Με τον όρο «εμμηνόπαυση» εννοείται η οριστική διακοπή της εμμήνου ρύσεως, δηλαδή της περιόδου. Ποια είναι τα πρώιμα συμπτώματα που μπορεί να επηρεάσουν σε μεγάλο βαθμό την ποιότητα ζωής μερικών γυναικών; 

Η γυναίκα βρίσκεται σε εμμηνόπαυση όταν δεν έχει περίοδο τουλάχιστον ένα έτος

Πρόκειται για μια φυσική βιολογική διαδικασία. Η γυναίκα μπαίνει στην εμμηνόπαυση στην ηλικία μεταξύ των 45 και 55 ετών. Ωστόσο, στο 1% των γυναικών μπορεί να έρθει νωρίτερα από τα 40 έτη. Σε αυτή την περίπτωση γίνεται λόγος για πρόωρη ωοθηκική ανεπάρκεια.  

Κατά την εμμηνόπαυση οι ωοθήκες σταματούν την παραγωγή οιστρογόνων και προγεστερόνης και στη συνέχεια παύουν η ωοθυλακιορρηξία και η έμμηνος ρύση. Σύμφωνα με την επιστήμη, έχουν τεκμηριωθεί αρκετά διαφορετικά συμπτώματα, από τα οποία ορισμένες γυναίκες επηρεάζονται δραματικά, ενώ άλλες ελάχιστα ή και καθόλου.

Εμμηνόπαυση και συμπτώματα 

Τα συμπτώματα εμφανίζονται σταδιακά και πολλές φορές οι γυναίκες δεν τα εντοπίζουν τη στιγμή που συμβαίνουν. Κύριο χαρακτηριστικό είναι ο μη σταθερός κύκλος. Επίσης, η κατανομή του λίπους αλλάζει και οι γυναίκες παρατηρούν αύξηση του κοιλιακού λίπους.

  • Έξαψη
  • Κόπωση
  • Κατάθλιψη
  • Ταχυκαρδία
  • Τριχόπτωση
  • Δυσπαρευνία
  • Πονοκέφαλος
  • Οστεοπόρωση
  • Αύξηση βάρους
  • Ευερεθιστότητα
  • Διαταραχές ύπνου
  • Κολπική ξηρότητα
  • Μειωμένη λίμπιντο
  • Μυοσκελετικοί πόνοι
  • Νυχτερινή εφίδρωση
  • Εναλλαγές στη διάθεση
  • Ευαισθησία στο στήθος
  • Έλλειψη συγκέντρωσης

Εμμηνόπαυση και αντιμετώπιση 

  • Φυτοοιστρογόνα

Μπορείτε να προμηθευτείτε από τα φαρμακεία πολυβιταμινούχα προϊόντα τα οποία περιέχουν και φυτοοιστρογόνα. Τα φυτοοιστρογόνα έχουν δράση παρόμοια με των οιστρογόνων. Βοηθούν ιδιαίτερα τις γυναίκες αντιμετωπίζοντας τα περισσότερα συμπτώματα, δίχως να έχουν καμία ανεπιθύμητη ενέργεια.

  • Αντικαταθλιπτικά 

Τα αντικαταθλιπτικά χορηγούνται σε ορισμένες ασθενείς που κατά την εμμηνόπαυση αντιμετωπίζουν διάφορα ψυχολογικά προβλήματα, όπως κυκλοθυμία, κατάθλιψη ή κρίσεις πανικού.

  • Σωματική άσκηση 

Οι γυναίκες που ασκούνται συστηματικά εμφανίζουν ήπια αγγειοκινητικά συμπτώματα αλλά και πολύ καλύτερη ποιότητα ύπνου. Ταυτόχρονα, δεν αλλάζει το σωματικό βάρος, αφού καταφέρνουν να διατηρούν υγιή τη φυσική τους κατάσταση.

Τέλος, προσπαθήστε να περιορίσετε την καφεΐνη, το κάπνισμα και το αλκοόλ. Ο περιορισμός αυτών βοηθά στη μείωση των νυχτερινών εξάψεων. Ενυδατώστε σωστά τον οργανισμό σας πίνοντας πολλά υγρά και ακολουθώντας μια μεσογειακή διατροφή.

Extra tip: Κρατήστε ένα ημερολόγιο ώστε να καταγράφετε τα συμπτώματα που παρουσιάζονται. Η εμμηνόπαυση μπορεί να είναι μια απόλυτα φυσιολογική κατάσταση, αλλά αυτό δεν σημαίνει πως πρέπει να υποφέρετε από δυσάρεστες καταστάσεις, οι οποίες σας στερούν τις όμορφες στιγμές της καθημερινότητάς σας.

Διαβάστε περισσότερα:

Πληροφορίες από: mayoclinic.com, londonpmsandmenopause.co.uk, healthline.com