fbpx
σφίξιμο των δοντιών μασέλα λευκά δόντια

Σφίξιμο δοντιών: Αίτια και τρόποι αντιμετώπισης

Το σφίξιμο των δοντιών μπορεί να προκαλέσει πόνο ή δυσφορία σε πολλά μέρη του σώματος, συμπεριλαμβανομένων του κεφαλιού, των αυτιών, των δοντιών, του προσώπου και του λαιμού. Η ένταση του πόνου ενδέχεται να ποικίλλει και μπορεί να χαρακτηριστεί ως οδυνηρός, έντονος και σοβαρός. Ο πόνος μπορεί να επιδεινωθεί κατά το μάσημα ή το χασμουρητό.

Το πώς νιώθει ο κάθε άνθρωπος μπορεί να ποικίλλει ανά περίπτωση. Το σφίξιμο των δοντιών μπορεί να προκαλέσει πόνο στη μία ή και τις δύο πλευρές του προσώπου, στη γνάθο, στη μύτη, στο στόμα ή τα αυτιά.

Εκτός από τον πόνο, άλλα συμπτώματα που προκαλεί το σφίξιμο των δοντιών μπορεί να περιλαμβάνουν:

  • περιορισμένο εύρος κίνησης όταν προσπαθείτε να ανοίξετε το στόμα σας
  • κλείδωμα της άρθρωσης της γνάθου
  • διάφορους ήχους κατά το μάσημα

Σφίξιμο δοντιών και αιτίες

Το άγχος και το στρες μερικές φορές μπορεί να προκαλέσουν σφίξιμο των δοντιών κατά τη διάρκεια του ύπνου. Το σφίξιμο μπορεί να προκαλέσει πόνο στη γνάθο, ο οποίος μπορεί να χειροτερεύει ενώ τρώτε ή μιλάτε. Το άγχος μπορεί επίσης να προκαλέσει και άλλα συμπτώματα, όπως κεφαλαλγίες τάσης.

  • Βρυγμός

Ο βρυγμός μπορεί να προκληθεί από άγχος ή από οδοντικά προβλήματα, όπως δόντια που δεν ευθυγραμμίζονται. Μπορεί να εμφανιστεί κατά τη διάρκεια του ύπνου, αλλά και όταν είστε ξύπνιοι, χωρίς να το συνειδητοποιείτε. Ο βρυγμός μπορεί να προκαλέσει σφίξιμο και αίσθημα πόνου στο πρόσωπο, τον λαιμό και την άνω ή κάτω γνάθο. Μπορεί επίσης να προκαλέσει πονοκεφάλους και ημικρανίες.

  • Υπερβολική μάσηση

Η τσίχλα ή οτιδήποτε άλλο αναγκάζει τη συνεχή μάσηση μπορεί να οδηγήσει σε πόνο της γνάθου.

Η ρευματοειδής αρθρίτιδα είναι μια αυτοάνοση φλεγμονώδης διαταραχή που επηρεάζει τους μυς και τις αρθρώσεις σε όλο το σώμα. Η RA μπορεί να βλάψει την άρθρωση της γνάθου και τους γύρω ιστούς. Μπορεί επίσης να προκαλέσει απώλεια οστού στη γνάθο.

  • Οστεοαρθρίτιδα (ΟΑ)

Αν και σπάνια, είναι πιθανό να εμφανιστεί οστεοαρθρίτιδα (ΟΑ) εντός των κροταφογναθικών αρθρώσεων. Μπορεί να προκαλέσει επιδείνωση και απώλεια λειτουργίας του οστού της γνάθου και του χόνδρου. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε μια σφιχτή, επώδυνη γνάθο και να προκαλέσει πόνο στη γύρω περιοχή.

  • Τέτανος

Ο τέτανος (lockjaw) είναι μια δυνητικά θανατηφόρα βακτηριακή λοίμωξη και τα συμπτώματα περιλαμβάνουν δυσκαμψία στην κοιλιά, δυσκολία στην κατάποση και επώδυνες μυϊκές συσπάσεις στη γνάθο και τον λαιμό.

Ασκήσεις για την ανακούφιση από το σφίξιμο των δοντιών 

  • Άσκηση ανοίγματος σιαγόνων

Επαναλάβετε μικρές κινήσεις ανοίγοντας και κλείνοντας το στόμα αρκετές φορές ως προθέρμανση. Στη συνέχεια, τοποθετήστε τα δάχτυλά σας στην κορυφή των μπροστινών τεσσάρων κάτω δοντιών σας. Τραβήξτε αργά προς τα κάτω μέχρι να αισθανθείτε ελαφρά δυσφορία στη στενή πλευρά της γνάθου σας. Κρατήστε για 30 δευτερόλεπτα και στη συνέχεια απελευθερώστε αργά το σαγόνι σας. Μπορείτε να κάνετε έως και 12 επαναλήψεις.

  • Τέντωμα της άρθρωσης της γνάθου

Αυτή η άσκηση βοηθά στο τέντωμα των μυών της γνάθου και του λαιμού. Πιέστε την άκρη της γλώσσας σας στην οροφή του στόματός σας, ακριβώς πίσω από τα μπροστινά δόντια σας, χωρίς να τα αγγίξετε. Στη συνέχεια, χρησιμοποιήστε τη γλώσσα σας για να ασκήσετε ήπια πίεση. Ανοίξτε αργά το στόμα σας όσο το δυνατόν ευρύτερα και μετά κλείστε το αργά. Σταματήστε στο σημείο που αισθάνεστε δυσφορία. Επαναλάβετε έως και 10 φορές. Ωστόσο, δεν πρέπει να κάνετε αυτή την άσκηση εάν σας προκαλεί πόνο.

  • Τέντωμα με χαμόγελο

Αυτό το τέντωμα βοηθά στην εξάλειψη του στρες στους μυς του προσώπου, στην άνω και κάτω γνάθο και στον αυχένα. Χαμογελάστε με το μεγαλύτερο χαμόγελο που μπορείτε, χωρίς να αισθάνεστε σφίξιμο ή πόνο. Ενώ χαμογελάτε, ανοίξτε αργά το σαγόνι σας. Εισπνεύστε βαθιά μέσα από το στόμα και μετά εκπνεύστε σβήνοντας το χαμόγελο. Επαναλάβετε έως και 10 φορές.

Διαβάστε περισσότερα για: