fbpx
Όζοι θυρεοειδούς και διατροφή

Όζοι θυρεοειδούς και διατροφή: Τι πρέπει να αποφεύγετε;

Οι διαταραχές του θυρεοειδούς μπορεί να κυμαίνονται από μια μικρή διόγκωση του αδένα,  η οποία δεν χρειάζεται θεραπεία αλλά παρακολούθηση, εκτός αν έχει εξελιχθεί σε καρκίνο. Εκείνο που πρέπει να κάνετε είναι να ελέγχετε τον θυρεοειδή σας, κάνοντας τις εξετάσεις που ζητάει ο ενδοκρινολόγος. Επίσης πρέπει να γνωρίζετε ποια είναι η διατροφή που ευνοεί την καλή λειτουργία του και ποια εκείνη που φέρει αντίθετο αποτέλεσμα.

Τα πιο συνηθισμένα προβλήματα του θυρεοειδούς αφορούν τη μη φυσιολογική παραγωγή ορμονών. Η υπερβολική παραγωγή θυρεοειδικών ορμονών οδηγεί σε μια κατάσταση που ονομάζεται υπερθυρεοειδισμός. Αντίστοιχα, η ανεπαρκής παραγωγή ορμονών οδηγεί σε υποθυρεοειδισμό. Οι όζοι θυρεοειδούς είναι ευδιάκριτες μάζες που βρίσκονται στον θυρεοειδή αδένα και εμφανίζονται πιο συχνά στις γυναίκες. Δεν είναι γνωστό το ακριβές αίτιο που προκαλεί την ανάπτυξη των όζων. Η συχνότητα εμφάνισής τους αυξάνεται με την ηλικία, την έκθεση του ατόμου σε ακτινοβολία και την ελαττωμένη πρόσληψη ιωδίου. Σε πολλούς ασθενείς δεν παρουσιάζουν συμπτώματα και η ανεύρεσή τους γίνεται τυχαία είτε σε μία φυσική εξέταση ρουτίνας, είτε από μία απεικονιστική μελέτη στον τράχηλο για άλλους λόγους.

Αυτό το άρθρο περιγράφει την καλύτερη διατροφή για τον υποθυρεοειδισμό, συμπεριλαμβανομένων των τροφών που πρέπει να τρώτε και των οποίων πρέπει να αποφεύγετε – όλα βασίζονται στην έρευνα.

Όζοι θυρεοειδούς και διατροφή

Τι πρέπει να καταναλώνετε;
  • Ιώδιο 

Το ιώδιο είναι ένα βασικό μέταλλο που απαιτείται για την παραγωγή θυρεοειδικών ορμονών. Έτσι, τα άτομα με ανεπάρκεια ιωδίου ενδέχεται να διατρέχουν κίνδυνο υποθυρεοειδισμού. Η ανεπάρκεια ιωδίου είναι πολύ συχνή και επηρεάζει σχεδόν το ένα τρίτο του παγκόσμιου πληθυσμού. Χρειάζεστε ιώδιο για έναν υγιή θυρεοειδή. Τα θαλασσινά είναι καλές πηγές ιωδίου, αλλά αποφύγετε τα φύκια αν έχετε υπερθυρεοειδισμό, δηλαδή αν ο θυρεοειδή σας παράγει πολύ από την ορμόνη που ελέγχει το μεταβολισμό σας.

γαρίδες και θαλασσινά

Τροφές πλούσιες σε ιώδιο: ψάρια, γαρίδες, αγελαδινό γάλα, τυρί, αυγά, σάλτσα σόγιας κ.ά.

  • Σελήνιο 

Το σελήνιο βοηθά στην «ενεργοποίηση» των θυρεοειδικών ορμονών, ώστε να μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τον οργανισμό. Αυτό το βασικό μέταλλο διαθέτει αντιοξειδωτικά οφέλη, πράγμα που σημαίνει ότι μπορεί να γίνει ασπίδα προστασίας για τον θυρεοειδή αδένα. Ωστόσο, αποφύγετε τη λήψη συμπληρώματος σεληνίου, εκτός εάν σας συμβουλεύσει ο γιατρός σας. Τα συμπληρώματα παρέχουν μεγάλες δόσεις και το σελήνιο μπορεί να είναι τοξικό σε μεγάλες ποσότητες.

βραζιλιάνικα καρύδια

Τροφές πλούσιες σε σελήνιο: βραζιλιάνικα καρύδια, μοσχάρι, χοιρινό, τόνος, σαρδέλα, αυγά, μανιτάρια, φασόλια κ.ά.

  • Ψευδάργυρος 

Όπως το σελήνιο έτσι και ο ψευδάργυρος βοηθά το σώμα να «ενεργοποιήσει» τις θυρεοειδικές ορμόνες. Μελέτες δείχνουν επίσης ότι ο ψευδάργυρος μπορεί να βοηθήσει το σώμα να ρυθμίσει την ορμόνη που ορίζει στον θυρεοειδή αδένα να απελευθερώσει τις  θυρεοειδικές ορμόνες. Οι ανεπάρκειες ψευδαργύρου είναι σπάνιες στις ανεπτυγμένες χώρες, καθώς ο ψευδάργυρος είναι άφθονος στην προμήθεια τροφίμων.

Γιαούρτι με φράουλες

Τροφές πλούσιες σε ψευδάργυρο: οστρακοειδή, βοδινό, χοιρινό, κοτόπουλο, γιαούρτι κ.α.

Tι πρέπει να αποφεύγετε;
  • Γλουτένη 

Η γλουτένη είναι μια πρωτεΐνη που βρίσκεται στο σιτάρι, τη σίκαλη και το κριθάρι. Εκτός και αν έχετε διαγνωστεί με κοιλιοκάκη, κατά πάσα πιθανότητα δεν θα επηρεάσει το θυρεοειδή σας. Η γλουτένη συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο της νόσου Hashimoto (η οποία οδηγεί σε υποθυρεοειδισμό), και της νόσου του Graves (η οποία οδηγεί σε υπερθυρεοειδισμό). Εάν έχετε κοιλιοκάκη, ακολουθήστε μια διατροφή χωρίς γλουτένη, για να προλάβετε μεταξύ άλλων και προβλήματα του θυρεοειδούς.

  • Goitrogen

Tα Goitrogens είναι ουσίες που διαταράσσουν την παραγωγή θυρεοειδικών ορμονών παρεμβαίνοντας στην πρόσληψη ιωδίου στον θυρεοειδή αδένα. Αυτό ενεργοποιεί την υπόφυση να απελευθερώσει την ορμόνη διέγερσης του θυρεοειδούς (TSH), η οποία στη συνέχεια προάγει την ανάπτυξη του θυρεοειδούς ιστού, οδηγώντας τελικά σε βρογχοκήλη.

Tρόφιμα που περιέχουν goitrogen: τρόφιμα σόγιας, λάχανο, μπρόκολο, κουνουπίδι, σπανάκι, γλυκοπατάτα, φράουλα, κουκουνάρι, φιστίκι κ.α.

Τα άτομα με υποθυρεοειδισμό θα πρέπει να αποφεύγουν το κεχρί, τα επεξεργασμένα τρόφιμα και τα συμπληρώματα όπως το σελήνιο και ο ψευδάργυρος (εκτός εάν ο ενδοκρινολόγος σας έχει συμβουλεύσει να τα πάρετε). Τα τρόφιμα που περιέχουν goitrogens είναι ωραία σε μέτριες ποσότητες, εκτός εάν σας προκαλούν δυσφορία. Τα άτομα με υποθυρεοειδισμό θα πρέπει να έχουν μια διατροφή βασισμένη σε λαχανικά, φρούτα και άπαχα κρέατα.

Διαβάστε περισσότερα:


Πληροφορίες από: endocrineweb.com, thyroid.org, webmed.com