fbpx

Η άνοια περιλαμβάνει μια ομάδα συμπτωμάτων που επηρεάζουν τη μνήμη, τη σκέψη και τις κοινωνικές δεξιότητες των ανθρώπων, επηρεάζοντας την καθημερινή τους ζωή. Δεν είναι μια συγκεκριμένη ασθένεια, καθώς προκαλείται από διάφορες άλλες. Αν και η απώλεια μνήμης αποτελεί βασικό σύμπτωμά της, η απώλεια αυτής δεν υποδηλώνει αναγκαστικά άνοια.

Η νόσος του Αλτσχάιμερ είναι η πιο κοινή αιτία άνοιας σε ηλικιωμένους ενηλίκους, όχι όμως και η μοναδική. Ανάλογα με την αιτία, ορισμένα συμπτώματα άνοιας μπορεί να είναι αναστρέψιμα. Περίπου το 5-8% των ενηλίκων άνω των 65 ετών παρουσιάζουν κάποια μορφή άνοιας. Το ποσοστό αυτό διπλασιάζεται κάθε πέντε χρόνια μετά τα 65.

Αιτίες της άνοιας και παράγοντες κινδύνου

Οι πιο συχνές αιτίες της άνοιας:

  • Εκφυλιστικές νευρολογικές ασθένειες: Περιλαμβάνει τη νόσο Αλτσχάιμερ, τη νόσο Πάρκινσον, τη νόσο Huntington και ορισμένες μορφές της σκλήρυνσης κατά πλάκας. Αυτές οι ασθένειες επιδεινώνονται με την πάροδο του χρόνου.
  • Εγκεφαλικοί τραυματισμοί που προκαλούνται από τροχαία ατυχήματα, πτώσεις, διάσειση κ.λπ.
  • Λοιμώξεις του κεντρικού νευρικού συστήματος. Σε αυτές περιλαμβάνονται η μηνιγγίτιδα, ο ιός του HIV και η νόσος Creutzfeldt-Jakob.
  • Μακροχρόνια χρήση αλκοόλ ή ναρκωτικών.

Παράγοντες που αυξάνουν τις πιθανότητες εμφάνισης άνοιας είναι:

  • Ηλικία
  • Άνοια στην οικογένεια
  • Ασθένειες όπως διαβήτης, σύνδρομο Down, καρδιακές παθήσεις και άπνοια ύπνου
  • Κατάθλιψη
  • Κάπνισμα, χρήση αλκοόλ, κακή διατροφή

Συμπτώματα άνοιας

Τα συμπτώματα της άνοιας ποικίλλουν ανάλογα με την αιτία, όμως τα πιο συνηθισμένα περιλαμβάνουν:

Γνωστικές αλλαγές

  • Απώλεια μνήμης, η οποία συνήθως παρατηρείται από ένα κοντινό πρόσωπο του πάσχοντος
  • Δυσκολία στην επικοινωνία
  • Δυσκολία στον προσανατολισμό
  • Δυσκολία στον συλλογισμό
  • Δυσκολία στον χειρισμό πολύπλοκων εργασιών
  • Δυσκολία στον σχεδιασμό και την οργάνωση

Ψυχολογικές αλλαγές

Πρόληψη άνοιας

Δεν υπάρχει σίγουρος τρόπος για την πρόληψη της άνοιας, όμως υπάρχουν κάποιοι που μπορούν να βοηθήσουν.

  • Ενεργό μυαλό. Οι διεγερτικές δραστηριότητες, όπως η ανάγνωση, η επίλυση παζλ και τα παιχνίδια λέξεων, βοηθούν πολύ. Η σχολαστική «προπόνηση» της μνήμης μπορεί να καθυστερήσει την εμφάνιση της άνοιας και να περιορίσει τα συμπτώματά της.
  • Σωματικές και κοινωνικές δραστηριότητες. Η σωματική δραστηριότητα και η κοινωνική αλληλεπίδραση ενδέχεται να αποτρέπουν την εμφάνιση της άνοιας.
  • Διακοπή καπνίσματος. Ορισμένες μελέτες έχουν δείξει ότι το κάπνισμα στη μέση ηλικία και μετά μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο άνοιας και αγγειακών παθήσεων.
  • Βιταμίνες. Έρευνες δείχνουν ότι τα άτομα με χαμηλά επίπεδα βιταμίνης D στο αίμα τους είναι πιο πιθανό να αναπτύξουν τη νόσο του Αλτσχάιμερ και άλλες μορφές άνοιας. Η βιταμίνη D μπορεί να ληφθεί μέσω ορισμένων τροφών, συμπληρωμάτων και έκθεσης στον ήλιο.
  • Διαχείριση των καρδιαγγειακών κινδύνων. Η αντιμετώπιση της υψηλής αρτηριακής πίεσης, της υψηλής χοληστερόλης, του διαβήτη και της παχυσαρκίας μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη της άνοιας. Απαιτείται βέβαια περισσότερη έρευνα για να καθοριστεί εάν η διαχείριση της υψηλής αρτηριακής πίεσης μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο εμφάνισης άνοιας.
  • Υγιεινή διατροφή. Η υγιεινή διατροφή είναι σημαντική για πολλούς λόγους. Μια διατροφή όπως η μεσογειακή πλούσια σε φρούτα, λαχανικά, δημητριακά ολικής αλέσεως και ωμέγα-3 λιπαρά οξέα, τα οποία βρίσκονται συνήθως σε ορισμένα ψάρια και ξηρούς καρπούς μπορεί να προωθήσει την υγεία και να μειώσει την πιθανότητα εμφάνισης άνοιας. Επίσης, βελτιώνει την καρδιαγγειακή υγεία.
  • Ποιοτικός ύπνος. Ο καλός ύπνος και η αντιμετώπιση της υπνικής άπνοιας συμβάλλουν στην καλή υγεία του εγκεφάλου και περιορίζουν τα συμπτώματα της άνοιας.
× Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας

Αρχίστε να λαμβάνετε ενημερώσεις σχετικά με την υγεία, τη διατροφή, την ομορφιά και την φυσική κατάσταση.