Βιταμίνη C: 7 σημαντικά οφέλη

οφέλη βιταμίνης C κοριτσάκι κρατάει πορτοκάλια

Η βιταμίνη C (γνωστή και ως L-ασκορβικό οξύ) είναι μια από τις πιο συζητημένες βιταμίνες για τα οφέλη της. Εκτός από τη δυναμική ενίσχυση που προσφέρει στο ανοσοποιητικό, έχει πολλούς ακόμη σημαντικούς ρόλους για την υγεία μας.  

Αυτή η βιταμίνη δεν παράγεται φυσικά από τον οργανισμό, οπότε είναι σημαντικό να τη λαμβάνει ο άνθρωπος από διάφορες τροφές. Η βιταμίνη C μπορεί να βρεθεί σε ποικιλία τροφίμων, όπως κόκκινες και πράσινες πιπεριές, εσπεριδοειδή, ακτινίδια, μπρόκολο, ντομάτες και λαχανάκια Βρυξελλών.

Οι ενήλικες γυναίκες χρειάζονται 75 χιλιοστόγραμμα (mg) βιταμίνης C την ημέρα και οι ενήλικοι άνδρες 90 mg, σύμφωνα με το Εθνικό Ινστιτούτο Υγείας (NIH).

Τα οφέλη της βιταμίνης C

  • Η βιταμίνη C διεγείρει τη σύνθεση κολλαγόνου

Το σώμα εξαρτάται από τη βιταμίνη C για τη σύνθεση του κολλαγόνου, το οποίο βρίσκεται στον συνδετικό ιστό γύρω από το σώμα. Τα επαρκή επίπεδα βιταμίνης C είναι απαραίτητα για την παραγωγή κολλαγόνου. Το κολλαγόνο είναι η πιο άφθονη πρωτεΐνη στο σώμα και παίζει κρίσιμο ρόλο σε συνδετικούς ιστούς, όπως εκείνοι που βρίσκονται στα όργανά μας, και φυσικά στα μαλλιά, το δέρμα και τα νύχια μας.

  • Η βιταμίνη C οδηγεί σε καλύτερη απορρόφηση σιδήρου

Ένα ακόμη από τα οφέλη της βιταμίνης C είναι πως αλληλεπιδρά με άλλες βιταμίνες και μέταλλα στο σώμα, όπως ο σίδηρος. Ο σίδηρος υποστηρίζει τη σωστή ανάπτυξη και βοηθά το σώμα να παρέχει οξυγόνο σε όλο το σώμα, ενώ συμβάλλει στην παραγωγή ορισμένων ορμονών.

  • Η βιταμίνη C συμβάλλει στην καλή λειτουργία του εγκεφάλου

Η βιταμίνη C παίζει επίσης ρόλο στη σύνθεση των νευροδιαβιβαστών και στη γνωστική λειτουργία. Οι νευροδιαβιβαστές είναι σημαντικοί για την αποστολή μηνυμάτων από τον εγκέφαλο στο υπόλοιπο σώμα. Περισσότερη βιταμίνη C μπορεί να σχετίζεται με αυξημένη εγκεφαλική λειτουργία.

  • Οι αντιοξειδωτικές ιδιότητες της βιταμίνης C βοηθούν στην προστασία από τις χρόνιες παθήσεις

Πολλά από τα οφέλη που χαρίζει η βιταμίνη C μπορούν να ανιχνευτούν στις αντιοξειδωτικές της ιδιότητες. Τα αντιοξειδωτικά δρουν για να εξουδετερώσουν τις ελεύθερες ρίζες, οι οποίες είναι πτητικές και επιβλαβείς ουσίες που προκαλούν βλάβη στα κύτταρα και τους ιστούς. Τα αντιοξειδωτικά μπορούν να προστατεύσουν από την ανάπτυξη σοβαρών καταστάσεων υγείας, όπως ο καρκίνος ή οι καρδιακές παθήσεις. Παρ’ όλα αυτά χρειάζονται περισσότερες μελέτες για να επιβεβαιώσουν τα οφέλη αυτά.

  • Η βιταμίνη C ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα

Ίσως το πιο γνωστό όφελος της βιταμίνης C είναι η θετική επίδραση που έχει στο ανοσοποιητικό σύστημα. Η βιταμίνη C υποστηρίζει το ανοσοποιητικό σύστημα προστατεύοντας από το οξειδωτικό στρες, βοηθώντας στη μικροβιακή αντιμετώπιση και μειώνοντας τις πιθανότητες βλάβης των ιστών.

  • Η βιταμίνη C μπορεί να ενισχύσει τη θεραπεία του καρκίνου

Η κατανάλωση διατροφής πλούσιας σε βιταμίνη C, φρούτα και λαχανικά φαίνεται να μειώνει τον κίνδυνο ορισμένων τύπων καρκίνου ‒ δεν είναι ξεκάθαρο όμως αν αυτό σχετίζεται άμεσα με τη βιταμίνη C ή είναι αποτέλεσμα μιας υγιεινής διατροφής γενικότερα. Ωστόσο, φαίνεται ότι η βιταμίνη C μπορεί να κάνει την ακτινοβολία και τη χημειοθεραπεία πιο αποτελεσματικές όταν λαμβάνεται ενδοφλεβίως. Μελέτη διαπίστωσε ότι οι υψηλές δόσεις βιταμίνης C βοήθησαν στην καταπολέμηση των καρκινικών κυττάρων του μαστού, σε συνδυασμό με αντικαρκινικά φάρμακα.

  • Η βιταμίνη C προστατεύει τα μάτια

Η American Optometric Association σημειώνει ότι η βιταμίνη C μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο ανάπτυξης καταρράκτη και να βοηθήσει στην επιβράδυνση της εξέλιξης του εκφυλισμού της ωχράς κηλίδας που σχετίζεται με την ηλικία. Συγκεκριμένα, έρευνα διαπίστωσε ότι η λήψη 500 mg ανά ημέρα ως μέρος ενός ημερήσιου συμπληρώματος επιβράδυνε την πρόοδο της νόσου, πιθανώς λόγω των αντιοξειδωτικών ιδιοτήτων της.

Στοιχεία από: everydayhealth.com