fbpx

Το φασκόμηλο από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα χρησιμοποιείται ως φαρμακευτικό βότανο. Γνωρίστε τα οφέλη αλλά και τις παρενέργειες του προς τον οργανισμό.

Φασκόμηλο και πίεση: Ποια η σχέση του βατάνου με την αrτηριακή πίεση;

Το φασκόμηλο ανήκει στην οικογένεια των φυτών Salvia και προέρχεται από το λατινικό ρήμα “salvo” που σημαίνει «θεραπεύω».

Το φασκόμηλο έχει αναδείξει ισχυρή αντιοξειδωτική δράση και αντιβακτηριακές δραστηριότητες. Στη χώρα μας είναι πολύ δημοφιλές ως αφέψημα, ειδικά τον χειμώνα για την αντιμετώπιση του κρυολογήματος, ενώ πολλοί το πίνουν συστηματικά, επειδή το θεωρούν «πανάκεια» για διάφορες παθήσεις.

Αντιοξειδωτικά: Πως να καταπολεμήσετε τις ελεύθερες ρίζες για καλύτερη υγεία

Σε μελέτες, βελτίωσε το προφίλ των λιπιδίων, χωρίς να προκαλεί ηπατοτοξικότητα, αλλαγές στην αρτηριακή πίεση και τον καρδιακό ρυθμό.

Φασκόμηλο

Φασκόμηλο ιδιότητες και παρενέργειες

  • Ιδιότητες 

Το φασκόμηλο ονομάζεται και φυτό της μακροζωίας.

Χάρη στις ιδιότητές του καταπολεμά τις ελεύθερες ρίζες στον οργανισμό και κατά συνέπεια προλαμβάνει βλάβες στα καρδιακά και νευρικά κύτταρα, μεταλλάξεις και καρκινογενέσεις. Σε μελέτες, το φασκόμηλο αναστέλλει την αγγειογένεση θέτοντας ένα φυσικό φραγμό στην διαδικασία της μετάστασης.

Το φασκόμηλο βελτιώνει και τη λειτουργία της μνήμης και του εγκεφάλου, ενώ παρουσιάζει δυνατότητες χρησιμοποίησης στη θεραπεία νευρολογικών διαταραχών, όπως η νόσος του Αλτσχάιμερ.

Τα φύλλα του φασκόμηλου διαθέτουν σπουδαίες αντισηπτικές και αντιμικροβιακές ιδιότητες. Οι αντιμικροβιακές του ιδιότητες μπορούν να να εξουδετερώσουν τα μικρόβια που προάγουν την οδοντική πλάκα.

Χρησιμοποιείται και για τη θεραπεία των εξάψεων της εμμηνόπαυσης. Έχει χρησιμοποιηθεί παραδοσιακά για τη θεραπεία της εφίδρωση και τις εξάψεις της εμμηνόπαυσης

Σήμερα το αιθέριο έλαιο του φασκόμηλου χρησιμοποιείται κατά της χοληστερίνης, των μικροβίων, του άγχους και των φλεγμονών. Αξιοποιείται ως αρωματικό στη μαγειρική και στα καλλυντικά, αλλά και ως συντηρητικό από τις βιομηχανίες τροφίμων και ποτών.

  • Παρενέργειες 

Μπορεί τα οφέλη του να είναι πολλά και σημαντικά, ωστόσο, ενδέχεται να υπάρξουν παρενέργειες εάν υπάρξει αυξημένη κατανάλωση. Το φασκόμηλο χαρακτηρίζεται για τη χημική ουσία θιουγίνη/thujone, η οποία μπορεί να προκαλέσει βλάβες στο νευρικό σύστημα ή στο συκώτι.

Ερευνητές του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΓΠΑ) προειδοποιούν ότι η κατανάλωσή του θα πρέπει να είναι φειδωλή, αφού κρύβονται τοξικοί κίνδυνοι.

Οι παρενέργειες αυτές μπορεί να εμφανιστούν εάν καταναλώνετε περισσότερα από 3-7 γρ. θουγιόνη την ημέρα αλλά υπάρχουν κενά στις γνώσεις που απαιτούνται για την εκτίμηση της τοξικότητας αυτής της ουσίας.

Το φασκόμηλο δεν ενδείκνυται σε ορμονοευαίσθητες καταστάσεις όπως είναι ο καρκίνος του μαστού, ο καρκίνος της μήτρας και ο καρκίνος των ωοθηκών, καθώς μπορεί να παρουσιάσει οιστρογονική δράση.  Επιπλέον, λόγω της εμμηναγωγού δράσης του φασκόμηλου δεν πρέπει να χρησιμοποιείται από γυναίκες σε αναπαραγωγική προσπάθεια διότι μπορεί να προκαλέσει αποβολή.

Το συγκεκριμένο βότανο δεν πρέπει να λαµβάνεται από επιληπτικά άτοµα, λόγω του ότι η αναφερόμενη χημική ουσία µπορεί να πυροδοτήσει κρίσεις επιληψίας. Επίσης, πιθανότατα δεν πρέπει να καταναλώνεται κατά την εγκυμοσύνη. Υπάρχουν κάποιες ενδείξεις ότι η θουγιόνη μπορεί να μειώσει την παροχή μητρικού γάλακτος κατά το θηλασμό.

Φασκόμηλο και πίεση

Η υπέρταση ανήκει στις σύγχρονες παθήσεις της εποχής, είναι η επίμονη αύξηση της αρτηριακής πίεσης πάνω από συγκεκριμένα επίπεδα.

Το κοινό φασκόμηλο μπορεί να αυξήσει την αρτηριακή πίεση. Ωστόσο το ισπανικό φασκόμηλο (s. lavandulaefolia), περιέχει μικρότερες συγκεντρώσεις thujone.

Πόσο φασκόμηλο μπορώ να πίνω

Οι δύο ερευνητές μελέτησαν πειραματικά τόσο το αιθέριο έλαιο όσο και το αφέψημα του φασκόμηλου και ανακάλυψαν ότι οι συγκεντρώσεις της α- και της β-θουγιόνης στα αφεψήματα είναι πολύ μικρότερες από ό,τι στα αιθέρια έλαια. Οι μεγαλύτερες συγκεντρώσεις θουγιόνης παρατηρούνται στο φασκόμηλο από περιοχές της Κεντρικής και ακολούθως της Βόρειας Ελλάδας. Τέλος, διαπίστωσαν ότι ο μέσος όρος α- και β-θουγιόνης που περιέχεται σε μία κούπα αφεψήματιος φασκόμηλου (200ml περίπου) είναι 1,16mg. Συνεπώς, εκτιμούν ότι η ασφαλής ημερήσια δόση που δεν ξεπερνά τα θεσπισμένα όρια, είναι έως πέντε αφεψήματα τη μέρα.

Φασκόμηλο και ύπνος

Δεν είναι λίγοι οι άνθρωποι που ταλαιπωρούνται από διαταραχές ύπνου (αυπνία). Ωστόσο, υπάρχουν ροφήματα και βότανα που βοηθούν στη χαλάρωση του σώματος πριν τον ύπνο.

Τα φρέσκα βότανα είναι εξαιρετικά καταπραϋντικά και χαλαρωτικά για τον οργανισμό.

Φασκόμηλο και ύπνος

Πρώτο στη λίστα είναι το φασκόμηλο, το οποίο κάνει τον οργανισμό να κοιμηθεί σαν πουλάκι. Χάρη στις χημικές ουσίες που περιέχει μειώνει την ένταση και βοηθά στον ύπνο.

– Βράστε νερό και ρίξτε ένα φακελάκι λουίζα και ένα φασκόμηλο. Καταναλώστε μέχρι 2 φλιτζάνια την ημέρα.

– Φτιάξτε σάλτσα για τα ζυμαρικά με φασκόμηλο και βασιλικό, γλιτώνοντας έτσι και την περιττή ζάχαρη που περιέχεται στις έτοιμες σάλτσες. Αποφύγετε το κόκκινο και το μαύρο πιπέρι το βράδυ, καθώςέχουν διεγερτικές ιδιότητες.

Άλλο ένα μαγικό βότανο που φημίζεται για τις ηρεμιστικές του ιδιότητες είναι το χαμομήλι.

– Βράστε νερό με χαμομήλι. Προτιμήστε εκείνο του βουνού. Καταναλώστε μέχρι 3 φλιτζάνια την ημέρα.

Μια ακόμη λύση βρίσκεται στο τσάι με βαλεριάνα, αφού οι ιδιότητες του βοτάνου είναι γνωστές για την καταπράυνση των νεύρων. Συνιστάται σε περιόδους έντονου στρες και άγχους.

– Πιείτε ένα φλιτζάνι τσάι βαλεριάνας τουλάχιστον μία ώρα προτού πάτε για ύπνο.

Το κεφίρ εκτός του ότι προσφέρει μακροζωία, συμβάλλει στη βελτίωση του ύπνου.

– Πιείτε ένα ποτήρι κεφίρ ένα μισάωρο προτού πάτε για ύπνο.

× Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας

Αρχίστε να λαμβάνετε ενημερώσεις σχετικά με την υγεία, τη διατροφή, την ομορφιά και την φυσική κατάσταση.