Χονδρομαλάκυνση επιγονατίδας: Συμπτώματα και θεραπεία

Χονδρομαλάκυνση επιγονατίδας: Συμπτώματα και θεραπεία

Όταν ο χόνδρος στην κάτω επιφάνεια της επιγονατίδας διασπάται, ως αποτέλεσμα της ανώμαλης τοποθέτησής της, και επιφέρει πόνο στο πίσω μέρος του γονάτου, μιλάμε για χονδροπάθεια. Αναγνωρίστε τα συμπτώματα και αντιμετωπίστε τα με την καλύτερη θεραπεία.

Χονδρομαλάκυνση στο εσωτερικό τμήμα του γόνατου
Ο πόνος είναι μεγαλύτερος στο εσωτερικό κατώτερο τμήμα του γόνατος.

Η χονδρομαλάκυνση επιγονατίδας παρατηρείται όταν ο χόνδρος στην κάτω επιφάνεια της επιγονατίδας αποδυναμώνεται και μαλακώνει. Αυτή η κατάσταση είναι συχνή σε έφηβα αθλητικά άτομα, όπως και σε ηλικιωμένους που αντιμετωπίζουν αρθρίτιδες. Επίσης, οι γυναίκες είναι πιο πιθανό να παρουσιάσουν χονδομαλάκυνση, καθώς έχουν μικρότερη μυϊκή μάζα από τους άνδρες. Η πάθηση συχνά είναι αποτέλεσμα υπερβολικού τραυματισμού στον αθλητισμό και μερικές φορές η αποχή λίγες ημέρες από την προπόνηση μπορεί να έχει καλά αποτελέσματα.

Αίτια χονδροπάθειας

Τα ακριβή αίτια της χονδρομαλάκυνσης της επιγονατίδας δεν είναι σαφή. Υπάρχει όμως σειρά επιβαρυντικών παραγόντων που μπορούν να οδηγήσουν στην εμφάνιση της χονδροπάθειας, όπως:

  • Κακώσεις
  • Αλγοδυστροφία
  • Υψηλή επιγονατίδα
  • Ρήξη πρόσθιου χιαστού
  • Πρωτοπαθής εκφύλιση του χόνδρου
  • Αδυναμία και διάταση των τετρακέφαλων
  • Πλημμελής ευθυγράμμιση της επιγονατίδας
  • Τραυματισμός του μηνίσκου ή των αρθρώσεων
  • Πλατυποδία και υπερευλυγισία των αρθρώσεων
  • Σύνδρομο αυξημένης πλάγιας πίεσης της επιγονατίδας.

Συμπτώματα χονδροπάθειας 

Συνήθως, έπειτα από κάποιον τραυματισμό της επιγονατίδας ή από χρόνια καταπόνηση ο ασθενής αναφέρει ότι:

  • δυσκολεύεται να κάνει βαθύ κάθισμα
  • αισθάνεται πόνο μπροστά από το γόνατο
  • ακούει ένα χαρακτηριστικό «κρακ» στο γόνατο
  • αντιμετωπίζει δυσκολία στο να τεντώσει το γόνατο.

Θεραπεία χονδροπάθειας 

Η φυσική θεραπεία είναι αποτελεσματική

Στόχος της θεραπείας είναι η μείωση της πίεσης στο γόνατο. Η ανάπαυση, η σταθεροποίηση και η τήξη της άρθρωσης θεωρούνται ως οι πρώτες αποτελεσματικές λύσεις. Το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί στον χόνδρο θεραπεύεται με ξεκούραση. Συνήθως συνιστώνται ασκήσεις που δεν φέρουν βάρος, όπως κολύμπι ή οδήγηση στατικού ποδηλάτου. Επιπλέον, οι ισομετρικές ασκήσεις που περιλαμβάνουν σύσφιγξη και απελευθέρωση των μυών μπορούν να βοηθήσουν στη διατήρηση της μυϊκής μάζας.

Xειρουργική επέμβαση όταν κρίνεται αναγκαία

Η αρθροσκοπική χειρουργική επέμβαση μπορεί να είναι απαραίτητη για να εξεταστεί η άρθρωση και να καθοριστεί εάν υπάρχει κακή ευθυγράμμιση του γονάτου. Αυτή η χειρουργική επέμβαση περιλαμβάνει την εισαγωγή κάμερας στην άρθρωση μέσω μιας μικροσκοπικής τομής. Μια πιο συνηθισμένη διαδικασία είναι η πλευρική απελευθέρωση, η οποία περιλαμβάνει το κόψιμο μερικών από τους συνδέσμους, με σκοπό την απελευθέρωση των κινήσεων. Άλλες χειρουργικές επεμβάσεις περιλαμβάνουν λείανση της πλάτης του γονάτου, εμφύτευση μοσχεύματος χόνδρου ή μετεγκατάσταση της εισαγωγής του μυός του μηρού.

Βιταμίνες για χονδροπάθεια

Η γλουκοζαμίνη είναι μια ουσία που εντοπίζεται στις αρθρώσεις και τους χόνδρους του ανθρώπου, καθώς αποτελεί βασικό δομικό τους συστατικό. Ουσιαστικά αποτελεί ένα άλας της αμινο-μονοσακχαριδικής γλυκοζαμίνης. Η λήψη συμπληρωμάτων γλουκοζαμίνης βοηθά στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των ατόμων που ταλαιπωρούνται από χονδροπάθεια. Ειδικότερα:

  • Μειώνει τη δυσκαμψία.
  • Ανακουφίζει από τον πόνο.
  • Επιβραδύνει τη φθορά του χόνδρου.
  • Βελτιώνει την ευλυγισία των αρθρώσεων.

Η μέγιστη δράση συνεχούς λήψης συμπληρωμάτων γλουκοζαμίνης έχει διάρκεια ενός μήνα. Σε περιπτώσεις οστεοαρθρίτιδας συστήνεται η λήψη 300-500 mg ημερησίως, 3 φορές την ημέρα, για διάστημα τουλάχιστον 12 εβδομάδων.

Ασκήσεις για χονδροπάθεια 

  1. Συστολή τετρακέφαλου. Σφίγγουμε τον τετρακέφαλο μυ σπρώχνοντας προς τα κάτω. Για να νιώσουμε τη σύσπαση του μυ, τοποθετούμε τα δάχτυλά μας στο εσωτερικό μέρος του γονάτου μας. Κρατάμε για 5 δευτερόλεπτα και επαναλαμβάνουμε 10 φορές.
  2. Έκταση γονάτου με ελαστικό ιμάντα. Ξεκινάμε καθισμένοι σε μια καρέκλα ‒το γόνατό μας είναι λυγισμένο‒, με το ένα άκρο του ιμάντα περασμένο γύρο από την ποδοκνημική άρθρωση και το άλλο στερεωμένο στο πίσω πόδι της καρέκλας. Τεντώνουμε το γόνατο και επιστρέφουμε αργά στην αρχική θέση. Επαναλαμβάνουμε 15 φορές.
  3. Προβολές. Στεκόμαστε όρθιοι κάνοντας προς τα εμπρός ένα μεγάλο βήμα. Χαμηλώνουμε το σώμα μας μέχρι το μπροστινό γόνατο να λυγίσει 90 μοίρες. Επιστρέφουμε αργά στην αρχική θέση. Επαναλαμβάνουμε 15 φορές.
  4. Καθίσματα με μπάλα πιλάτες. Ξεκινάμε σε όρθια στάση, στηρίζοντας το βάρος μας στην μπάλα. Έπειτα λυγίζουμε το γόνατο, το οποίο δεν πρέπει να ξεπερνά τα δάχτυλα του ποδιού. Επαναλαμβάνουμε 15 φορές.

Γυναίκα κάνει γυμναστική στο δάσος με μπάλα πιλάτες

Διαβάστε περισσότερα για:

Τις ασκήσεις αποκατάστασης ρήξης μηνίσκου

Την αποκατάσταση του πρόσθιου χιαστού

Πληροφορίες από: healthline.com

 

 

 

 

 

 

× Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας

Αρχίστε να λαμβάνετε ενημερώσεις σχετικά με την υγεία, τη διατροφή, την ομορφιά και την φυσική κατάσταση.