fbpx
Πόνος στο στέρνο από άγχος ή καρδιακή προσβολή;

Πόνος στο στέρνο από άγχος ή καρδιακή προσβολή;

Ο δυνατός πόνος στο στέρνο είναι ένας συχνός λόγος ανησυχίας για τους περισσότερους ανθρώπους, αφού αποτελεί βασικό σύμπτωμα εμφράγματος. Ωστόσο, δεν είναι λίγες οι φορές που μπορεί να οφείλεται στο αυξημένο άγχος. Μελέτες έχουν δείξει ότι 1 στα 4 άτομα που παραπονιούνται και αναζητούν θεραπεία πάσχει από κρίσεις πανικού.

Ο πόνος στο στέρνο δεν μαρτυρά πάντα καρδιακή προσβολή. Μερικές φορές αυτές οι επώδυνες και άβολες ενοχλήσεις προέρχονται από το άγχος.

Πόνος στο στέρνο από άγχος: Συμπτώματα 

Ο συγκεκριμένος πόνος στο στέρνο όταν οφείλεται στο άγχος περιγράφεται συχνά ως μια αίσθηση ξαφνικού μαχαιρώματος. Αναφέρεται ως σύμπτωμα σε μία μόνο στις δέκα κρίσεις πανικού που αναπτύσσονται αργά. Άλλα συμπτώματα μπορεί να περιλαμβάνουν:

  • Αίσθημα τρόμου
  • Ζάλη ή λιποθυμία
  • Εφίδρωση στα άκρα
  • Δυσκολία στην αναπνοή
  • Μυρμήγκιασμα στα άκρα
  • Αυξημένους παλμούς καρδιάς 
  • Μεταβολές στη θερμοκρασία του σώματος

Πόνος στο στέρνο από άγχος έναντι καρδιακών παθήσεων

Άνδρας με πόνο στο στήθος

Ενώ υπάρχουν ομοιότητες στον πόνο στο στήθος εξαιτίας ψυχολογικών παραγόντων και καρδιακών παθήσεων, υπάρχουν και σημαντικές διαφορές. Αρχικά, ο πόνος στο στήθος λόγω άγχους αναπτύσσεται συχνότερα όταν ένα άτομο βρίσκεται σε ηρεμία και παραμένει σταθερά μόνο στο σημείο του θώρακα. Αντίθετα, ο πόνος που οφείλεται σε έμφραγμα εμφανίζεται συχνότερα όταν το άτομο είναι ενεργό, αθλείται ή εργάζεται.

Ο πόνος που έχει δημιουργηθεί από το άγχος αναπτύσσεται και εξασθενεί γρήγορα. Συνήθως έχει διάρκεια 10′, σε αντίθεση με τον πόνο εμφράγματος, που αναπτύσσεται αργά και σταδιακά δυναμώνει.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι διαταραχές πανικού είναι πιο συχνές στις γυναίκες, ενώ οι καρδιακές προσβολές είναι συχνότερες στους άνδρες .

Πόνος στο στέρνο από άγχος: Αίτια 

Ο πόνος στο στέρνο που οφείλεται στο άγχος μπορεί να προκληθεί από μηχανισμούς οι οποίοι μπορεί να σχετίζονται ή να είναι άσχετοι με την καρδιά. Οι μηχανισμοί που δεν συνδέονται με το καρδιακό σύστημα αλλά μπορούν να προκαλέσουν πόνο στο στήθος περιλαμβάνουν:

  1. Υπεραερισμό. Η ταχεία αναπνοή μπορεί να οδηγήσει σε χαμηλά επίπεδα διοξειδίου του άνθρακα στο αίμα, προκαλώντας ζάλη και μυρμήγκιασμα στα άκρα.
  2. Οισοφαγική δυσκινητικότητα. Η κατάσταση αυτή αναπτύσσεται όταν οι συστολές στον οισοφάγο γίνονται ακανόνιστες.

Οι κρίσεις πανικού μπορούν επίσης να προκαλέσουν φυσικές αντιδράσεις στο καρδιακό σύστημα που οδηγούν σε πόνο στο στήθος. Αυτές περιλαμβάνουν:

Τα άτομα που αντιμετωπίζουν άγχος μπορεί επίσης να έχουν καρδιακές παθήσεις ή καρδιακά νοσήματα που μπορεί να επιδεινωθούν από μια κρίση πανικού.

Πόνος στο στέρνο από άγχος: Θεραπεία

Η επαγγελματική βοήθεια μπορεί να δημιουργήσει τεράστια βελτίωση στη ζωή των ατόμων που βιώνουν άγχος. Εάν αφεθούν χωρίς θεραπεία, οι παθήσεις αυτές είναι ικανές να περιορίσουν την ποιότητα ζωής του ατόμου. Οι φαρμακευτικές θεραπείες και η γνωσιακή – συμπεριφοριστική θεραπεία έχουν αποδειχτεί αποτελεσματικές στην αντιμετώπιση των διαταραχών πανικού σε πολλές περιπτώσεις.

Συγκεκριμένα, η γνωσιακή – συμπεριφοριστική θεραπεία (CBT) διδάσκει στο άτομο να αναδιαρθρώνει τις σκέψεις του, να εντοπίζει και να αποφεύγει συγκεκριμένους παράγοντες άγχους. Αυτός ο τύπος θεραπείας μπορεί να βοηθήσει το άτομο να μειώσει και να διαχειριστεί καλύτερα τα συμπτώματα της διαταραχής πανικού χωρίς τη χρήση φαρμάκων. Υπάρχουν πρακτικές που μπορούν να κάνουν κάποιον που βρίσκεται στο σπίτι να διαχειριστεί και να μειώσει τα συμπτώματα άγχους, συμπεριλαμβανομένου του πόνου στο στήθος. Οι πρακτικές που συνιστώνται:

  1. Θα πρέπει να βρείτε έναν ασφαλή και άνετο χώρο/καταφύγιο. Eάν οδηγείτε τη στιγμή που αισθανθείτε τον οξύ πόνο στο στήθος, θα πρέπει άμεσα να σταματήσετε.
  2. Πάρτε βαθιές και σταθερές αναπνοές. Σίγουρα θα βοηθήσουν στη μείωση των συμπτωμάτων του άγχους και θα αποφευχθεί η επιδείνωσή τους.
  3. Τη στιγμή που αντιμετωπίζετε πόνο στο στήθος επικεντρωθείτε στο γεγονός ότι αυτά τα συμπτώματα δεν θα διαρκέσουν περισσότερο από μερικά λεπτά.
  4. Προσπαθήστε να παραμείνετε θετικοί. Η εστίαση σε όμορφες εικόνες σίγουρα θα βοηθήσει στην καταπολέμηση μιας κρίσης πανικού.
  5. Μετρήστε μέχρι το 10 και στη συνέχεια επαναλάβετε. Η μέτρηση μπορεί να σας βοηθήσει να μείνετε συγκεντρωμένοι κατά τη διάρκεια της κρίσης πανικού.

Mειώστε τα συμπτώματα αλλάζοντας τον τρόπο ζωής:

  • Ασκηθείτε τακτικά
  • Κοιμηθείτε επαρκώς
  • Αποφύγετε την καφεΐνη, το αλκοόλ και το κάπνισμα
  • Αποφύγετε τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη

Πότε να επισκεφθείτε γιατρό;

Ο πόνος στο στέρνο και το αίσθημα παλμών της καρδιάς μπορεί να είναι ενοχλητικά και δυνητικά σοβαρά συμπτώματα. Η πρόκληση για την αποτελεσματική αντιμετώπισή τους είναι να προσδιοριστεί εάν είναι πόνοι στο στήθος από άγχος ή σημάδια καρδιακού προβλήματος.

Τα άτομα που βιώνουν πόνο στο στήθος πρέπει να δουν έναν γιατρό, ο οποίος θα αξιολογήσει την κατάσταση. Τόσο οι διαταραχές πανικού όσο και τα καρδιαγγειακά προβλήματα είναι ιάσιμες καταστάσεις, οπότε η διάγνωση από γιατρό θα βοηθήσει να διασφαλιστεί ότι τα άτομα λαμβάνουν την κατάλληλη θεραπεία.

Διαβάστε περισσότερα:

× Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας

Αρχίστε να λαμβάνετε ενημερώσεις σχετικά με την υγεία, τη διατροφή, την ομορφιά και την φυσική κατάσταση.