fbpx
Χρ. Γιαννούκας: «Οι επιπτώσεις των τροχαίων ατυχημάτων στο ανθρώπινο σώμα και τη ψυχική υγεία»

Χρ. Γιαννούκας: «Οι επιπτώσεις των τροχαίων ατυχημάτων στο ανθρώπινο σώμα και τη ψυχική υγεία»

Όσον αφορά την οδήγηση, η τεχνολογία σήμερα, έχει βελτιώσει την παθητική ασφάλεια του αυτοκινήτου και έχει ενισχύσει το σύγχρονο όχημα με εξελιγμένα χαρακτηριστικά που βοηθούν ακόμα περισσότερο στην αποφυγή ενός ατυχήματος.

Γράφει ο Χρήστος Γιαννούκας, εκπαιδευτής Οδήγησης & Κυκλοφοριακής Αγωγής

Γιαννούκας Χρήστος
Χρήστος Γιαννούκας, εκπαιδευτής Οδήγησης & Κυκλοφοριακής Αγωγής, σύμβουλος Οδικής Ασφάλειας ΕΝΕΚΠΑ και ΙΝΚΑ.

Μερικά από αυτά όπως, το σύστημα εποπτείας των νεκρών γωνιών, το σύστημα προειδοποίησης του οδηγού, καθώς, και τα φρένα έκτακτης ανάγκης ενισχύουν την αντίληψη του οδηγού σε σχέση με τους εξωγενείς παράγοντες που μπορεί να μην είναι άμεσα αντιληπτοί χωρίς τη χρήση της τεχνολογίας. Αυτό μεταφράζεται σε γρηγορότερο χρόνο αντίδρασης και στην αποφυγή πιθανού ατυχήματος. Παράλληλα, ακόμα και το οδικό δίκτυο στην Ελλάδα έχει βελτιωθεί σημαντικά, σαφώς βέβαια υπάρχουν πολλά επικίνδυνα σημεία που χρήζουν άμεσης αποκατάστασης.

Την τρίτη θέση σε θανάτους από θανατηφόρα τροχαία κατέχει η Ελλάδα

Η χώρα μας δυστυχώς συνεχίζει να κατατάσσεται 3η στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τα υψηλότερα ποσοστά θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων. Πιο συγκεκριμένα σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ το 2019 χάθηκαν 656 ζωές στους δρόμους της Ελλάδας.

Γιατί όμως συνεχίζουμε να έχουμε τόσο τρομακτικά ποσοστά θνησιμότητας από τροχαία δυστυχήματα στη χώρα μας; Πολλοί είναι οι παράγοντες που διαμορφώνουν αυτό το ποσοστό. Ξεκινώντας από τον ίδιο τον οδηγό, πρέπει να εξετάσουμε το κατά πόσο έχει τη σωστή οδική παιδεία, ακολουθεί τον ΚΟΚ και τηρεί όλα τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας ώστε να προστατεύσει τόσο τον εαυτό του όσο και τους γύρω του. Με τη χρήση ζώνης καθώς και με τον συχνό έλεγχο του αυτοκινήτου μπορεί να διασφαλιστεί ένα αρκετά υψηλό ποσοστό της ασφάλειας του οδηγού.

Στη συνέχεια εξετάζουμε το κατά πόσο η προσοχή του οδηγού είναι στραμμένη αποκλειστικά και μόνο στην οδήγηση. Το 30% των θανατηφόρων τροχαίων στην Ελλάδα είναι αποτέλεσμα απόσπασης προσοχής. Η απόσπαση προσοχής χωρίζεται σε 3 κατηγορίες, την οπτική (σταματάμε να εστιάζουμε στο δρόμο) την απτική (παίρνουμε τα χέρια μας από το τιμόνι) και την νοητική (η σκέψεις μας δεν σχετίζονται με την οδήγηση). Όλες οι περιπτώσεις έχουν ως κοινό την μείωση της αντιληπτικής ικανότητας του οδηγού στο εκάστοτε ερέθισμα με αποτέλεσμα την μείωση του χρόνου αντίδρασης του. Απόσπαση προσοχής αποτελούν ακόμα και αθώες καθημερινές κινήσεις όπως το να αλλάξω σταθμό στο ραδιόφωνο, να πιώ λίγο νερό ή να απαντήσω στο μήνυμα που έλαβα. Τέλος η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, ναρκωτικών ή φαρμάκων ευθύνεται για το 30% των τροχαίων δυστυχημάτων στη χώρα μας.

Οδήγηση - Διάσπαση προσοχής

Τι συμβαίνει όμως στο ανθρώπινο σώμα σε περιπτώσεις τροχαίων ατυχημάτων;

Κάθε τροχαίο ατύχημα είναι διαφορετικό καθώς εξαρτάται από τον τρόπο της σύγκρουσης, το αντικείμενο της σύγκρουσης, την ταχύτητα, το ίδιο το αυτοκίνητο καθώς και αν ο οδηγός αλλά και οι πιθανοί συνεπιβάτες φορούσαν ζώνη. Τι θα συμβεί όμως στον οδηγό που δεν κάνει χρήση ζώνης σε μια φαινομενικά χαμηλή ταχύτητα 40-50Km; Λαμβάνοντας υπόψη τη φυσική πίσω από ένα τροχαίο ατύχημα, η δύναμη που ασκείται στο σώμα κατά την σύγκρουσης δεκαπλασιάζεται. Είναι αδύνατο ο οδηγός να βγει αλώβητος από το όχημά του. Λόγω της αδράνειας το θύμα θα προσκρούσει στο τιμόνι είτε στο παρμπρίζ του αυτοκινήτου με αποτέλεσμα είτε την καταστροφή του αυχένα του και τη μόνιμη τετραπληγία του, είτε την καταστροφή των ζωτικών του οργάνων όπως το ήπαρ, τους πνεύμονες ή τα νεφρά. Σε αρκετές περιπτώσεις ο θάνατος επέρχεται ακαριαία.

Πολύ συχνές είναι και οι κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις. Ανάλογα με τη σοβαρότητα τους μπορούν να προκαλέσουν από χρόνιους πονοκεφάλους έως και απώλεια της μνήμης, της όρασης, ακόμα και προβλήματα στην άρθρωση του προφορικού λόγου. Τέλος, αρκετά συχνός είναι και ο τραυματισμός των κάτω άκρων όπως της ιγνυακής αρτηρίας που μπορεί να οδηγήσει ακόμα και στον ακρωτηριασμό.

Πέραν όμως από τους σοβαρούς σωματικούς τραυματισμούς πρέπει να συμπεριλάβουμε στη λίστα μας και τα ψυχικά τραύματα που προκαλεί ένα τροχαίο. Το 60% των θυμάτων που έχουν εμπλακεί σε τροχαίο ατύχημα και έχουν ζητήσει τη βοήθεια ενός επαγγελματία ψυχικής υγείας έχουν διαγνωστεί με Διαταραχή Μετατραυματικού Στρες. Η ΔΜΣ αποτελεί μια σοβαρή ψυχική νόσο η οποία έχει αντίκτυπο στην ποιότητα ζωής του θύματος και χρήζει χρόνου αλλά και θεραπείας ώστε το θύμα να καταφέρει να ορθοποδήσει μετά από το τραυματικό γεγονός που βίωσε.

Τροχαίων ατυχημάτων

Σε κάθε περίπτωση ένα τροχαίο ατύχημα μπορεί να αποτελέσει από μια δυσάρεστη ανάμνηση μέχρι και την ολοκληρωτική αλλαγή της ποιότητας ζωής και της καθημερινότητας ενός ανθρώπου. Η ζώνη ισορροπεί ανάμεσα σε αυτούς τους δύο κόσμους. Με τη σωστή χρήση της καθώς και με τον ασφαλή τρόπο οδήγησης η ζώνη μπορεί να αποτρέψει τις μοιραίες συνέπειες ενός ατυχήματος. Η επιλογή είναι πάντα δική μας!

× Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας

Αρχίστε να λαμβάνετε ενημερώσεις σχετικά με την υγεία, τη διατροφή, την ομορφιά και την φυσική κατάσταση.