Όταν το υπερβολικό άγχος οδηγεί σε υπερένταση

άγχος και υπερένταση μπαλάκι του στρες

Το άγχος μπορεί να επιφέρει σωματική, συναισθηματική και ψυχολογική πίεση, ενώ αποτελεί απάντηση του σώματος σε οτιδήποτε του προκαλεί ταραχή και φόβο. Όταν είναι υπερβολικό, μπορεί να οδηγήσει σε μια γενικότερη υπερένταση τον πάσχοντα. 

Ο καθένας μας βιώνει άγχος, σε μικρό ή μεγάλο βαθμό. Ο τρόπος που ανταποκρίνεται στο άγχος, ωστόσο, κάνει μεγάλη διαφορά στην ψυχική υγεία. Μερικές φορές, ο καλύτερος τρόπος για τη διαχείριση του άγχους περιλαμβάνει την αλλαγή του τρόπου ανταπόκρισης σε ορισμένες καταστάσεις. Η κατανόηση του πώς το άγχος επηρεάζει τη σωματική και την ψυχική μας υγεία είναι σημαντική.

Σημάδια και συμπτώματα

Το άγχος μπορεί να είναι βραχυπρόθεσμο ή μακροπρόθεσμο. Και τα δύο ενδέχεται να οδηγήσουν σε μια ποικιλία συμπτωμάτων, όμως το χρόνιο στρες μπορεί να «φορτώσει» το σώμα με την πάροδο του χρόνου και να επιφέρει μακροχρόνιες επιπτώσεις στην υγεία του ανθρώπου.

Μερικά κοινά συμπτώματα του άγχους: 

  • Υπερένταση
  • Αλλαγές στη διάθεση
  • Ιδρωμένες παλάμες
  • Μειωμένη σεξουαλική διάθεση
  • Διάρροια
  • Δυσκολία στον ύπνο
  • Στομαχικά προβλήματα
  • Ζάλη
  • Αδύναμο ανοσοποιητικό
  • Κεφαλαλγίες
  • Μυϊκοί πόνοι, ειδικά στον αυχένα και τους ώμους
  • Αυξημένος καρδιακός παλμός
  • Τρόμος

Πώς γίνεται η διάγνωση;

Παρότι το άγχος δεν είναι πάντα εύκολο να αναγνωριστεί, υπάρχουν μερικοί τρόποι για να εντοπίσει ο πάσχων ορισμένα σημάδια. Μερικές φορές το άγχος μπορεί να προέρχεται από μια προφανή πηγή, αλλά ακόμη και άδηλες καταστάσεις στην εργασία, το σχολείο, το οικογενειακό και το φιλικό περιβάλλον μπορεί να οδηγήσουν σε υπερένταση.

Σημάδια που προδίδουν το άγχος:

  • Ψυχολογικά σημάδια, όπως δυσκολία συγκέντρωσης, ανησυχία και δυσκολία στη μνήμη.
  • Συναισθηματικά σημάδια, όπως θυμός, απογοήτευση, στεναχώρια.
  • Σωματικά σημάδια, όπως υψηλή αρτηριακή πίεση, αλλαγές στο βάρος, συχνά κρυολογήματα ή λοιμώξεις και αλλαγές στον εμμηνορροϊκό κύκλο.
  • Συμπεριφοριστικά σημάδια, όπως αδυναμία στην αυτοεξυπηρέτηση, μειωμένη απόλαυση και χρήση ουσιών και αλκοόλ.

Διαφορετικοί τύποι άγχους

Δεν είναι όλα τα είδη άγχους επιβλαβή για την υγεία. Κάποιοι από αυτούς τους τύπους περιλαμβάνουν:

  • Οξύ άγχος: Το οξύ άγχος είναι ένας βραχυπρόθεσμος τύπος στρες που μπορεί να είναι και εποικοδομητικός για τη ζωή. Αυτός είναι ο τύπος του άγχους που συναντάμε συχνότερα στην καθημερινή ζωή.
  • Χρόνιο άγχος: Το χρόνιο άγχος φαίνεται ατελείωτο και αναπόφευκτο, όπως είναι το άγχος που επιφέρει ένας κακός γάμος ή μια εξαιρετικά κουραστική εργασία. Το χρόνιο άγχος μπορεί επίσης να προέλθει από τραυματικές εμπειρίες και από παιδική κακοποίηση.
  • Ευστρές: Το ευστρές είναι ένας διασκεδαστικός και συναρπαστικός τύπος άγχους. Είναι ένας θετικός τύπος άγχους που συνδέεται με την αδρεναλίνη.

Επιπτώσεις στην υγεία

Το σοβαρό οξύ άγχος μπορεί να προκαλέσει καρδιακές προσβολές, αρρυθμίες, ακόμη και ξαφνικό θάνατο. Ωστόσο, αυτό συμβαίνει κυρίως σε άτομα που έχουν ήδη κάποια καρδιακή νόσο. Το άγχος έχει επίσης συναισθηματικό υπόβαθρο. Μπορεί να προκαλέσει αισθήματα ανησυχίας και απογοήτευσης, ενώ το παρατεταμένο άγχος μπορεί επίσης να οδηγήσει σε εξάντληση και κατάθλιψη.

Το χρόνιο άγχος μπορεί επίσης να έχει σοβαρές επιπτώσεις στη σωματική υγεία. Εάν δεν αντιμετωπιστεί, το νευρικό σύστημα ενδέχεται να είναι υπερδραστικό, οδηγώντας σε υπερένταση, που είναι πιθανό να δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα.

Παθήσεις που επηρεάζονται από το άγχος

  • Διαβήτης
  • Απώλεια μαλλιών
  • Καρδιακές ασθένειες
  • Υπερθυρεοειδισμός
  • Παχυσαρκία
  • Σεξουαλική δυσλειτουργία
  • Ουλίτιδα
  • Έλκη

Θεραπεία

Το άγχος δεν έχει μια συγκεκριμένη θεραπεία. Η θεραπεία επικεντρώνεται στην αλλαγή της κατάστασης, στην ανάπτυξη δεξιοτήτων αντιμετώπισής του και στην εφαρμογή τεχνικών χαλάρωσης. Ορισμένες παρεμβάσεις που μπορεί να είναι χρήσιμες περιλαμβάνουν ψυχοθεραπεία, φαρμακευτική αγωγή και εναλλακτική ιατρική.

  • Ψυχοθεραπεία

Ορισμένες μορφές θεραπείας που μπορεί να είναι ιδιαίτερα χρήσιμες για την αντιμετώπιση των συμπτωμάτων άγχους αφορούν τη γνωσιακή – συμπεριφοριστική θεραπεία (CBT). Η CBT βοηθάει τους ανθρώπους να εντοπίσουν και να αλλάξουν τα αρνητικά πρότυπα σκέψης, στοχεύοντας στο εδώ και τώρα.

  • Φαρμακευτική αγωγή

Φάρμακα που βοηθούν στη διαχείριση του άγχους και της υπερέντασης περιλαμβάνουν χαλαρωτικά, αντιόξινα, αντικαταθλιπτικά και φάρμακα κατά του άγχους.

  • Εναλλακτική ιατρική

Ορισμένες εναλλακτικές προσεγγίσεις που μπορεί επίσης να είναι χρήσιμες για τη μείωση του άγχους είναι ο βελονισμός, η αρωματοθεραπεία, το μασάζ, η γιόγκα και ο διαλογισμός.

Στοιχεία από: www.webmd.com www.verywellmind.com