Γιατί η απόρριψη είναι τόσο επώδυνη;

απόρριψη γυναίκα απορρίπτει

Η απόρριψη είναι η πιο κοινή συναισθηματική πληγή που υφίσταται ένας άνθρωπος στην καθημερινή του ζωή. Ο κίνδυνος απόρριψης περιορίζεται από το μέγεθος του άμεσου κοινωνικού μας κύκλου ή των ομάδων γνωριμιών. Είτε είναι μεγάλη είτε μικρή, ένα πράγμα παραμένει σταθερό: πονάει πάντα και συνήθως περισσότερο απ’ όσο περιμέναμε.

Σήμερα, χάρη στις τηλεπικοινωνίες, τις πλατφόρμες κοινωνικών μέσων και τις εφαρμογές γνωριμιών, καθένας από εμάς είναι συνδεδεμένος με χιλιάδες άτομα, τα οποία μπορεί να αγνοήσουν τις αναρτήσεις, τις συζητήσεις, τα κείμενα και τις φωτογραφίες μας και αυτό να μας κάνει να αισθανθούμε απόρριψη.

Εκτός από αυτού του είδους τις μικρές απορρίψεις, είμαστε περισσότερο ευάλωτοι σε σοβαρές και πιο καταστροφικές: Όταν ο σύζυγός μας μας αφήνει, όταν χάνουμε τη δουλειά μας, όταν απομακρυνόμαστε από τους φίλους, τις οικογένειες ή και τις κοινότητές μας για τις επιλογές και τον τρόπο ζωής μας. Ο πόνος που αισθανόμαστε από αυτού του είδους την απόρριψη μπορεί να μας παραλύσει εντελώς.

Γιατί η απόρριψη είναι τόσο επώδυνη;

Οι εξελικτικοί ψυχολόγοι πιστεύουν ότι όλα ξεκίνησαν όταν ήμασταν κυνηγοί συλλέκτες και ζούσαμε σε φυλές. Δεδομένου ότι δεν μπορούσαμε να επιβιώσουμε μόνοι μας, η απομάκρυνση από τη φυλή ήταν βασικά θανατική ποινή. Ως αποτέλεσμα, αναπτύξαμε έναν μηχανισμό έγκαιρης προειδοποίησης, που μας ειδοποιεί όταν κινδυνεύουμε να βιώσουμε την απόρριψη.

Φυσικά, ο συναισθηματικός πόνος είναι μόνο ένας από τους τρόπους που μας επηρεάζει η απόρριψη. Βλάπτει επίσης τη διάθεση και την αυτοεκτίμησή μας, προκαλώντας θυμό και επιθετικότητα. Δυστυχώς, η μεγαλύτερη αιτία της οδύνης της απόρριψης είναι συνήθως αυτοπροκαλούμενη. Πράγματι, το αίσθημα που προκαλείται από μια απόρριψη δεν γίνεται απλώς για να «γλείψουμε τις πληγές μας», αλλά και να γίνουμε έντονα αυτοκριτικοί. Θρηνούμε τις αδυναμίες μας και αισθανόμαστε αηδιασμένοι με τους εαυτούς μας. Με άλλα λόγια, όταν η αυτοεκτίμησή μας βλάπτει, πηγαίνουμε και την καταστρέφουμε ακόμη περισσότερο. Κάτι τέτοιο είναι συναισθηματικά βλαβερό και ψυχολογικά αυτοκαταστροφικό, αλλά όλοι μας το έχουμε κάνει κάποια στιγμή.

Ενισχύοντας την αυτοεκτίμησή μας

Όταν η αυτοεκτίμηση κλονίζεται, είναι σημαντικό να θυμόμαστε τι έχουμε προσφέρει και όχι τις αδυναμίες μας. Ο καλύτερος τρόπος ενίσχυσης της αυτοεκτίμησης έπειτα από μια απόρριψη είναι η επιβεβαίωση των πτυχών του εαυτού που γνωρίζουμε ότι είναι πολύτιμες. Δημιουργήστε μια λίστα με πέντε προτερήματα που είναι σημαντικά (π.χ., είστε υποστηρικτικοί ή συναισθηματικά διαθέσιμοι), είστε καλοί φίλοι (π.χ., είστε πιστοί ή καλοί ακροατές) ή καλοί υπάλληλοι (π.χ., είστε υπεύθυνοι ή έχετε ισχυρή εργασιακή ηθική).

Στη συνέχεια, επιλέξτε ένα από αυτά και γράψτε μια γρήγορη παράγραφο για το κάθε προτέρημα. Με αυτόν τον τρόπο θα ενισχυθεί η αυτοεκτίμησή σας και θα μειωθεί ο συναισθηματικός πόνος.

Αναζωογονήστε την κοινωνικότητά σας

Ως κοινωνικά ζώα, πρέπει να αισθανόμαστε συνδεδεμένοι με τις διάφορες κοινωνικές ομάδες στις οποίες ανήκουμε. Η απόρριψη αποσταθεροποιεί την ανάγκη μας να ανήκουμε, αφήνοντάς μας να νιώθουμε αναστατωμένοι και κοινωνικά αδέσμευτοι. Επομένως, πρέπει να υπενθυμίσουμε στον εαυτό μας ότι τον εκτιμάμε και τον αγαπάμε, ώστε να μπορούμε να αισθανόμαστε πιο συνδεδεμένοι. Εάν οι συνάδελφοί σας δεν σας προσκάλεσαν στο μεσημεριανό γεύμα, πιείτε ένα ποτό με άλλους φίλους με τους οποίους έχετε καιρό να βρεθείτε.

Η απόρριψη δεν είναι ποτέ εύκολη, αλλά γνωρίζοντας πώς να περιορίσουμε την ψυχολογική ζημιά που προκαλεί και πώς να ξαναχτίσουμε την αυτοεκτίμησή μας, μπορούμε να ανακάμψουμε νωρίτερα, όντες αυτάρκεις και καλά με τον εαυτό μας.

Στοιχεία από: ideas.ted.com