Ποιες βιταμίνες και συμπληρώματα βοηθούν στο άγχος και το στρες;

Ποιες βιταμίνες και συμπληρώματα βοηθούν στο άγχος και το στρες;

Υπάρχουν βιταμίνες και συμπληρώματα για το άγχος και το στρες, ώστε να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά και να περιοριστούν τα συμπτώματά τους.

Το άγχος μπορεί να είναι χρόνιο και να οδηγήσει σε κόπωση, πονοκεφάλους, στομαχικές διαταραχές, νευρικότητα, ευερεθιστότητα και θυμό. Η τακτική άσκηση, ο επαρκής ύπνος και η καλή διατροφή είναι κάποιοι από τους καλύτερους τρόπους για την καταπολέμηση του στρες, αλλά οι βιταμίνες και τα συμπληρώματα μπορούν επίσης να βοηθήσουν.

Συμπληρώματα για άγχος και στρες

  • Rhodiola rosea

Η rhodiola (rhodiola rosea) είναι ένα βότανο που αναπτύσσεται στις κρύες, ορεινές περιοχές της Ρωσίας και της Ασίας. Είναι από καιρό γνωστό ως ένα φυσικό, μη τοξικό βότανο που διεγείρει το σύστημα απόκρισης του στρες του σώματος. Οι ιδιότητες της ροδιόλας συνδέονται με δύο ισχυρά δραστικά συστατικά του βοτάνου – ροζαβίνη και σαλιδροσίδη. Μελέτη οκτώ εβδομάδων σε 100 άτομα με συμπτώματα χρόνιας κόπωσης, όπως κακή ποιότητα ύπνου και βλάβες στη βραχυπρόθεσμη μνήμη και συγκέντρωση, διαπίστωσε ότι 400 mg εκχυλίσματος ροδιόλας καθημερινά βελτίωσαν τα συμπτώματα έπειτα από μόλις μία εβδομάδα. Τα συμπτώματα συνέχισαν να μειώνονται καθ’ όλη τη διάρκεια της μελέτης.

  • Μελατονίνη

Ο επαρκής ύπνος είναι σημαντικός για την ανακούφιση του στρες. Το άγχος συνδέεται συχνά με την αϋπνία. Η μελατονίνη είναι μια φυσική ορμόνη που ρυθμίζει τον κιρκαδικό ρυθμό του σώματος και τον κύκλο ύπνου – αφύπνισης. Τα επίπεδα της ορμόνης αυξάνονται το βράδυ και μειώνονται το πρωί.  Σε μια ανασκόπηση 19 μελετών σε 1.683 άτομα με πρωτοπαθείς διαταραχές ύπνου, η μελατονίνη μείωσε τον χρόνο που χρειάστηκε να κοιμηθούν, αύξησε τον συνολικό χρόνο ύπνου και βελτίωσε τη συνολική ποιότητα ύπνου, σε σύγκριση με ένα εικονικό φάρμακο.

  • Ashwagandha

Η ashwagandha (Withania somnifera) είναι ένα βότανο που προέρχεται από την Ινδία, όπου έχει χρησιμοποιηθεί στην ινδική αγιουρβέδα. Ομοίως με τη rhodiola, η ashwagandha πιστεύεται ότι ενισχύει την ανθεκτικότητα του σώματος στο στρες. Σε μια μελέτη σχετικά με τις ιδιότητές της στην ανακούφιση του άγχους, τα συμπληρώματα ashwagandha συσχετίστηκαν έντονα με τη μείωση του άγχους και της κατάθλιψης. Το βότανο συνδέθηκε επίσης με μείωση κατά 23% των επιπέδων της κορτιζόλης.

  • Βιταμίνες συμπλέγματος B

Οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β συνήθως περιέχουν και τις οκτώ βιταμίνες Β. Αυτές οι βιταμίνες παίζουν σημαντικό ρόλο στον μεταβολισμό, μετατρέποντας τα τρόφιμα που τρώμε σε ενέργεια. Οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β είναι επίσης απαραίτητες για την υγεία της καρδιάς και του εγκεφάλου. Οι πηγές βιταμίνης Β περιλαμβάνουν δημητριακά, κρέατα, όσπρια, αυγά, γαλακτοκομικά προϊόντα και φυλλώδη χόρτα. Είναι ενδιαφέρον ότι έχουν προταθεί υψηλές δόσεις βιταμινών Β για τη βελτίωση των συμπτωμάτων του στρες, μειώνοντας τα επίπεδα στο αίμα της ομοκυστεΐνης αμινοξέων. Τα υψηλά επίπεδα ομοκυστεΐνης σχετίζονται με άγχος και αυξημένο κίνδυνο διαφόρων καταστάσεων, όπως καρδιακές παθήσεις, άνοια και καρκίνο του παχέος εντέρου. Ωστόσο, δεν είναι σαφές εάν τα άτομα που έχουν ήδη χαμηλά επίπεδα ομοκυστεΐνης θα έχουν αυτά τα αποτελέσματα. Τα συμπληρώματα βιταμίνης Β είναι γενικά ασφαλή όταν λαμβάνονται εντός των συνιστώμενων δόσεων.

  •  Γλυκίνη

Η γλυκίνη είναι ένα αμινοξύ που χρησιμοποιεί το σώμα για τη δημιουργία πρωτεϊνών. Μελέτες δείχνουν ότι η γλυκίνη μπορεί να αυξήσει την αντίσταση του σώματος στο άγχος, ενθαρρύνοντας και βοηθώντας στον καλό ύπνο.  Σε μια μελέτη, 15 άτομα παραπονούμενα σχετικά με την ποιότητα του ύπνου τους, που έλαβαν 3 γραμμάρια γλυκίνης, εμφάνισαν λιγότερη κόπωση και αυξημένη εγρήγορση την επόμενη ημέρα, σε σύγκριση με ένα εικονικό φάρμακο. Επιπλέον, μια άλλη μικρή μελέτη διαπίστωσε ότι η λήψη συμπληρωμάτων 3 γραμμαρίων γλυκίνης πριν από τον ύπνο μείωσε την υπνηλία και την κόπωση.

  • L-θεανίνη

Η L-θεανίνη είναι ένα αμινοξύ που συναντάται συχνότερα στα φύλλα τσαγιού. Έχει μελετηθεί για την ικανότητά του να προάγει τη χαλάρωση και να μειώνει το στρες. Μια ανασκόπηση 21 μελετών που περιλάμβαναν περίπου 68.000 άτομα διαπίστωσε ότι η κατανάλωση πράσινου τσαγιού συσχετίστηκε με μειωμένο άγχος και βελτίωση στη μνήμη και την προσοχή. Αυτά τα αποτελέσματα αποδόθηκαν στις συνεργατικές επιδράσεις της καφεΐνης και της L-θεανίνης στο τσάι, καθώς κάθε συστατικό από μόνο του βρέθηκε να έχει μικρότερη επίδραση. Ωστόσο, μελέτες δείχνουν ότι η L-θεανίνη από μόνη της μπορεί ακόμη να βοηθήσει στην ανακούφιση του στρες. Μελέτη έδειξε ότι τα συμπληρώματα με 200 mg L-θεανίνης μείωσαν σημαντικά το στρες.

  • Κάβα

Το κάβα είναι ένας τροπικός αειθαλής θάμνος που προέρχεται από τα νησιά του Νότιου Ειρηνικού. Οι ρίζες του παραδοσιακά χρησιμοποιούνται από τους κατοίκους του Ειρηνικού για να ετοιμάσουν ένα τελετουργικό ποτό που ονομάζεται kava ή kava kava. Το kava περιέχει δραστικές ενώσεις που ονομάζονται καβαλακτόνες, οι οποίες έχουν μελετηθεί για τις ιδιότητες μείωσης του στρες. Οι καβαλακτόνες πιστεύεται ότι αναστέλλουν τη διάσπαση του γάμμα-αμινοβουτυρικού οξέος (GABA), ενός νευροδιαβιβαστή που μειώνει τη δραστηριότητα του νευρικού συστήματος, προκαλώντας ηρεμιστικό αποτέλεσμα. Αυτό μπορεί να βοηθήσει στην ανακούφιση των αισθημάτων του άγχους και του στρες. Επίσης, μια άλλη ανασκόπηση 11 μελετών σε 645 άτομα διαπίστωσε ότι το εκχύλισμα κάβα ανακούφισε το άγχος.

 

× Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας

Αρχίστε να λαμβάνετε ενημερώσεις σχετικά με την υγεία, τη διατροφή, την ομορφιά και την φυσική κατάσταση.