Χαμηλή αυτοεκτίμηση και σημάδια: Ο χειρότερος εχθρός του εαυτού

Χαμηλή αυτοεκτίμηση και σημάδια: Ο χειρότερος εχθρός του εαυτού

Η χαμηλή αυτοεκτίμηση συνοδεύεται από διάφορα σημάδια. Συχνά οι άνθρωποι με χαμηλή αυτοεκτίμηση νιώθουν ανίκανοι, ανεπαρκείς και δεν αγαπούν τον εαυτό τους. Φοβούνται συνεχώς μήπως κάνουν λάθη ή απογοητεύσουν τους άλλους.

Η ύπαρξη ζητημάτων χαμηλής αυτοεκτίμησης μπορεί να είναι επιζήμια για την υγεία και να επηρεάσει αρνητικά τις προσωπικές και επαγγελματικές σχέσεις. Υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους μπορεί να έχει κάποιος χαμηλή αυτοεκτίμηση, όπως τα γονίδια, το πώς και πού μεγάλωσε και οι διάφορες περιστάσεις και εμπειρίες της ζωής.

Ένας σημαντικός παράγοντας χαμηλής αυτοεκτίμησης, ωστόσο, προέρχεται από τη δική σας ψυχική κατάσταση. Η εσωτερική σας φωνή, ή οι σκέψεις στο μυαλό σας, μπορεί να σας λένε συνεχώς ότι δεν είστε αρκετά καλοί ή δεν αξίζετε, ακόμη κι αν υπάρχουν στοιχεία για το αντίθετο. Η αρνητική σκέψη είναι ένα από τα σημάδια που συνδέονται με τη χαμηλή αυτοεκτίμηση.

Χαμηλή αυτοεκτίμηση – Σημάδια

Υπάρχουν πολλά σημάδια ότι κάποιος άνθρωπος μπορεί να έχει  χαμηλή αυτοεκτίμηση. Αυτά  συνήθως περιλαμβάνουν:

  • Ευαισθησία στην κριτική

Εάν έχετε χαμηλή αυτοεκτίμηση, μπορεί να είστε πολύ ευαίσθητοι στην κριτική, είτε από άλλους είτε από εσάς τους ίδιους. Βλέπετε την κριτική μόνο ως ενίσχυση των ελαττωμάτων σας και επιβεβαίωση ότι είστε ανίκανοι να κάνετε κάτι σωστό.

  • Κοινωνική απόσυρση

Η κοινωνική απόσυρση και η ακύρωση προγραμματισμένων σχεδίων την τελευταία στιγμή είναι ένα από τα σημάδια χαμηλής αυτοεκτίμησης. Μπορεί να μην έχετε καμία επιθυμία να συναναστραφείτε άλλους ανθρώπους ή να μιλήσετε για τη ζωή σας, επειδή κάτι τέτοιο θα ενίσχυε μόνο την κατάθλιψη και το άγχος που ήδη αντιμετωπίζετε.

  • Επιθετικότητα

Για κάποιον με χαμηλή αυτοεκτίμηση η επιθετικότητα απέναντι σε άλλους είναι ένας αμυντικός μηχανισμός.

  • Υπερβολική ενασχόληση με προσωπικά προβλήματα

Η συνεχής ανησυχία για τα προσωπικά σας θέματα μπορεί να φανερώσει χαμηλή αυτοεκτίμηση. Μπορεί να δυσκολεύεστε να βοηθήσετε στα προβλήματα κάποιου άλλου επειδή είστε απασχολημένοι με τα δικά σας.

  • Φυσικά συμπτώματα

Η χαμηλή αυτοεκτίμηση έχει αποδειχτεί ότι οδηγεί σε προβλήματα ψυχικής και σωματικής υγείας, όπως κατάθλιψη, άγχος και ανορεξία. Μπορεί επίσης να οδηγήσει σε ανθυγιεινές συνήθειες, όπως το κάπνισμα, η κατάχρηση αλκοόλ ή η χρήση ναρκωτικών.

Μπορείτε να ξεπεράσετε τη χαμηλή αυτοεκτίμηση με τη σωστή υποστήριξη, νοοτροπία και αλλαγή συμπεριφοράς. Τέτοιες αλλαγές περιλαμβάνουν:

  • Προσδιορίστε τις συνθήκες και τις καταστάσεις που προκαλούν προβλήματα

Αφιερώστε λίγο χρόνο για να σκεφτείτε συνθήκες και καταστάσεις στη ζωή σας που φαίνεται να πολεμούν την αυτοεκτίμησή σας.

  • Γνωρίστε τις σκέψεις και τις πεποιθήσεις σας

Αφού εντοπίσετε τις στιγμές της ζωής σας που αισθανθήκατε άσχημα με τον εαυτό σας, αξιολογήστε τες. Πώς ερμηνεύετε τι συνέβη; Αυτές οι σκέψεις θα μπορούσαν να είναι είτε θετικές είτε αρνητικές ή ουδέτερες. Μπορούν να βασίζονται σε γεγονότα ή παράλογες και ψευδείς ιδέες. Εάν αφιερώσετε λίγο χρόνο για να παρατηρήσετε τι σκέφτεστε, μπορείτε να αρχίσετε να καταλαβαίνετε εάν οι αντιδράσεις σας σε αυτό που έχει συμβεί είναι δικαιολογημένες ή υπερβολικές.

Είναι σημαντικό να αναρωτηθείτε αν οι σκέψεις σας είναι συνεπείς με τα γεγονότα ή ανακριβείς. Θα μπορούσε να υπάρχει άλλη εξήγηση για μια κατάσταση, που είναι πιο αληθινή από τη δική σας ερμηνεία. Μερικές φορές είναι δύσκολο να ξεφύγει κάποιος από τις μακροχρόνιες πεποιθήσεις που έχουν γίνει μέρος της πραγματικότητάς του. Κατανοήστε ότι μπορεί να χρειαστεί χρόνος και υπομονή για να ξεπεραστούν τυχόν αρνητικές αντιλήψεις που έχετε δημιουργήσει για τη ζωή σας. 
× Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας

Αρχίστε να λαμβάνετε ενημερώσεις σχετικά με την υγεία, τη διατροφή, την ομορφιά και την φυσική κατάσταση.