fbpx

Ενώ τα τεστ εγκυμοσύνης και οι υπέρηχοι είναι οι μόνοι τρόποι που φανερώνουν μια εγκυμοσύνη, υπάρχουν κάποια συμπτώματα που μπορεί να παρατηρήσετε κατά τη διάρκεια του πρώτου μήνα. Τα πρώτα σημάδια εγκυμοσύνης είναι κάτι περισσότερο από μια παύση στην έμμηνο ρύση.

Περίοδος γονιμοποίησης

Αν και μπορεί να ακούγεται περίεργο, η πρώτη εβδομάδα της εγκυμοσύνης βασίζεται στην ημερομηνία της τελευταίας εμμηνορροϊκής περιόδου. Τελευταία εμμηνορροϊκή περίοδος θεωρείται η 1η εβδομάδα της εγκυμοσύνης.

Τα περισσότερα μωρά γεννιούνται περίπου στις 38 εβδομάδες μετά τη γονιμοποίηση του ωαρίου, αλλά δεδομένου ότι είναι συχνά δύσκολο να εντοπίσει ο γιατρός την ακριβή στιγμή που το ωάριο συνάντησε το σπερματοζωάριο, υπολογίζει την πιθανή ημερομηνία τοκετού μετρώντας 40 εβδομάδες από την πρώτη ημέρα της τελευταίας περιόδου σας.

Μία μαμά έγκυος αγκαλιά με το γιο της

Συμπτώματα εγκυμοσύνης του πρώτου μήνα

  • Καθυστέρηση περιόδου. Πρόκειται για το πιο σύνηθες σύμπτωμα. Ωστόσο, αρκετές γυναίκες δεν σημειώνουν τις ημέρες του κύκλου τους ή δεν έχουν σταθερό κύκλο, οπότε δεν μπορεί να θεωρηθεί από μόνο του αξιόπιστο σύμπτωμα.
  • Υψηλή θερμοκρασία του σώματος αποτελεί ένα από τα σημάδια της εγκυμοσύνης.
  • Στην αρχή της εγκυμοσύνης παρατηρούνται μεταβολές στα επίπεδα της πίεσης, με τις γυναίκες να εκδηλώνουν επεισόδια είτε υπότασης είτε υπέρτασης.
  • Κατά την εγκυμοσύνη η καρδιά, λόγω των ορμονών, αντλεί γρηγορότερα το αίμα, οπότε η αύξηση καρδιακών παλμών ή κάποιες αρρυθμίες είναι φυσιολογικές.
  • Η κόπωση αποτελεί ένα σύμπτωμα που συνήθως παρουσιάζεται στις αρχές της εγκυμοσύνης. Αυτό αποδίδεται στην αύξηση των επιπέδων προγεστερόνης, μιας ορμόνης που προωθεί την υπνηλία. Αν οι πρώτες εβδομάδες είναι εξαντλητικές, προσπαθήστε να κοιμάστε αρκετά.
  • Ένα ακόμη σύμπτωμα είναι η δύσπνοια, η οποία συνδέεται με τις αυξημένες απαιτήσεις του εμβρύου σε οξυγόνο και συνήθως επιμένει καθ’ όλη τη διάρκεια της εγκυμοσύνης.
  • Κατά το πρώτο διάστημα της εγκυμοσύνης πολλές γυναίκες διαπιστώνουν μια αυξημένη ευαισθησία στις μυρωδιές, τις οποίες αντιλαμβάνονται ως πιο έντονες, και αυτό μπορεί να οδηγήσει σε αποστροφή για ορισμένα φαγητά ή και σε ναυτία.
  • Μετά το πέρας του πρώτου μήνα ξεκινούν και οι αλλαγές στο στήθος. Οι γυναίκες παρατηρούν αυξημένη ευαισθησία, πρήξιμο και μούδιασμα. Αργότερα, κατά την 11η εβδομάδα, το στήθος μεγαλώνει, ενώ παρατηρούνται αλλαγές και στις θηλές. Ένα βαμβακερό, υποστηρικτικό σουτιέν θα ανακουφίσει την ευαισθησία του μαστού.
  • Η συχνουρία είναι ένα σύμπτωμα που εμφανίζεται αρκετά νωρίς στην εγκυμοσύνη και «ακολουθεί» τη γυναίκα ακόμη και μέχρι την ημέρα του τοκετού. Καλό θα ήταν να αυξήσετε την ποσότητα νερού που καταναλώνετε.
  • Από την άλλη, οι ορμονικές αλλαγές προκαλούν επιβράδυνση του πεπτικού συστήματος, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε δυσκοιλιότητα.
  • Η αύξηση των επιπέδων των οιστρογόνων και της προγεστερόνης επηρεάζουν και τη διάθεση. Η γυναίκα γίνεται πιο ευέξαπτη ή ευσυγκίνητη, ενώ συχνά διακατέχεται από έντονα συναισθήματα.

Ισχύουν για όλες τις γυναίκες τα πρώιμα συμπτώματα;

Όχι, καθώς κάθε γυναίκα είναι διαφορετική. Το ίδιο συμβαίνει και με την εγκυμοσύνη της, ενώ και κάθε εγκυμοσύνη είναι πιθανό να είναι διαφορετική. Ενδεχομένως, κατά το διάστημα του πρώτου μήνα να μη συνειδητοποιήσετε ότι είστε έγκυος. Τα πρώτα συμπτώματα μοιάζουν πολύ με αυτά που εκδηλώνονται πριν από την περίοδο. Πολλές από τις αλλαγές στο σώμα και τα συμπτώματα που αντιμετωπίζατε θα αρχίσουν να εξασθενούν μόλις φτάσετε στο δεύτερο τρίμηνο. Συζητήστε με τον γυναικολόγο σας για τυχόν συμπτώματα που επηρεάζουν την καθημερινή σας ζωή.

Διατροφή και εγκυμοσύνη

Μια έγκυος δεν πρέπει να τρώει «για δύο» ούτε μπορεί να καταναλώνει οποιαδήποτε τροφή. Αντιθέτως, είναι σημαντικό να ακολουθεί ένα υγιεινό διαιτολόγιο, αφενός για να διατηρείται η ίδια υγιής και αφετέρου για να προσφέρει στο μωρό της όλα τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεται για να αναπτυχθεί σωστά. Σε γενικές γραμμές, είναι καλό να ακολουθεί μια διατροφή πλούσια σε ασβέστιο, σίδηρο, μαγνήσιο και φυλλικό οξύ.

Αν λοιπόν δεν το έχετε ήδη κάνει, τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή να ξεκινήσετε τη λήψη βιταμινών για την εγκυμοσύνη σας. Σιγουρευτείτε ότι λαμβάνετε τουλάχιστον 400 mcg φυλλικού οξέος.

Η έγκυος είναι καλό να καταναλώνει άφθονα φρούτα και λαχανικά, επειδή της παρέχουν βιταμίνες και μέταλλα. Τροφές όπως οι πατάτες, το ψωμί, τα ζυμαρικά, το ρύζι και τα δημητριακά ‒ολικής αλέσεως τα τελευταία‒ αποτελούν μια σημαντική πηγή ενέργειας. Οι πρωτεΐνες δεν πρέπει να λείπουν από τη διατροφή στην εγκυμοσύνη, καθώς συμβάλλουν σημαντικά στην ανάπτυξη του εμβρύου.

Τέλος, σύμφωνα με μελέτη που πραγματοποιήθηκε το 2014 διαπιστώθηκε ότι τα μωρά που γεννιούνται από μητέρες που δεν λαμβάνουν αρκετό βάρος κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης διατρέχουν αυξημένο κίνδυνο παιδικής παχυσαρκίας. Ο μηχανισμός πίσω από τον κίνδυνο αυτόν κρύβεται σε αλλαγή του μεταβολισμού που πραγματοποιείται στο έμβρυο μιας εγκύου που δεν τρέφεται επαρκώς.

Πληροφορίες από: webmd.com, healthline.com, ajog.org

 

× Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας

Αρχίστε να λαμβάνετε ενημερώσεις σχετικά με την υγεία, τη διατροφή, την ομορφιά και την φυσική κατάσταση.