Χοληστερίνη: Αντιμετώπιση με βότανα και διατροφή

χοληστερίνη βότανα διατροφή τσαγιέρα και κουτάλια

Η υψηλή χοληστερίνη LDL, όπως είναι γνωστό, μπορεί να αυξήσει τις πιθανότητες καρδιακής προσβολής και εγκεφαλικού επεισοδίου. Η χοληστερίνη όμως μπορεί να αντιμετωπιστεί και μάλιστα φυσικά, με βότανα αλλά και σωστή διατροφή. 

Η χοληστερόλη είναι μια κηρώδης, λιπαρή ουσία που παράγει το συκώτι. Βρίσκεται σε ζωικά τρόφιμα, όπως το κόκκινο κρέας και τα αυγά. Η χοληστερόλη είναι υπεύθυνη για πολλές βασικές σωματικές λειτουργίες, αλλά, όταν βρίσκεται σε υψηλά επίπεδα, μπορεί να οδηγήσει σε προβλήματα υγείας.

Οι φυσικές, συμπληρωματικές θεραπείες για τις καρδιακές παθήσεις στοχεύουν συχνά στον έλεγχο των επιπέδων χοληστερόλης, στη μείωση της αρτηριακής πίεσης και τη βελτίωση της υγείας της καρδιάς. Συνήθως, η έρευνα για τέτοιες θεραπείες είναι περιορισμένη, σε σύγκριση με τις έρευνες πάνω στη συμβατική ιατρική. Παρ’όλα αυτά, η χοληστερίνη μπορεί να αντιμετωπιστεί με βότανα και διατροφή.

Αντιμετώπιση με βότανα

  • Αστράγαλος

Ο αστράγαλος είναι ένα βότανο που χρησιμοποιείται για την ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος στην παραδοσιακή κινεζική ιατρική. Έχει αντιβακτηριδιακές και αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες. Θεωρείται προσαρμογόνο. Αυτό σημαίνει ότι προστατεύει το σώμα από το άγχος και το στρες.

Μελέτες υποστηρίζουν ότι ο αστράγαλος μπορεί να έχει οφέλη για την καρδιά. Ωστόσο, σύμφωνα με το Εθνικό Κέντρο Συμπληρωματικής και Ενοποιημένης Υγείας (NCCIH), οι ιδιότητες του αστραγάλου για τη χοληστερίνη στερούνται αξιόπιστης πηγής.

  • Λευκάγκαθα

Η λευκάγκαθα (hawthorn) είναι ένας θάμνος που συγγενεύει με το τριαντάφυλλο. Οι καρποί, τα φύλλα και τα άνθη της έχουν χρησιμοποιηθεί για καρδιακά προβλήματα από την εποχή της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας. Ορισμένες μελέτες έχουν βρει ότι το φυτό είναι αποτελεσματικό στη θεραπεία ήπιων καρδιακών προβλημάτων.

  • Λιναρόσπορος

Ο λιναρόσπορος προέρχεται από το φυτό του λιναριού και περιέχει υψηλά επίπεδα άλφα-λινολενικού οξέος (ALA). Πρόκειται για ωμέγα-3 λιπαρό οξύ που μπορεί να βοηθήσει στη μείωση του κινδύνου καρδιακής νόσου. Ορισμένες μελέτες έχουν δείξει ότι τα παρασκευάσματα λιναρόσπορου μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση της χοληστερόλης, ιδιαίτερα σε άτομα με υψηλά επίπεδα χοληστερόλης και γυναίκες στην εμμηνόπαυση.

  • Κόλιανδρο

Συναντάται συνήθως στην ανατολίτικη, ινδική και λατινοαμερικάνικη μαγειρική. Στις ΗΠΑ, οι άνθρωποι χρησιμοποιούν συχνά τη λεπτή γλυκύτητα του κόλιανδρου για να δώσουν γεύση στο ψωμί, τα μπισκότα και τα κρέατά τους. Είναι ένα φυσικό αποτοξινωτικό, μιας και μειώνει την υψηλή χοληστερόλη, ενώ έχει αντιμικροβιακές, αντισηπτικές και αντικαρκινογόνες ιδιότητες. Το κόλιανδρο έχει χρησιμοποιηθεί ανά τους αιώνες ως βότανο για την ανακούφιση από τους πόνους, τις κράμπες, τους σπασμούς, τη ναυτία, τη δυσπεψία και τις μολύνσεις από μύκητες. Είναι σε θέση να εξολοθρεύει επικίνδυνα βακτήρια, όπως το E. coli, η σαλμονέλα και το ιδιαίτερα ανθεκτικό υπερβακτήριο MRSA.

Διατροφή και χοληστερίνη

  • Ψάρια με ωμέγα-3 λιπαρά οξέα

Τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα βρίσκονται στα ψάρια και τα ιχθυέλαια. Ο σολομός, ο τόνος, η πέστροφα, η ρέγγα, οι σαρδέλες και άλλα λιπαρά ψάρια αποτελούν ιδιαίτερα πλούσιες πηγές τους. Οι ειδικοί θεωρούν εδώ και καιρό ότι τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα μειώνουν τον κινδύνο θανάτου από καρδιακές παθήσεις. Πρόσφατες μελέτες έδειξαν ότι άλλα θρεπτικά συστατικά στα ψάρια ή ένας συνδυασμός αυτών των θρεπτικών ουσιών με ωμέγα-3 λιπαρά οξέα μπορεί να βοηθήσουν στην προστασία της καρδιάς. Η κατανάλωση ψαριών δύο φορές την εβδομάδα μπορεί να μειώσει τις πιθανότητες θανάτου από καρδιακή προσβολή.

  • Κόκκινο ρύζι ζύμωσης

Το κόκκινο ρύζι ζύμωσης είναι ένα παραδοσιακό κινεζικό φάρμακο και συστατικό μαγειρέματος. Ορισμένα προϊόντα κόκκινου ρυζιού ζύμωσης περιέχουν σημαντικές ποσότητες μονοκολίνης Κ. Αυτή η ουσία είναι χημικά ταυτόσημη με το δραστικό συστατικό της λοβαστατίνης για τη μείωση της χοληστερόλης. Προϊόντα κόκκινου ζυμομύκητα περιέχουν την ουσία αυτή, που μπορεί να μειώσει τα επίπεδα χοληστερόλης στο αίμα.

  • Διαλυτές ίνες

Οι διαλυτές ίνες απορροφούν νερό για να δημιουργήσουν μια παχιά στρώση γέλης στην πεπτική οδό. Οι διαλυτές ίνες όχι μόνο βοηθούν στην πεπτική υγεία, αλλά επίσης μειώνουν τα επίπεδα της LDL χοληστερόλης, συμβάλλοντας στη συνολική υγεία της καρδιάς.

Μελέτη του 2017 διερεύνησε τα οφέλη δίαιτας με υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες και παρουσιάστηκε ότι οδηγεί σε χαμηλά επίπεδα χοληστερόλης LDL.

Τρόφιμα πλούσια σε διαλυτές ίνες:

  • λαχανικά
  • φρούτα
  • τρόφιμα ολικής αλέσεως, όπως πλιγούρι βρώμης και καστανό ρύζι
  • λαχανικά
  • φασόλια

Οι διαλυτές ίνες μειώνουν τα επίπεδα χοληστερόλης LDL, αλλά δεν επηρεάζουν τα επίπεδα της HDL χοληστερόλης ή των τριγλυκεριδίων. Η υπερκατανάλωσή τους όμως μπορεί να οδηγήσει σε δυσκοιλιότητα, φούσκωμα και πόνο στο στομάχι.

Στοιχεία από: healthline.com verywellhealth.com medicalnewstoday.com