fbpx

Η χρόνια αϋπνία είναι μια διαταραχή του ύπνου στην οποία ο πάσχων δυσκολεύεται να κοιμηθεί και να μείνει κοιμισμένος. Αν αντιμετωπίζετε προβλήματα στον ύπνο σας για τρεις μήνες ή περισσότερο τότε θεωρείται χρόνια αϋπνία.

Χρόνια αϋπνία – Είδη

Υπάρχουν δύο κύριοι τύποι χρόνιας αϋπνίας: πρωτογενής και δευτερογενής.

Η πρωτογενής δεν οφείλεται σε άλλες ιατρικές καταστάσεις ή φάρμακα και δεν είναι πλήρως κατανοητή από τους επιστήμονες. Η δευτερογενής αϋπνία προκαλείται από άλλες καταστάσεις που σημαίνει ότι είναι ένα σύμπτωμα άλλων παθήσεων, όπως το συναισθηματικό στρες, προβλήματα υγείας ή η λήψη ορισμένων φαρμάκων.

Χρόνια αϋπνία – Συμπτώματα

Η χρόνια αϋπνία μπορεί να προκαλέσει συμπτώματα τόσο τη νύχτα όσο και κατά τη διάρκεια της ημέρας.

Τα συμπτώματα μπορεί να περιλαμβάνουν:

  • δυσκολία να κοιμηθείτε ή να μείνετε κοιμισμένοι
  • ξύπνημα πολύ νωρίς το πρωί
  • υπνηλία κατά τη διάρκεια της ημέρας
  • αίσθημα κόπωσης μετά τον ύπνο
  • ευερεθιστότητα
  • αλλαγές στη διάθεση
  • δυσκολία συγκέντρωσης
  • προβλήματα μνήμης

Χρόνια αϋπνία – Αίτια

Υπάρχουν πολλά πράγματα που μπορούν να προκαλέσουν χρόνια αϋπνία, αλλά συχνά συνδέεται με μια υποκείμενη ιατρική κατάσταση. Ορισμένα φάρμακα και διεγερτικά μπορούν να προκαλέσουν χρόνια αϋπνία, μαζί με τον τρόπο ζωής του πάσχοντος.

  • Ιατρικές παθήσεις

Η χρόνια αϋπνία μπορεί να προκληθεί από μια σειρά ιατρικών παθήσεων, όπως:

Για κάποιους ανθρώπους, ορισμένα φάρμακα και διεγερτικά μπορεί να προκαλέσουν χρόνια αϋπνία. Αυτά περιλαμβάνουν:

  • αλκοόλ
  • αντικαταθλιπτικά
  • καφεΐνη
  • φάρμακα που περιέχουν ψευδοεφεδρίνη
  • διουρητικά
  • παράνομα ναρκωτικά, όπως κοκαΐνη και άλλα διεγερτικά
  • νικοτίνη

Ακόμα ο τρόπος ζωής μπορεί να οδηγήσει σε χρόνια αϋπνία όπως:

  • κυλιώμενη εργασία
  • συχνές μετακινήσεις σε πολλές ώρας, που οδηγούν σε jet lag
  • ύπνος κατά τη διάρκεια της ημέρας
  • κακό περιβάλλον ύπνου

Χρόνια αϋπνία – Αντιμετώπιση

Η θεραπεία εξαρτάται από την αιτία της αϋπνίας και μπορεί να περιλαμβάνει φαρμακευτική αγωγή και ψυχοθεραπεία για την αντιμετώπιση μιας υποκείμενης κατάστασης.

  • Γνωστική συμπεριφορική θεραπεία (CBT)

Έρευνα έχει δείξει ότι η CBT είναι εξίσου αποτελεσματική ή και αποτελεσματικότερη από τα φάρμακα στη θεραπεία της χρόνιας αϋπνίας. Διδάσκει τον πάσχοντα να αλλάξετε τις πεποιθήσεις και τις συμπεριφορές που επηρεάζουν την ικανότητά του να κοιμάται. Τρόποι για να το κάνει αυτό είναι για παράδειγμα με την χρήση του ημερολογίου για την καταγραφή ανησυχιών.

  • Τεχνικές χαλάρωσης

Ασκήσεις αναπνοής, γιόγκα, διαλογισμός και άλλες τεχνικές χρησιμοποιούνται για τη μείωση της έντασης των μυών και τον έλεγχο της αναπνοής και του καρδιακού ρυθμού, ώστε να μπορείτε να χαλαρώσετε και να κοιμηθείτε.

  • Φάρμακα

Υπάρχουν ορισμένα συνταγογραφούμενα φάρμακα και βοηθήματα ύπνου χωρίς συνταγή (OTC) που μπορεί να σας βοηθήσουν να κοιμηθείτε ή να παραμείνετε κοιμισμένοι.

Ενώ είναι αποτελεσματικά, οι γιατροί συνήθως δεν συνιστούν τη χρήση χαπιών ύπνου μακροπρόθεσμα λόγω των παρενεργειών, οι οποίες μπορεί να περιλαμβάνουν υπνηλία κατά τη διάρκεια της ημέρας, εξάρτηση και προβλήματα μνήμης.

Φαρμακευτικές επιλογές που δεν χρειάζονται ιατρική συνταγή περιλαμβάνουν:

  • διφαινυδραμίνη
  • ηλεκτρική δοξυλαμίνη
  • μελατονίνη
  • βαλεριάνα ρίζα
  • τσάι χαμομήλι
× Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας

Αρχίστε να λαμβάνετε ενημερώσεις σχετικά με την υγεία, τη διατροφή, την ομορφιά και την φυσική κατάσταση.