Η αποπραγματοποίηση συμβαίνει όταν έχετε επανειλημμένα την αίσθηση ότι παρατηρείτε τον εαυτό σας έξω από το σώμα σας και ότι τα πράγματα γύρω σας δεν είναι αληθινά. Τα συναισθήματα της αποπραγματοποίησης μπορεί να είναι πολύ ενοχλητικά και μπορεί να αισθάνεστε σαν να ζείτε σε ένα όνειρο.

Πολλοί άνθρωποι έχουν κάποια εμπειρία απορπαγματοποίησης σε κάποιο σημείο της ζωής τους. Όταν όμως αυτά τα συναισθήματα συνεχίζουν να συμβαίνουν και να παρεμβαίνουν στην ποιότητα της ζωής σας, θεωρείται διαταραχή αποπραγματοποίησης-αποπροσωποποίησης.

Αυτή η διαταραχή είναι πιο συχνή σε άτομα που είχαν τραυματικές εμπειρίες. Η διαταραχή αυτή μπορεί να είναι σοβαρή και μπορεί να επηρεάσει τις σχέσεις, την εργασία και άλλες καθημερινές δραστηριότητες. Η κύρια θεραπεία  είναι η θεραπεία (ψυχοθεραπεία), αν και μερικές φορές χρησιμοποιούνται επίσης φάρμακα.

Τα συμπτώματα της αποπραγματοποίησης μπορεί να γίνουν ανυπόφορα για το άτομο που τα βιώνει

Τα συμπτώματα είναι πολυποίκιλα.

  • Συναισθήματα αποξενώσεως με το περιβάλλον. Σαν να ζείτε σε μια ταινία ή ένα όνειρο.
  • Αίσθημα συναισθηματικής αποσύνδεσης από άτομα που σας ενδιαφέρουν.
  • Παραμορφώσεις στην αντίληψη του χρόνου, όπως πρόσφατα γεγονότα που μοιάζουν με μακρινό παρελθόν. 

Τα επεισόδια της αποπραγματοποίησης μπορεί να διαρκέσουν ώρες, ημέρες, εβδομάδες ή ακόμα και μήνες κάθε φορά. Σε μερικούς ανθρώπους, αυτά τα επεισόδια μετατρέπονται σε συνεχή συναισθήματα που μπορεί περιοδικά να γίνονται καλύτερα ή χειρότερα.

Μηχανισμός αντιμετώπισης του άγχους προκαλεί αυτήν την αίσθηση

Η αποπραγματοποίηση είναι εξαιρετικά περίπλοκη ασθένεια. Δεν είναι απολύτως σαφές τι συμβαίνει στον εγκέφαλο των ανθρώπων που τους οδηγεί να αισθάνονται έξω από την πραγματικότητα. Θεωρείται ότι είναι ένας φυσικός μηχανισμός αντιμετώπισης που δημιουργείται μέσα στο σώμα μας.

Κατά τη διάρκεια έντονων περιόδων άγχους, το μυαλό αποφασίζει ότι θα συντονίσει τον κόσμο προκειμένου, να εξαλείψει τη σκέψη για τα ερεθίσματα που προκαλούν το άγχος. Δεδομένου ότι ο νους συνεχίζει να λειτουργεί κατά τη διάρκεια αυτού του «συντονισμού», ο κόσμος γίνεται ένα μέρος από τον άνθρωπο. Εκείνοι που βιώνουν την αποπραγματοποίηση, συνήθως θα διαπιστώσουν ότι εμφανίζεται στην κορυφή μιας επίθεσης άγχους, μαζί με άλλα χαρακτηριστικά συμπτώματα.

Επειδή και η κατάσταση αυτή τείνει να εξελίσσεται ως ενστικτώδης τρόπος αντιμετώπισης μιας κρίσης πανικού και συντριπτικού άγχους, ο μόνος τρόπος για την εξάλειψη του κινδύνου εμφάνισης της είναι η αντιμετώπιση του άγχους.

Η αποπραγματοποίηση μπορεί να αντιμετωπιστεί

Υπάρχουν πολλές αποδεδειγμένες προσεγγίσεις που βοηθούν στον μετριασμό των συμπτωμάτων του άγχους ή ακόμα και στην πλήρη εξάλειψή του. Η φαρμακευτική αγωγή μπορεί να βοηθήσει, αλλά για μια μακροπρόθεσμη προσέγγιση είναι ζωτικής σημασίας μια  μορφή θεραπείας, όπως γνωστική συμπεριφοριστική θεραπεία. Μαζί με τον θεραπευτή σας μπορείτε να καταλάβετε ποια προσέγγιση ή ποιος συνδυασμός προσεγγίσεων, είναι ο καλύτερος για εσάς.

Μπορεί να χρειαστεί κάποιος χρόνος στη θεραπεία προτού να υποχωρήσουν σημαντικά τα συμπτώματα του άγχους. Για αυτόν τον λόγο ορισμένες αλλαγές συμπεριφοράς μπορούν να βοηθήσουν στον μετριασμό των συμπτωμάτων της αποπραγματοποίησης. Τέτοιες αλλαγές είναι η χρήση βασικών τεχνικών προσοχής και τεχνικών αναπνοής για να επιστρέψετε για την επανεστίαση σε πράγματα που συμβαίνουν στο άμεσο περιβάλλον.

Ένας θεραπευτής μπορεί να διδάξει απλές τεχνικές για τον έλεγχο του άγχους

Με την βοήθεια του θεραπευτεί μπορείτε να μάθετε μερικές απλές τεχνικές που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για να ελέγξετε το άγχος σας. Τα άτομα που έχουν υποστεί άγχος για σημαντικό χρονικό διάστημα ενδέχεται να διατρέχουν κίνδυνο υποτροπής στην διάρκεια αντιμετώπισής του. Ακόμη και με την ολοκλήρωση της θεραπείας, είναι καλό να πραγματοποιείται περιστασιακή συνεδρία θεραπείας, που θα συμβάλλει στις θετικές αλλαγές που έχετε κάνει στην ζωή σας.

Άμεσοι τρόποι αντιμετώπισης κρίσης αποπραγματοποίησης

Η τεχνική των 5 αισθήσεων.

  • Ξεκινήστε με γεύση. Η τοποθέτηση μιας μέντα στο στόμα σας και η εστίαση στη γεύση, μπορεί να βοηθήσει.
  • Στη συνέχεια είναι η μυρωδιά. Μπορείτε είτε να μυρίσετε το κουτί μέντας είτε να μυρίσετε κάτι στο περιβάλλον σας και να προσπαθήσετε να προσδιορίσετε την πηγή της.
  • Επόμενο είναι το άγγιγμα. Δοκιμάστε να αγγίξετε τι είναι γύρω σας και νιώστε αργά τις υφές. 
  • Ύστερα είναι η ακρόαση. Ακούστε τι ακούγεται γύρω σας και εντοπίστε τους ήχους.
  • Τέλος, η όραση. Ύστερα από το πέρασμα των 4 αισθήσεων, αναζητήστε πράγματα από απόσταση και εντοπίστε τι είναι, ή μετρήστε τα.

Η αποπραγματοποίηση μπορεί να είναι αρκετά τρομαχτική εμπειρία για το άτομο που την βιώνει. Οι τρόποι αντιμετώπισης που υπάρχουν όμως, είναι τις περισσότερες φορές επιτυχείς. Το άτομο μπορεί να βελτιώσει την ποιότητα ζωής του και να νιώσει καλύτερα.

Διαβάστε ακόμη:


Με πληροφορίες από

theprivatetherapyclinic, calmclinic.com, mayoclinic