fbpx

Η κρεατίνη είναι ένα από τα πιο διαδεδομένα συμπληρώματα διατροφής από αθλητές σε όλο τον κόσμο.

Πολλά προϊόντα έχουν δημιουργηθεί για τη βελτίωση της αθλητικής απόδοσης.  Ένα από τα πιο δημοφιλή είναι η κρεατίνη.

Κρεατίνη – Τι είναι;

Η κρεατίνη είναι μια ένωση αζώτου χωρίς πρωτεΐνη. Βρίσκεται στους μυς και στον εγκέφαλο σε μικρότερο βαθμό. Οι κύριες διατροφικές πηγές είναι το κόκκινο κρέας και τα θαλασσινά.

Η κύρια λειτουργία της κρεατίνης σχετίζεται με τη σύνθεση ATP (αυτή η ουσία παρέχει ενέργεια κατά τη διάρκεια του μεταβολισμού), η οποία βελτιώνει σημαντικά την αθλητική απόδοση. Ωστόσο, χρησιμοποιείται επίσης για τη θεραπεία ορισμένων εγκεφαλικών διαταραχών και καρδιακής ανεπάρκειας.

Κρεατίνη – Ιδιότητές

ειναι η κρεατίνη επικίνδυνη ; γυναικα που γυμνάζεται

Καθώς είναι ένα εξαιρετικό συμπλήρωμα διατροφής, διάφοροι τύποι κρεατίνης έχουν δημιουργηθεί όλα αυτά τα χρόνια. Καθένας έχει διαφορετική χημική σύνθεση για να έχει καλύτερα αποτελέσματα. Από αυτήν την άποψη, εδώ είναι οι διάφοροι τύποι κρεατίνης που υπάρχουν:

  • Μονοένυδρη κρεατίνη

Αυτό είναι το πιο δημοφιλές συμπλήρωμα κρεατίνης σε αθλητές καθώς και η πιο αγνή μορφή, καθώς οι άλλοι τύποι προέρχονται από αυτό. Είναι πολύ αποτελεσματικός και έχει αποδειχθεί ότι βελτιώνει διάφορες πτυχές της προπόνησης για την βελτίωση της φυσικής κατάστασης, όπως ταχύτητα και μέγιστη απόδοση ισχύος.

Αυτή η ένωση συνήθως δεν περιέχει πρόσθετα. Έτσι, το 88% είναι κρεατίνη, ενώ το υπόλοιπο 12% είναι νερό. Έχει την ικανότητα να ενυδατώνει τα κύτταρα, να μειώνει την καταστροφή των κυττάρων και να αυξάνει τις ενδομυϊκές αποθήκες.

Η κρεατίνη μπορεί να βοηθήσει στην αύξηση της μυϊκής δύναμης και της μυϊκής μάζας.

  • Υδροχλωρική κρεατίνη

Καθώς είναι ένας από τους νεότερους τύπους κρεατίνης, λίγες μελέτες μιλούν γι ‘αυτόν. Ωστόσο, το μείγμα κρεατίνης με υδροχλωρικό οξύ παράγει ένα σταθερό μόριο που είναι έως και 38 φορές πιο διαλυτό από τη μονοένυδρη κρεατίνη. Έτσι, το σώμα μπορεί να το απορροφήσει πιο εύκολα. Επιπλέον, έχει τα ίδια αποτελέσματα και είναι λιγότερο πιθανό να προκαλέσει βλάβη στα νεφρά.

  • Γλυκονική κρεατίνη

Αυτό το συμπλήρωμα διατροφής αποτελείται από ένα μόριο κρεατίνης που συνδέεται με ένα μόριο γλυκόζης. Έτσι, έχει ταχύτερη απορρόφηση του εντέρου. Επιπλέον, ταξιδεύει στην κυκλοφορία του αίματος με αποτελεσματικό τρόπο. Ομοίως, διεισδύει αποτελεσματικότερα στους μύες από τη μονοένυδρη κρεατίνη, καθώς η γλυκόζη παράγει στιγμιαία κορυφή ινσουλίνης.

  • Φωσφορική κρεατίνη (ή φωσφοκρεατίνη)

Η φωσφοκρεατίνη ή η φωσφορική κρεατίνη είναι μια χημική ένωση που βρίσκεται στο σώμα και παρέχει μεγάλη ενεργειακή αξία. Ωστόσο, τα επίπεδα αποθήκευσή του είναι χαμηλά. Επομένως, είναι ένας από τους πιο περιζήτητους τύπους κρεατίνης. Αποτελείται από κρεατίνη και φωσφορικό άλας σε αναλογία 62-38.

Έχει τις ίδιες λειτουργίες με τη μονοένυδρη κρεατίνη, γι ‘αυτό είναι ιδανικό για την οικοδόμηση άπαχου ιστού. Επιπλέον, καθώς είναι μια επιπλέον πηγή ενέργειας, μειώνει την κόπωση ενώ ασκείστε.

Κρεατίνη και πιθανά οφέλη

Οι διαφορετικοί τύποι κρεατίνης έχουν γίνει σύμμαχοι αθλητών. Αυτό συμβαίνει επειδή όλοι τους προσφέρουν τα ίδια προνόμια εκπαίδευσης, μεταξύ των οποίων ξεχωρίζουν τα ακόλουθα:

  • Παρέχει ενέργεια στις μυϊκές ίνες
  • Αυξάνει τον όγκο των μυών και διευκολύνει την αποκατάσταση των μυών
  • Μειώνει την κούραση
  • Καθυστερεί την γήρανσης του δέρματος

Η μεγάλη διαφορά μεταξύ των ενώσεων κρεατίνης είναι η διαλυτότητά τους. Οι πιο διαλυτές απορροφώνται γρηγορότερα και σε ορισμένες περιπτώσεις οι δόσεις τους θα πρέπει να είναι χαμηλότερες.

Κρεατίνη – Παρενέργειες και Αντενδείξεις

Ένα από τα πρώτα πράγματα που έρχονται στο μυαλό σχετικά με την κατανάλωση κρεατίνης είναι η πιθανή νεφρική βλάβη. Θα πρέπει να είστε πολύ προσεκτικοί με το συμπλήρωμα εάν έχετε ήδη προβλήματα με τα νεφρά ή διατρέχετε υψηλό κίνδυνο να πάσχετε από ένα, ειδικά λόγω υπερβολικής πρωτεΐνης.

Από την άλλη πλευρά, θα πρέπει να αποφύγετε την κατανάλωση κρεατίνης μαζί με νεφροτοξικά φάρμακα, δηλαδή αυτά που είναι ικανά να επηρεάσουν τη λειτουργία των νεφρών. Η λήψη και των δύο ουσιών ταυτόχρονα μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο βλάβης.

Άλλες αντενδείξεις για τη χρήση κρεατίνης σχετίζονται με την κατανάλωση καφεΐνης. Δεν πρέπει να τα παίρνετε μαζί, καθώς η αλληλεπίδρασή τους θα μειώσει την επίδραση του αμινοξέος στους μυς.

Τύποι της κρεατίνης

Οι διάφοροι τύποι της κρεατίνης είναι πολύ παρόμοιοι. Όλοι έχουν τα ίδια αποτελέσματα στους μύες και δεν υπάρχουν αρκετά επιστημονικά στοιχεία ότι ένας τύπος είναι πιο αποτελεσματικός από τον άλλο.

Η διαφορά μεταξύ αυτών των συμπληρωμάτων είναι η διαλυτότητά τους και οι παρενέργειες που προκαλούν. Σε γενικές γραμμές, τα παράγωγα μονοένυδρης κρεατίνης είναι πιο διαλυτά και προκαλούν λιγότερα προβλήματα στο στομάχι. Ωστόσο, πρέπει πάντα να συμβουλευτείτε έναν ειδικό πριν από τη λήψη τους.

× Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας

Αρχίστε να λαμβάνετε ενημερώσεις σχετικά με την υγεία, τη διατροφή, την ομορφιά και την φυσική κατάσταση.