fbpx
Η απουσία μαθηματικής σκέψης μειώνει τις δεξιότητες του εγκεφάλου

Η απουσία μαθηματικής σκέψης μειώνει τις δεξιότητες του εγκεφάλου

Οι έφηβοι που δεν μελετούν μαθηματικά εμφανίζουν μειονεκτήματα στην κριτική σκέψη και σε άλλες δεξιότητες του εγκεφάλου συγκριτικά με τους συνομηλίκους τους που συνεχίζουν να ασχολούνται με αυτό το μάθημα.

Σύμφωνα με μια νέα βρετανική επιστημονική έρευνα, η έλλειψη μαθηματικής εκπαίδευσης και σχετικών δεξιοτήτων στην εφηβική ηλικία μπορεί να αποβεί επιζήμια για τον εγκέφαλο και τη γνωστική ανάπτυξη των εφήβων. Οι έφηβοι που αγαπούν τα μαθηματικά και συνεχίζουν να λαμβάνουν γνώση και μετά την ηλικία των 16 ετών εξασκούν περισσότερο τον εγκέφαλό τους, με αποτέλεσμα να αποκτούν περισσότερες δεξιότητες.

Ο εγκέφαλος όσων δεν ασχολούνται πια με τα μαθηματικά εμφανίζει έλλειψη σε μια ζωτική χημική ουσία (το γάμμα-αμινοβουτυρικό οξύ ή γ-αμινοβουτυρικό οξύ ή GABA), που παίζει ρόλο-κλειδί για την πλαστικότητα και την ανάπτυξη του εγκεφάλου, με αποτέλεσμα να επηρεάζεται αρνητικά η ικανότητα για μνήμη, μάθηση, λογικούς συλλογισμούς και επίλυση προβλημάτων.

Έρευνα και Νευροεπιστήμη

Οι ερευνητές του τμήματος Πειραματικής Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, με επικεφαλής τον καθηγητή Γνωστικής Νευροεπιστήμης Ρόι Κοέν Καντός, οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών των ΗΠΑ (PNAS), μελέτησαν 133 μαθητές ηλικίας 14 έως 18 ετών.

Σε αντίθεση με πολλές χώρες, η Βρετανία δίνει τη δυνατότητα στους 16χρονους μαθητές να σταματήσουν τελείως τη μαθηματική εκπαίδευσή τους. Έτσι είναι εφικτό να διαπιστωθεί κατά πόσο αυτό επιδρά στον εγκέφαλο και στις γνωστικές λειτουργίες του. Όπως διαπιστώθηκε, όσοι δεν έκαναν πια μαθηματικά είχαν αισθητά λιγότερη GABA στον εγκέφαλό τους, κάτι που δεν ίσχυε πριν πάρουν την απόφαση να τα σταματήσουν.

Παιδί λύνει ασκήσεις μαθηματικών

Ο Κοέν Καντός δήλωσε: «Οι μαθηματικές δεξιότητες σχετίζονται με μια ευρεία γκάμα από οφέλη, όπως η απασχόληση, η κοινωνικοοικονομική κατάσταση, καθώς επίσης η σωματική και ψυχική υγεία. Η εφηβεία είναι μια σημαντική περίοδος της ζωής, που σχετίζεται με σημαντικές εγκεφαλικές και γνωστικές μεταβολές. Δυστυχώς, η διακοπή της μελέτης των μαθηματικών σε αυτή την ηλικία φαίνεται να οδηγεί σε υστέρηση των εφήβων που τα σταματούν σε σχέση με όσους συνεχίζουν τη μελέτη των μαθηματικών».

Covid-19 και μαθηματικά

«Δεν είναι –ακόμα– γνωστό πώς αυτή η υστέρηση ή οι επιπτώσεις της σε βάθος χρόνου μπορούν να αποτραπούν. Τα μαθηματικά δεν αρέσουν σε όλους, γι’ αυτό χρειαζόμαστε εναλλακτικές λύσεις, όπως η εξάσκηση στη λογική και τη συλλογιστική, που ενεργοποιούν την ίδια περιοχή του εγκεφάλου με τα μαθηματικά» πρόσθεσε.

Οι ερευνητές τόνισαν, επίσης, πως δεδομένου ότι αρκετοί μαθητές είχαν περιορισμένη ή καθόλου πρόσβαση στην εκπαιδευτική διαδικασία, και ειδικότερα στα μαθηματικά στη διάρκεια της πανδημίας Covid-19, αυτό μπορεί να αποδειχτεί πρόβλημα στο μέλλον. Στη μελέτη συμμετείχε και ο μεταδιδακτορικός ερευνητής Γιώργος Ζαφειρόπουλος, απόφοιτος του Πανεπιστημίου της Κύπρου.

Διαβάστε περισσότερα:

 

× Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας

Αρχίστε να λαμβάνετε ενημερώσεις σχετικά με την υγεία, τη διατροφή, την ομορφιά και την φυσική κατάσταση.