Επιστημονικές εξελίξεις που αναμένεται να ξεχωρίσουν το 2021

Σε μια παγκόσμια προσπάθεια επιστροφής στις κανονικές συνθήκες, με τον αγώνα για τον έλεγχο της πανδημίας να συνεχίζεται, οι ερευνητές έχουν θέσει νέους στόχους και ορόσημα. Επιστημονικές εξελίξεις αναμένεται να γίνουν πρωτοσέλιδα το 2021, παρά τις προκλήσεις του Covid-19.

Η επιστημονική κοινότητα σε όλο τον κόσμο συνεχίζει τον αγώνα της με τον νέο κορονοϊό. Το επιστημονικό περιοδικό «Science» κάνει προβλέψεις και εκτιμήσεις για τις εξελίξεις στους τομείς της έρευνας: από την προστασία της βιοποικιλότητας της ανοιχτής θάλασσας έως τον εντοπισμό του τρόπου αντιμετώπισης μιας άλλης παγκόσμιας κρίσης, αυτής της κλιματικής αλλαγής.

Δείτε μερικές από τις επιστημονικές εξελίξεις που προβλέπουν οι ειδικοί:

Φως στην προέλευση του κορονοϊού

Έφτασε η στιγμή να διερευνηθεί πώς ακριβώς ξεκίνησε η πανδημία. Μια δεκαμελής διεθνής επιστημονική ομάδα του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (Π.Ο.Υ.) θα ταξιδέψει στην Κίνα αρκετές φορές μέσα στο 2021, στο πλαίσιο μιας συστηματικής έρευνας για την προέλευση του κορονοϊού. Είναι ένα πολιτικά ευαίσθητο θέμα, με δεδομένη τη διαμάχη ΗΠΑ – Κίνας για τον «ένοχο». Μεταξύ άλλων, θα εξεταστεί αν όντως ο κορονοϊός πρωτοεμφανίστηκε σε νυχτερίδες, πότε, πού και πώς μεταπήδησε στους ανθρώπους. Επίσης, θα ερευνηθεί κατά πόσο υπήρξε κάποιο άλλο, ενδιάμεσο, ζώο που διευκόλυνε τη μετάδοση του Covid-19 στους ανθρώπους αλλά και ο τρόπος αποτροπής ενδεχόμενης παρόμοιας ιογενούς πανδημία στο μέλλον.

covid κίνα ιογενής λοίμωξη

Νέα φάρμακα για τον Covid-19

Παράλληλα με τους εμβολιασμούς, θα συνεχιστεί ο αγώνας των ερευνητών και των φαρμακευτικών εταιρειών για νέα «όπλα» κατά του κορονοϊού. Όπλα τα οποία όχι μόνο θα δυσκολεύουν τη μετάδοση, αλλά και θα θεραπεύουν τα συμπτώματα της νόσου.

Το 2020 ελάχιστα φάρμακα (όπως η ρεμδεσιβίρη και η δεξαμεθαζόνη), τα οποία προορίζονταν για άλλες παθήσεις, είχαν ‒περιορισμένα‒ οφέλη για τους ασθενείς με κορονοϊό. Φέτος, με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης και των υπερ-υπολογιστών, θα τεθούν στο μικροσκόπιο περίπου 600 υποψήφια πειραματικά φάρμακα. Ελπίζεται ότι κάποιο κοκτέιλ φαρμάκων θα φρενάρει αποτελεσματικά τον κορονοϊό. Όμως ίσως χρειαστούν περισσότερα χρόνια μέχρι να ολοκληρωθούν οι κλινικές δοκιμές σε ανθρώπους.

ανάλυση DNA στο εργαστήριο

Κλιματική αλλαγή

Το 2021 αναμένεται η έκτη επιστημονική έκθεση αξιολόγησης της Διακυβερνητικής Επιτροπής των Ηνωμένων Εθνών για την Κλιματική Αλλαγή. Έχουν περάσει ήδη οκτώ χρόνια μετά την πέμπτη παρόμοια έκθεση. Περισσότεροι από 700 επιστήμονες θα συμμετέχουν στην έκθεση, που καθυστέρησε λόγω της πανδημίας και η οποία αναμένεται να δώσει ακόμη πιο καθαρή εικόνα για τις ανθρωπογενείς εξελίξεις και επιδράσεις στο κλίμα.

Τα ευρήματα θεωρείται ότι θα έχουν μεγαλύτερη αξιοπιστία χάρη σε μια νέα γενιά κλιματικών μοντέλων και σεναρίων προσομοίωσης που έχουν αναπτυχθεί. Τον Νοέμβριο του 2021 θα πραγματοποιηθεί στη Γλασκώβη της Σκοτίας η επόμενη Σύνοδος Κορυφής του ΟΗΕ για το κλίμα, όπου ελπίζεται ότι θα ληφθούν πιο αποφασιστικά μέτρα με βάση τις επιστημονικές εισηγήσεις.

εξελίξεις

Η απεικόνιση της πρωτεΐνης

Βιολόγοι και άλλοι επιστήμονες ευελπιστούν ότι φέτος θα βελτιώσουν σημαντικά την ανάλυση του κρυο-ηλεκτρονικού μικροσκοπίου (Cryo-EM), κάτι που θα βοηθήσει σημαντικά στην κατανόηση διαφόρων ασθενειών.

Με το κρυο-ηλεκτρονικό μικροσκόπιο θα καταφέρουν να μελετήσουν τις δομές των πρωτεϊνών με μεγαλύτερη λεπτομέρεια από κάθε άλλη φορά. Η μελέτη των πρωτεϊνικών δομών μπορεί να δώσει νέες γνώσεις σχετικά με τον ρόλο τους στη διατήρηση της ανθρώπινης υγείας και την πρόκληση ασθενειών. Το Cryo-EM έχει μεγαλύτερες δυνατότητες από την πιο παραδοσιακή κρυσταλλογραφία ακτίνων-Χ. Το 2020 για πρώτη φορά πέρασε το κατώφλι της ανάλυσης σε επίπεδο ατόμου, ενώ φέτος αναμένονται περισσότερες εξελίξεις.

Cryo-electron tomography

Νέο αντικαρκινικό φάρμακο;

Για περισσότερες από τρεις δεκαετίες οι επιστήμονες ονειρεύονται να συρρικνώνουν τους όγκους μέσω αδρανοποίησης μιας πρωτεΐνης (KRAS). Η πρωτεΐνη αυτή διευκολύνει την ανάπτυξη αρκετών καρκίνων. Έως τώρα δεν είχε βρεθεί τρόπος να μπλοκαριστεί η δράση της KRAS, αλλά φέτος αναμένεται να εγκριθούν από την Αμερικανική Υπηρεσία Τροφίμων και Φαρμάκων (FDA) τα πρώτα φάρμακα γι’ αυτόν τον σκοπό. Τα φάρμακα έδειξαν ενθαρρυντικά αποτελέσματα σε πειραματόζωα αλλά και σε καρκινοπαθείς το 2020. Πρώτο αναμένεται να είναι η σοτορασίμπη (sotorasib) για τον καρκίνο των πνευμόνων.

Υγεία του εντέρου στα υποσιτισμένα παιδιά

Μια νέα θεραπεία θα μπορούσε να βοηθήσει τα παιδιά που υποφέρουν από υποσιτισμό. Εκατομμύρια υποσιτισμένα παιδιά παραμένουν άρρωστα και δεν μπορούν να αναρρώσουν πλήρως ακόμη και μετά τη λήψη κατάλληλης διατροφής.

Ένα πρόβλημα για τα παιδιά με χαμηλή πρόσληψη τροφής είναι η διαταραχή του μικροβιώματος του εντέρου, η οποία οδηγεί σε ένα αναποτελεσματικό πεπτικό σύστημα που αναστέλλει την ανάπτυξη. Οι ειδικοί στον τομέα της υγείας προσβλέπουν σε θεραπεία από τα αποτελέσματα μιας μελέτης στο Μπαγκλαντές, που αξιολόγησε ένα συμπλήρωμα διατροφής χαμηλού κόστους. Είναι ένας συνδυασμός από χρήσιμα για τον οργανισμό συστατικά, όπως ρεβίθια, μπανάνες, αλεύρι σόγιας και φιστίκια.

Το 2019 η ομάδα αυτή ανέφερε ότι σε μια μηνιαία πιλοτική μελέτη το συμπλήρωμα διατροφής οδήγησε σε επιδιόρθωση προβλημάτων του εντέρου, όπως υπέδειξαν οι αλλαγές στους δείκτες αίματος.

Επειδή η μελέτη δεν κράτησε αρκετά ώστε να φανούν τα αποτελέσματα στην ανάπτυξη, οι ερευνητές συγκρίνουν την παρέμβαση αυτή με ένα υπάρχον συμπλήρωμα σε μια μεγαλύτερη, τριμηνιαία δοκιμή σε παιδιά με υποσιτισμό.

global nutrition report Unicef

Προστασία της βιοποικιλότητας στις ανοιχτές θάλασσες

Το 2021, για πρώτη φορά, ο ΟΗΕ αναμένεται να οριστικοποιήσει την πρώτη διεθνή συμφωνία που επιτρέπει τον καθορισμό προστατευμένων περιοχών και στις ανοιχτές θάλασσες. Ένα νέο διεθνές επιστημονικό και τεχνικό σώμα, παρόμοιο με αυτό που εποπτεύει τη θαλάσσια ζωή πέριξ της Ανταρκτικής, πρόκειται να αξιολογήσει το προσχέδιο της διακρατικής συμφωνίας, η οποία θα προστατεύει καλύτερα το περιβάλλον και τους θαλάσσιους οργανισμούς στις ανεξέλεγκτες ανοιχτές θάλασσες.

Η βιοποικιλότητα στα δύο τρίτα των ωκεανών και των ανοιχτών θαλασσών που βρίσκονται πέρα από τις αιγιαλίτιδες ζώνες των κρατών προστατεύεται ελάχιστα μέχρι σήμερα.

γκρουπ τουριστών στην ανταρκτική

Γενετικό φως στις αρχαίες κοινωνίες

Καθώς η ανάλυση του αρχαίου DNA και η αρχαιογενετική κάνουν συνεχείς προόδους, φέτος αναμένονται νέες μελέτες που θα ανοίξουν νέους ορίζοντες στην κατανόηση των αρχαίων κοινωνιών και των μαζικών μεταναστεύσεων του μακρινού παρελθόντος. Οι επιστήμονες θα συγχωνεύσουν στοιχεία DNA με δεδομένα από πρωτεΐνες και ισότοπα καθώς και μικρο-απολιθώματα, παθογόνα από οστά και πλάκες δοντιών. Τέτοιες μελέτες θα μπορούσαν να βοηθήσουν στον προσδιορισμό της πατρίδας των βιβλικών Φιλισταίων, να διευκρινίσουν τις ταυτότητες των πρώτων Αγγλοσαξόνων αλλά και των Ελλήνων στην Ευρώπη.

× Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας

Αρχίστε να λαμβάνετε ενημερώσεις σχετικά με την υγεία, τη διατροφή, την ομορφιά και την φυσική κατάσταση.