Καταπολέμηση του στρες με βότανα και βιταμίνες

στρες βότανα βιταμίνες γλάστρες με βότανα

Το στρες μπορεί να είναι σύντομο ή χρόνιο και να οδηγήσει σε κόπωση, πονοκεφάλους, στομαχικές διαταραχές, νευρικότητα, ευερεθιστότητα και θυμό. Μπορεί όμως να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά με βότανα και βιταμίνες.

Η τακτική άσκηση, ο επαρκής ύπνος και η καλή διατροφή είναι μερικοί από τους καλύτερους τρόπους για την καταπολέμηση του στρες, ενώ βότανα και βιταμίνες μπορούν επίσης να βοηθήσουν.

Στρες και αντιμετώπιση με βότανα

  • Ροντιόλα ρίζα

Η ροντιόλα είναι ένα βότανο που αναπτύσσεται στις κρύες, ορεινές περιοχές της Ρωσίας και της Ασίας. Είναι γνωστό ως ένα φυσικό, μη τοξικό βότανο που διεγείρει το σύστημα απόκρισης του στρες του σώματος για να αυξήσει την αντίστασή του σε αυτό. Οι προσαρμογόνες ιδιότητες της ροντιόλας συνδέονται με δύο από τα ισχυρά δραστικά συστατικά του βοτάνου, τη ροζαβίνη και τη σαλιδροσίδη.

Μελέτη οκτώ εβδομάδων σε 100 άτομα με συμπτώματα χρόνιας κόπωσης, όπως κακή ποιότητα ύπνου και βλάβες στη βραχυπρόθεσμη μνήμη και συγκέντρωση, διαπίστωσε ότι 400 mg εκχυλίσματος ροντιόλας καθημερινά βελτίωσαν τα συμπτώματα έπειτα από μόλις μία εβδομάδα. Τα συμπτώματα συνέχισαν να μειώνονται καθ’ όλη τη διάρκεια της μελέτης.

  • Ashwagandha

Το ashwagandha βότανο προέρχεται από την Ινδία και έχει χρησιμοποιηθεί στην ινδική αγιουρβέδα. Ομοίως με τη ροντιόλα, το ashwagandha θεωρείται ότι ενισχύει την ανθεκτικότητα του σώματος στο σωματικό και πνευματικό στρες. Σε μια μελέτη σχετικά με τις δράσεις του ashwagandha στην αντιμετώπιση του άγχους, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι 240 mg εκχυλίσματος ashwagandha για 60 ημέρες βελτίωσαν τα συμπτώματα.

Στρες και αντιμετώπιση με βιταμίνες

  • Β σύνθετες βιταμίνες

Οι βιταμίνες συμπλέγματος Β συνήθως περιέχουν και τις οκτώ βιταμίνες Β. Αυτές οι βιταμίνες παίζουν σημαντικό ρόλο στον μεταβολισμό, μετατρέποντας τα τρόφιμα σε χρήσιμη ενέργεια. Οι βιταμίνες Β είναι επίσης απαραίτητες για την υγεία της καρδιάς και του εγκεφάλου.

Είναι ενδιαφέρον ότι έχουν προταθεί υψηλές δόσεις βιταμινών Β για τη βελτίωση των συμπτωμάτων του στρες, όπως τα επίπεδα διάθεσης και ενέργειας, μειώνοντας τα επίπεδα της ομοκυστεΐνης στο αίμα. Τα υψηλά επίπεδα ομοκυστεΐνης σχετίζονται με το άγχος και τον αυξημένο κίνδυνο διαφόρων ασθενειών, όπως καρδιακές παθήσεις, άνοια και καρκίνος του παχέος εντέρου. Τα συμπληρώματα βιταμινών Β είναι γενικά ασφαλή όταν λαμβάνονται εντός των συνιστώμενων δοσολογικών ορίων. Ωστόσο, μπορεί να προκαλέσουν επιβλαβείς παρενέργειες, όπως πόνο στα νεύρα, όταν λαμβάνονται σε μεγάλες ποσότητες. Επιπλέον, είναι υδατοδιαλυτά, οπότε το σώμα εκκρίνει τυχόν περίσσεια τους μέσω των ούρων.

  • Μελατονίνη

Ο επαρκής ποιοτικός ύπνος είναι σημαντικός για την ανακούφιση του στρες. Το άγχος συνδέεται στενά με την αϋπνία, μια διαταραχή που χαρακτηρίζεται από δυσκολίες στον ύπνο. Τούτου λεχθέντος, η επίτευξη επαρκούς ύπνου μπορεί να βοηθήσει στην αντιμετώπιση του στρες. Η μελατονίνη είναι μια φυσική ορμόνη που ρυθμίζει τον κύκλο ύπνου – αφύπνισης. Τα επίπεδα της ορμόνης αυξάνονται το βράδυ για να προωθήσουν τον ύπνο και μειώνονται το πρωί για να προωθήσουν την εγρήγορση.

Σε μια ανασκόπηση 19 μελετών σε 1.683 άτομα με πρωτοπαθείς διαταραχές ύπνου, η μελατονίνη μείωσε τον χρόνο που χρειάστηκαν οι άνθρωποι για να κοιμηθούν, αύξησε τον συνολικό χρόνο ύπνου και βελτίωσε τη συνολική ποιότητά του.

Μια άλλη ανασκόπηση στην οποία συμμετείχαν 205 άτομα διερεύνησε την αποτελεσματικότητα της μελατονίνης στη διαχείριση δευτερογενών διαταραχών ύπνου που προκαλούνται από κάποια πάθηση, όπως το άγχος ή η κατάθλιψη. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η μελατονίνη μείωσε τον χρόνο που χρειάστηκαν οι άνθρωποι για να κοιμηθούν και αύξησε τον συνολικό χρόνο ύπνου. Αν και η μελατονίνη είναι μια φυσική ορμόνη, τα συμπληρώματα δεν επηρεάζουν την παραγωγή της από το σώμα.

Στοιχεία από: healthline.com