Η ξηροφθαλμία είναι μια συχνή πάθηση.Προκαλεί μια αίσθηση φαγούρας, καύσου, άμμου,σταδιακά αυξάνουσα θόλωση της όρασης ή και διπλωπία(οπτική δύο επιπέδων).

Το σύνδρομο ξηροφθαλμίας αναπτύσσεται όταν οι δακρυϊκοί πόροι δεν παράγουν επαρκείς ποσότητες δακρύων ή όταν τα παραγόμενα δάκρυα δεν είναι αρκετά ποιοτικά.

Ανατομία οφθαλμού

Το δακρυϊκό φιλμ αποτελείται από τρία στρώματα.Τα δάκρυα παράγονται κατά κύριο λόγο στο δακρυϊκό αδένα που βρίσκεται κάτω από το οστό κάτω από τα φρύδια μας.Είναι απαραίτητα για να υγραίνονται και να λιπαίνονται τα μάτια, για να τα τροφοδοτούν με θρεπτικά συστατικά και οξυγόνο και για να καθαρίζουν την επιφάνειά τους.

Κάθε άνθρωπος μπορεί να εκδηλώσει σύνδρομο ξηροφθαλμίας, αλλά είναι πιο συχνό στις γυναίκες, ιδίως μετά την εμμηνόπαυση, εξαιτίας των ορμονικών αλλαγών.

Προστατεύστε τα μάτια σας

Υπάρχουν πολλές διαφορετικές θεραπείες για τη ξηροφθαλμία. Για πολλούς ασθενείς το μόνο που χρειάζεται είναι η χρήση τεχνητών δακρύων. Άλλα άτομα μπορεί να χρειαστούν χειρουργική επέμβαση για να διορθώσουν ένα βλέφαρο που δεν κλείνει σωστά.

1.Αν ζείτε σε μολυσμένο ή ξερό αέρα, πρέπει να τοποθετήσετε στο σπίτι σας ένα υψηλής ποιότητας φίλτρο αέρα και να χρησιμοποιείτε υγραντήρα για να προσθέτετε υγρασία στην ατμόσφαιρα.

2.Πρέπει να είστε πολύ προσεκτικοί όταν χρησιμοποιείτε πιστολάκι για να στεγνώνετε τα μαλλιά σας, αλλά και ανεμιστήρες (δεν πρέπει ποτέ να σας «κτυπούν» καταπρόσωπο).

3. Τεχνητά δάκρυα μπορείτε να τα πάρετε από οποιοδήποτε φαρμακείο και δεν χρειάζονται ιατρική συνταγή.Να τα χρησιμοποιείτε όσο συχνά χρειάζεστε, αλλά αν διαπιστώσετε ότι σας είναι απαραίτητα συχνότερα από μία φορά κάθε 2 ώρες, προτιμήστε όσα δεν περιέχουν συντηρητικά.

4.Αποφύγετε τον καπνό των τσιγάρων. Ο καπνός όχι μόνο είναι ιδιαίτερα ερεθιστικός για τα μάτια με ξηροφθαλμία, αλλά αυξάνει και τις πιθανότητες ανάπτυξης του συνδρόμου ξηροφθαλμίας.

5.Καλό είναι επίσης να πλένετε προσεκτικά τα βλέφαρά σας με καθαρό πανί, σαπούνι και χλιαρό νερό, ξεβγάζοντάς τα στη συνέχεια απαλά.Να φροντίζετε τα μάτια σας.Είναι απ΄τις πιο ευαίσθητες περιοχές του σώματος.

6.Υπάρχει ένα είδος ωφέλιμων λιπιδίων που περιέχεται σε μεγάλες ποσότητες στα ιχθυέλαια (π.χ. στο μουρουνέλαιο) και στα λιπαρά ψάρια, όπως ο σολομός, οι σαρδέλες, η ρέγγα, το σκουμπρί, ο τόνος κ.λπ.Ενισχύστε τη διατροφή σας για να αυξηθούν τα επίπεδα ω-3 λιπαρών οξέων τα οποία συμβάλουν στην αποφυγή της ξηροφθαλμίας.Στο εμπόριο διατίθενται επίσης και ειδικά εμπλουτισμένα προϊόντα(φαρμακεία).

Τα μάτια μας είναι η επαφή και ο σύνδεσμός μας με τον έξω κόσμο.Ο τρόπος που λαμβάνουμε άμεσα όλα τα ερεθίσματα,η οπτική μας για τη ζωή.Αξίζει λοιπόν να μεριμνήσουμε και να τα συμπεριλάβουμε στην καθημερινή φροντίδα του σωματός μας.