O μεσημεριανός ύπνος φαίνεται να έχει πολλά οφέλη και συνδέεται με την καλή ψυχική υγεία αλλά και τη γενικότερη ευεξία. Οι επιστήμονες θεωρούν ότι στη σωστή διάρκειά του μπορεί να είναι πολύ ευεργετικός για τον άνθρωπο. 

Όσο οι άνθρωποι μεγαλώνουν, οι συμπεριφορές του ύπνου αλλάζουν, με τον μεσημεριανό ύπνο να γίνεται πιο συχνός. Οι έρευνες που έχουν γίνει μέχρι σήμερα όμως δεν έχουν καταλήξει για το αν ο μεσημεριανός ύπνος μπορεί να βοηθήσει στην αποτροπή της γνωστικής μείωσης και της άνοιας στους ηλικιωμένους ή εάν ο ίδιος αποτελεί σύμπτωμα άνοιας.

Χρονική διάρκεια μεσημεριανού ύπνου

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι ο μεσημεριανός ύπνος πέντε λεπτών είναι πολύ λίγος για να προχωρήσει ο άνθρωπος σε αρκετά βαθύ στάδιο ύπνου και να έχει κάποιο όφελος. Από την άλλη πλευρά, ο ύπνος για 30 λεπτά ή περισσότερο δίνει στο σώμα αρκετό χρόνο για να μπει σε βαθύ ύπνο. Ωστόσο, ο ύπνος για μεγάλο χρονικό διάστημα μπορεί να κάνει τον άνθρωπο να νιώθει αδυναμία και ζαλάδα περίπου μία ώρα αφότου ξυπνήσει. Αυτή η κατάσταση ονομάζεται «αδράνεια ύπνου».

Λαμβάνοντας υπόψη αυτές τις εκτιμήσεις, η καλύτερη διάρκεια μεσημεριανού ύπνου είναι από 10 έως 20 λεπτά. Πρόκειται για μικρό και τονωτικό ύπνο που παρέχει οφέλη και ζωντάνια χωρίς την ανεπιθύμητη υπνηλία. Πρέπει να πούμε ωστόσο ότι εάν ένας άνθρωπος πάσχει από προβλήματα ύπνου ‒και, δη, αϋπνία‒, ο μεσημεριανός ύπνος μπορεί να επηρεάσει τον νυχτερινό.

Μεσημεριανός ύπνος και οφέλη

Όταν ξυπνάμε από έναν καλό ύπνο, η ομοιοστατική πίεση ύπνου είναι χαμηλή. Η πίεση αυξάνεται αργά καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας μέχρι να κοιμηθούμε. Ο ύπνος τη νύχτα μειώνει την ομοιοστατική πίεση και ο κύκλος ξεκινά ξανά την επόμενη ημέρα.

Ο ύπνος κατά τη διάρκεια της ημέρας μειώνει την ομοιοστατική πίεση ύπνου, η οποία μπορεί να μας βοηθήσει να αισθανθούμε πιο ξεκούραστοι και να έχουμε καλύτερη απόδοση. Ως αποτέλεσμα, ο ύπνος μπορεί να βοηθήσει σε:

  • Μείωση της υπνηλίας
  • Βελτίωση της μάθησης
  • Καλύτερη μνήμη
  • Καλύτερο συναισθηματικό έλεγχο

Ο μεσημεριανός ύπνος βοηθά εμφανίζει οφέλη και στην οδήγηση. Η υπνηλία κατά τη διάρκεια της ημέρας είναι επικίνδυνη για τον ίδιο τον οδηγό, τους επιβάτες αλλά και όσους βρίσκονται στον δρόμο. Οι οδηγοί με υπνηλία κατά τη διάρκεια της ημέρας εμπλέκονται σε εκατοντάδες χιλιάδες τροχαία ατυχήματα στις Ηνωμένες Πολιτείες κάθε χρόνο. Για να αντιμετωπιστεί αυτό, πρέπει πρώτα να κοιμάστε επαρκώς (7-8 ώρες) κάθε βράδυ, ενώ πριν από την οδήγηση μεγάλης διάρκειας ο μεσημεριανός ύπνος μπορεί να βοηθήσει σημαντικά.

Παρενέργειες μεσημεριανού ύπνου

Ο μεσημεριανός ύπνος δεν είναι για όλους. Στην πραγματικότητα, σε μερικούς ανθρώπους ο μεσημεριανός ύπνος μπορεί να είναι αντιπαραγωγικός. Αν και η μείωση της ομοιοστατικής πίεσης του ύπνου μπορεί να καταπολεμήσει την κόπωση, μπορεί επίσης να επηρεάσει και την ποιότητα του νυχτερινού ύπνου. Άτομα που έχουν πρόβλημα να κοιμηθούν τη νύχτα, για παράδειγμα άτομα με αϋπνία, πρέπει να αποφεύγουν τον μεσημεριανό ύπνο.

Η αδράνεια του ύπνου (υπνηλία μετά το ξύπνημα) μπορεί να ελαχιστοποιηθεί ή να αποφευχθεί με μικρής διάρκειας ύπνο. Ωστόσο, μπορεί να υπάρχει η αίσθηση αποπροσανατολισμού ακόμη και έπειτα από έναν σύντομο ύπνο.

Στοιχεία από: sleepfoundation.org

× Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας

Αρχίστε να λαμβάνετε ενημερώσεις σχετικά με την υγεία, τη διατροφή, την ομορφιά και την φυσική κατάσταση.