«Χαμογελαστή κατάθλιψη» Τι συμβαίνει όταν η απόγνωση μένει κρυμμένη;

«Χαμογελαστή κατάθλιψη» Τι συμβαίνει όταν η απόγνωση μένει κρυμμένη;

Η εικόνα που έχουμε για έναν άνθρωπο που έχει κατάθλιψη είναι συνήθως αυτό που έχει παραιτηθεί από τα πάντα και κάθεται σε ένα κρεβάτι χωρίς να έχει όρεξη να λειτουργήσει στην καθημερινότητά του.

Η κατάθλιψη όμως δεν είναι ίδια για όλους.

Κάποιοι μπορεί να χαμογελούν, να δείχνουν ευτυχισμένοι, να είναι λειτουργικοί, αλλά στην πραγματικότητα να παλεύουν με καταθλιπτικές σκέψεις, τότε μάλλον υποφέρουν από τη… χαμογελαστή κατάθλιψη.

Τι συμβαίνει λοιπόν όταν η απόγνωση μένει κρυμμένη; Τι μπορεί να κρύβεται πίσω από ένα χαμόγελο; Ποια είναι όμως τα σημάδια της «χαμογελαστής» κατάθλιψης και των «υψηλά λειτουργικών» καταθλιπτικών;

Η κατάθλιψη είναι όλο και πιο συχνή και εμφανίζεται σε όλες τις ομάδες του πληθυσμού. Όμως πολλοί άνθρωποι δεν εκφράζουν τα συναισθήματά τους και επιλέγουν να δείχνουν μια εικόνα ότι όλα πάνε καλά, ενώ στην πραγματικότητα προσποιούνται. Σε αυτές τις περιπτώσεις μπορεί να παρατηρείται αυτό που ονομάζεται χαμογελαστή κατάθλιψη.

Και ενώ δεν είναι ένας όρος που χρησιμοποιούν οι ψυχολόγοι, ωστόσο ένας σημαντικός αριθμός ανθρώπων αρνούνται να αποδεχθούν πως τα πράγματα δεν πάνε καλά. Ο πλησιέστερος επιστημονικός όρος είναι η «άτυπη κατάθλιψη», όπως χαρακτηριστικά γράφει η βρετανική εφημερίδα «Daily Mail», επικαλούμενοι ειδικούς.

Η αλήθεια είναι πως είναι πολύ δύσκολο να εντοπίσετε ανθρώπους που υποφέρουν από τη χαμογελαστή κατάθλιψη και αυτό γιατί φαίνονται σαν μην έχουν λόγο να είναι λυπημένοι, ενώ κάνουν μια φυσιολογική ζωή με δουλειά, σπίτι και ίσως παιδιά ή σύντροφο. Χαμογελούν όταν τους χαιρετάτε και μπορείτε να κάνετε ευχάριστες συζητήσεις μαζί τους. Εν ολίγοις, βάζουν μια μάσκα  στον έξω κόσμο.

Μορφές κατάθλιψης 

Μέσα τους ωστόσο, αισθάνονται απελπισμένοι και μερικές φορές έχουν μέχρι και αυτοκτονικές σκέψεις. Αυτό έρχεται σε αντίθεση με άλλες μορφές κατάθλιψης, στις οποίες οι άνθρωποι μπορεί να σκέφτονται την αυτοκτονία, αλλά δεν έχουν αρκετή ενέργεια για να την κάνουν πράξη.

Μια ακόμη διαφορά της χαμογελαστής κατάθλιψης από τα άλλες μορφές κατάθλιψης είναι πως κάποια γεγονότα μπορεί να κάνουν τους συγκεκριμένους ανθρώπους χαρούμενους. Για παράδειγμα η λήψη ενός μηνύματος από κάποιον που επιθυμούν να ακούσουν μπορεί να τους κάνει να νιώθουν καλύτερα για λίγα λεπτά πριν επιστρέψουν ξανά στο αίσθημα της θλίψης.

Άλλα συμπτώματα αυτής της κατάστασης περιλαμβάνουν την υπερκατανάλωση φαγητού, την αίσθηση βαρύτητας στα χέρια και τα πόδια και την εύκολη θλίψη από την κριτική ή από την απόρριψη. Τα άτομα με χαμογελαστή κατάθλιψη είναι επίσης πιο πιθανό να αισθάνονται κατάθλιψη το βράδυ και να έχουν την ανάγκη να κοιμούνται περισσότερο από το συνηθισμένο.

Η χαμογελαστή κατάθλιψη φαίνεται να είναι συχνότερη σε άτομα με συγκεκριμένες ιδιοσυγκρασίες. Συνήθως συνδέεται με όσους είναι επιρρεπείς στην αποτυχία και δεν μπορούν εύκολα να ξεπεράσουν τις δύσκολες καταστάσεις, ενώ τείνουν να σκέφτονται υπερβολικά συχνά τις  αρνητικές καταστάσεις.

Είναι δύσκολο να προσδιορίσετε ακριβώς τι προκαλεί τη χαμογελαστή  κατάθλιψη, αφού η κακή διάθεση μπορεί να προέλθει από πολλά πράγματα, όπως προβλήματα στην εργασία ή στις σχέσεις.

Εάν υποφέρετε από χαμογελαστή κατάθλιψη, πρέπει να λάβετε βοήθεια!

Δυστυχώς, όμως, οι άνθρωποι που πάσχουν από αυτή την κατάσταση συνήθως δεν το κάνουν, επειδή ίσως να μην πιστεύουν ότι έχουν πρόβλημα. Αυτό συμβαίνει ιδιαίτερα αν φαίνεται ότι συνεχίζουν με τα καθήκοντά τους και τις καθημερινές συνήθειες όπως και πριν. Μπορεί επίσης να αισθάνονται ένοχοι και να εξορθολογούν ότι δεν έχουν τίποτα να λυπηθούν. Έτσι, δεν λένε σε κανέναν τα προβλήματά τους και καταλήγουν να ντρέπονται για τα συναισθήματά τους.

Πώς μπορείτε να σπάσετε αυτόν τον κύκλο;

Ένα σημείο εκκίνησης είναι να γνωρίζετε ότι η κατάσταση αυτή υπάρχει και ότι είναι σοβαρή. Μόνο όταν σταματήσετε  τον εξορθολογισμό των προβλημάτων, μπορείτε να κάνετε μια καλή αρχή και να βρείτε λύση.

Ο διαλογισμός και η σωματική άσκηση έχουν επίσης αποδειχθεί ότι προσφέρουν πολλά οφέλη στην ψυχική υγεία. Στην πραγματικότητα, μια μελέτη που πραγματοποίησε το Πανεπιστήμιο Rutgers στις ΗΠΑ έδειξε ότι οι άνθρωποι που είχαν κάνει διαλογισμό και σωματική άσκηση δύο φορές την εβδομάδα,  παρουσίασαν  σχεδόν 40% πτώση στα επίπεδα κατάθλιψής,  μόνο οκτώ εβδομάδες από τη μελέτη. Η γνωστική συμπεριφορική θεραπεία, όπου μαθαίνουμε να αλλάζουμε τον τρόπο σκέψης και τη συμπεριφορά μας, είναι μια άλλη επιλογή για όσους επηρεάζονται από αυτή την πάθηση.

Η αίσθηση ότι η ζωή μας είναι τελικά αυτό που μας δίνει σκοπό και νόημα, μπορεί να κάνει μια σημαντική διαφορά για την ψυχική υγεία και την ευημερία μας.

× Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας

Αρχίστε να λαμβάνετε ενημερώσεις σχετικά με την υγεία, τη διατροφή, την ομορφιά και την φυσική κατάσταση.