fbpx
τσάι οφέλη φωτογραφία τσάι καρδιά

Έρευνα: Το τσάι και τα οφέλη του στην υγεία

Το τσάι είναι ένα από τα πιο δημοφιλή ποτά στον κόσμο, με πολλά οφέλη και λίγες θερμίδες ανά φλιτζάνι. Είναι πλούσιο σε φλαβονοειδή, που το καθιστούν ένα από τα πιο υγιεινά ροφήματα στον κόσμο.

«Υπάρχουν πραγματικά μόνο τρία ποτά που προτείνω να καταναλώνουν οι άνθρωποι», δήλωσε ο δρ Andrew Freeman, διευθυντής Κλινικής Καρδιολογίας στο Ντένβερ. «Το πρώτο είναι το νερό, το επόμενο το τσάι χωρίς ζάχαρη και, τέλος, ο καφές χωρίς ζάχαρη. Όλα τα άλλα, δυστυχώς, δεν έχουν πραγματικά κανένα όφελος, ενώ πολλά (ειδικά με την προσθήκη ζάχαρης) προκαλούν σημαντική βλάβη».

Πού ωφελεί το τσάι

Μελέτες δείχνουν ότι η κατανάλωση τσαγιού, μαζί με μια υγιεινή διατροφή, μπορεί να βελτιώσει τη λειτουργία του εγκεφάλου και να αποτρέψει ορισμένα είδη καρκίνων. Επίσης, μπορεί να προστατέψει έναντι καρδιακών παθήσεων, ενισχύοντας την «καλή» χοληστερόλη. Τέλος, μπορεί να μειώσει ακόμη και την κακή αναπνοή. Μελέτη του 2018 στο «Journal of the American Heart Association» διαπίστωσε ότι το τσάι φαίνεται να επιβραδύνει τη φυσική πτώση της χοληστερόλης HDL, που βοηθά την καρδιά καθώς μεγαλώνει ένα άτομο. Μελέτες δείχνουν επίσης ότι το τσάι μπορεί να μειώσει τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα και να βοηθήσει στην πρόληψη του διαβήτη τύπου 2.

Το μαύρο και το πράσινο τσάι είναι τα πιο δημοφιλή είδη, αντιπροσωπεύοντας το 99% του τσαγιού που καταναλώνεται στις Ηνωμένες Πολιτείες. Αυτά τα δύο είδη τσαγιού είναι πλούσια σε καφεΐνη και αντιοξειδωτικά, που ονομάζονται πολυφαινόλες και συνδέονται με τη μείωση της αρτηριακής πίεσης και την καλύτερη λειτουργία της καρδιάς. Το μαύρο τσάι περιέχει περισσότερη καφεΐνη, ενώ το πράσινο έχει ελαφρώς καλύτερη αντιοξειδωτική δράση.

«Όχι» στη ζάχαρη

Οι ειδικοί επισημαίνουν, ωστόσο, ότι τα οφέλη του τσαγιού μπορεί να αρθούν εάν προστεθεί ζάχαρη ή άλλα ανθυγιεινά συστατικά. «Είναι πολύ εύκολο να πάρετε ένα ποτό με χαμηλές θερμίδες και να το κάνετε εξαιρετικά ανθυγιεινό προσθέτοντας τόνους ζάχαρης ή μελιού», δήλωσε ο δρ Freeman. «Όταν νοθεύονται τα τρόφιμα (για παράδειγμα, να κάνετε ένα τσάι γλυκό), μπορεί να προκληθούν καρδιακά προβλήματα».

Το πιο δροσερό τσάι μπορεί επίσης να αποδειχτεί μια πιο υγιεινή επιλογή. «Ορισμένες μελέτες διαπίστωσαν ότι η κατανάλωση πολύ ζεστού τσαγιού συσχετίστηκε με υψηλό κίνδυνο καρκίνου του οισοφάγου και/ή του στομάχου», δήλωσε ο δρ Xiang Gao, διευθυντής στο Κρατικό Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια.

Παρενέργειες και υπερβολική κατανάλωση

Αν και οι ειδικοί λένε ότι το τσάι είναι ένα ασφαλές ποτό, ωστόσο μπορεί να υπάρξουν και παρενέργειες εάν ένα άτομο καταναλώνει μεγάλες ποσότητες. Για παράδειγμα, η υπερβολική κατανάλωση μαύρου τσαγιού θα μπορούσε να οδηγήσει σε ανεπάρκεια σιδήρου. Το μάυρο τσάι είναι πλούσιο σε τανίνες οι τανίνες δεσμεύουν τον σίδηρο και εμποδίζουν την απορρόφησή του από το πεπτικό σύστημα. Ωστόσο, το τσάι αποτελεί μια πιο υγιεινή επιλογή ποτών από τους χυμούς ή τη σόδα, υπό την προϋπόθεση ότι είναι στη φυσική του μορφή, χωρίς πρόσθετα συστατικά.

«Αν πάτε στην καφετέρια και παραγγείλετε έναν συσκευασμένο χυμό, να ξέρετε ότι είναι γεμάτος ζάχαρη», είπε ο Freeman. «Είναι πραγματικά νόστιμοι και βλέπεις τους ανθρώπους να τους πίνουν και να πιστεύουν ότι είναι υγιείς επειδή περιέχουν φρούτα. Στην πραγματικότητα όμως είναι κυρίως ζάχαρη».

Στοιχεία από: medicalxpress.com