Η χοληστερίνη είναι μια κηρώδης, λιπαρή ουσία απαραίτητη για τη σωστή λειτουργία του οργανισμού μας. Αν όμως υπερβεί τα επιτρεπτά όρια, λειτουργεί αντίθετα, προκαλώντας σοβαρά προβλήματα στην υγεία της καρδιάς. Ποιες είναι οι επιτρεπόμενες τιμές και ποιος ο ρόλος της καλής διατροφής; 

Η χοληστερίνη…

Χοληστερίνη Είναι βασικό συστατικό των κυτταρικών μεμβρανών και είναι απαραίτητη για να ρυθμιστεί σωστά η διαπερατότητα της μεμβράνης. Είναι δομικό συστατικό αρκετών ορμονών, όπως τα ανδρογόνα, τα οιστρογόνα, η κορτιζόλη κ.λπ. Βοηθά στην παραγωγή της βιταμίνης D και συμβάλλει στην παραγωγή χολικών οξέων, που βοηθούν στην πέψη των λιπών.

…μπορεί να γίνει βλαβερή

Η χοληστερίνη είναι απαραίτητη για τον οργανισμό, αρκεί να διατηρείται σε φυσιολογικά επίπεδα. Όταν ο οργανισμός παράγει περισσότερη από την επιτρεπτή, αυξάνονται οι πιθανότητες πρόκλησης καρδιακού επεισοδίου. Τα υψηλά επίπεδα χοληστερίνης στο αίμα μπορούν να προκαλέσουν θρόμβωση των αιμοφόρων αγγείων, αυξάνοντας τον κίνδυνο για καρδιακή προσβολή και εγκεφαλικό επεισόδιο.

Ποια είναι τα επιτρεπτά όρια; 

Οι λιποπρωτεΐνες, οι οποίες παράγονται από λίπος και πρωτεΐνες, μεταφέρουν τη χοληστερίνη μέσω της κυκλοφορίας του αίματος. Στο αίμα βρίσκεται ως HDL (υψηλής πυκνότητας λιποπρωτεΐνη) και LDL (χαμηλής πυκνότητας λποπρωτεΐνη). Όταν η χοληστερίνη υπερβεί τα επιτρεπτά όρια, λειτουργεί αρνητικά. Και επειδή η υψηλή χοληστερίνη δεν προκαλεί συμπτώματα, είναι σημαντικό να παρακολουθούνται τακτικά τα επίπεδά της.

  • Η LDL, γνωστή και ως «κακή χοληστερίνη», μεταφέρει τη χοληστερίνη από το συκώτι στα κύτταρα. Αν δημιουργηθεί θρόμβωση στο αίμα, τότε φράσσονται οι αρτηρίες και η καρδιά δεν λαμβάνει το απαραίτητο οξυγόνο που απαιτείται, οπότε αυξάνει ο κίνδυνος εμφράγματος.
  • Αντίθετα, η HDL χοληστερίνη είναι ωφέλιμη, αφού απομακρύνει την LDL χοληστερίνη από τα τοιχώματα των αγγείων και τη μεταφέρει στο συκώτι, από όπου αποβάλλεται με τη χολή.

HDL «Καλή χοληστερίνη»

<40 Χαμηλή
>60 Υψηλή

 

LDL «Κακή χοληστερίνη»

<100 Πολύ καλή
100-129 Φυσιολογική
130-159 Οριακά υψηλή

160-189

Σχεδόν υψηλή

>190

Υψηλή

Τι ανεβάζει τη χοληστερίνη; 

  • Το αλκοόλ

  • Το κάπνισμα
  • H παχυσαρκία
  • Η κακή διατροφή
  • Η κληρονομικότητα
  • Η έλλειψη γυμναστικής

Υπέρβαρος άνδρας

Θεραπεία 

Η χοληστερίνη αντιμετωπίζεται με διατροφή, άθληση και φαρμακευτική αγωγή.

Χοληστερίνη και διατροφή 

Διατροφολόγοι και διαιτολόγοι συστήνουν την κατανάλωση λαχανικών, φρούτων, άπαχων κρεάτων και γαλακτοκομικών με λίγα λιπαρά.

Τα Ω-3 λιπαρά βοηθούν στον έλεγχο της αρτηριακής πίεσης και της χοληστερίνης. Δοκιμάστε η διατροφή σας να περιλαμβάνει λιπαρά ψάρια, όπως σολομό, σκουμπρί και σαρδέλες.

Η βιταμίνη Ε είναι μια λιποδιαλυτή βιταμίνη, η οποία, εκτός του ότι δρα ως αντιοξειδωτικό, συμβάλλει σημαντικά και στην προστασία της καρδιάς. Τροφές πλούσιες στη βιταμίνη είναι ο ηλιόσπορος, το ελαιόλαδο, το χέλι και το αβοκάντο.

Η βιταμίνη D είναι απαραίτητη για διάφορους λόγους, όπως η διατήρηση της υγείας των οστών και των δοντιών. Μάλιστα, έχει διαπιστωθεί πως μπορεί να διορθώσει βλάβες της καρδιάς που έχουν προκληθεί εξαιτίας της υψηλής χοληστερίνης. Άφθονες πηγές της βιταμίνης είναι το συκώτι, οι κρόκοι αυγών, τα τυροκομικά προϊόντα, τα μανιτάρια κ.λπ.

  • Όσπρια

Τα όσπρια αποτελούν εξαιρετική τροφή, καθώς είναι πηγή πρωτεϊνών, υδατανθράκων, φυτικών ινών, βιταμινών, ιχνοστοιχείων, μετάλλων και πολλών άλλων αντιοξειδωτικών συστατικών. Ωφελούν επίσης στην αντιμετώπιση ασθενειών όπως είναι τα καρδιαγγειακά νοσήματα.

  • Ξηροί καρποί

Οι ξηροί καρποί, όπως αμύγδαλα, καρύδια, φουντούκια και κάσιους, συνδέονται με ευεργετικές επιδράσεις στην καρδιαγγειακή υγεία.

Εxtra tips:

Κάντε συχνά τσεκάπ.

Διατηρήστε ένα υγιές σωματικό βάρος.

Μειώστε το αλάτι από τη διατροφή σας.

Ασκηθείτε καθημερινά 20 λεπτά.

Πληροφορίες από: healthline.com, mayoclinic.org