Εθισμός στη σοκολάτα και τρόποι αντιμετώπισης

Εθισμός στη σοκολάτα και τρόποι αντιμετώπισης

Σίγουρα θα έχετε ακούσει τον όρο «chocoholic» τουλάχιστον μία φορά στη ζωή σας. Αν και πρόκειται για λέξη με δόση χιούμορ, στην πραγματικότητα γνέφει σε μια δυνητικά σοβαρή ερώτηση: Μπορεί ένα άτομο να είναι εθισμένο στη σοκολάτα; Και αν αυτό είναι δυνατόν, πώς αντιμετωπίζεται;

Όταν γίνεται αναφορά σε οποιοδήποτε είδος εθισμού, είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε ότι η αιτία του δεν είναι απλώς μια αναζήτηση για ευχαρίστηση και ότι ο εθισμός δεν έχει καμία σχέση με την ηθική ή τη δύναμη του χαρακτήρα του ατόμου. Οι ειδικοί συζητούν εάν ο εθισμός αποτελεί ασθένεια ή ψυχική διαταραχή, είτε πρόκειται για εξάρτηση από τα ναρκωτικά είτε για κάποια άλλη πτυχή του εθισμού.

Η σοκολάτα περιέχει πολλά βιολογικά συστατικά, τα οποία μπορούν να προκαλέσουν ανώμαλες συμπεριφορές και ψυχολογικές αισθήσεις όπως εκείνες των άλλων εθιστικών ουσιών.

Ο εθισμός στη σοκολάτα είναι πραγματικός

Υπάρχουν τρία βασικά χαρακτηριστικά στον εθισμό: η έντονη λαχτάρα, η απώλεια ελέγχου για το αντικείμενο που λαχταράμε και η αδιαφορία για τις συνέπειες.

H σοκολάτα φαίνεται πως είναι η πιο εθιστική τροφή. Οι έρευνες δείχνουν ότι ένα μεγάλο ποσοστό ανθρώπων λένε πως πιο εύκολα μπορούν να ζήσουν χωρίς αλκοόλ, καφέ ή σεξ παρά χωρίς σοκολάτα.

Η σοκολάτα, η οποία περιέχει τόσο ζάχαρη όσο και λίπος, χρησιμοποιείται συχνά σε μελέτες εθισμού στα τρόφιμα. Μάλιστα, σύμφωνα με τους ειδικούς, ορισμένες τροφές, όπως η σοκολάτα, προκαλούν παραγωγή ενδορφινών στον εγκέφαλο και αυτή η φυσική αντίδραση προκαλεί εξάρτηση από τη συγκεκριμένη τροφή.

Ψυχολογία και εθισμός

Πολλές φορές λαχταράμε να φάμε όχι επειδή πεινάμε, αλλά λόγω διαφόρων συναισθηματικών καταστάσεων.

Η σοκολάτα αποτελεί το κυρίαρχο τρόφιμο για την αντιμετώπιση όλων αυτών των αγχωτικών καταστάσεων και φυσικά πιο επιρρεπείς είναι οι γυναίκες. Πολλές από αυτές παγκοσμίως περιγράφουν τον εαυτό τους ως «chocoholic». Η λαχτάρα τους εμφανίζεται σε μηνιαίο κύκλο, κάτι που υποδηλώνει ορμονικά αίτια. Πιο συγκεκριμένα, όταν τρώμε γλυκά και τρόφιμα υψηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά, συμπεριλαμβανομένης της σοκολάτας, εκκρίνεται η λεγόμενη «ορμόνη της ευτυχίας», η σεροτονίνη. Αυτός είναι και ο λόγος που η σοκολάτα χρησιμοποιείται για να αντιμετωπιστούν τα έντονα συμπτώματα πριν από την εμμηνόρροια ή κατά τη διάρκειά της.

Παχυσαρκία και εθισμός

Μεγάλο μέρος της επιστημονικής συζήτησης για τον εθισμό στα τρόφιμα έχει προκληθεί από το φαινόμενο της παχυσαρκίας που ταλανίζει την ανθρωπότητα. Τα άτομα που είναι υπέρβαρα επιθυμούν τόση ποσότητα φαγητού, που χάνουν τον έλεγχο. Κάτι ανάλογο συμβαίνει και με εκείνους που είναι εθισμένοι στα ναρκωτικά. Σήμερα, οι επιστήμονες έχουν καταλήξει ότι την παχυσαρκία τη δημιουργούν συγκεκριμένες τροφές, όπως η σοκολάτα, το παγωτό, τα μπισκότα κ.λπ.

Αντιμετωπίστε τον εθισμό και απολαύστε με μέτρο 

Ενώ πολλοί άνθρωποι απολαμβάνουν περιστασιακά τη γλυκιά γεύση της σοκολάτας, για μερικούς ο εθισμός σε αυτήν αποτελεί μια πραγματικά δύσκολη πρόκληση. Για να αντιμετωπίσετε τον εθισμό, θα πρέπει πρώτα να αντιληφθείτε την αιτία που δημιουργήθηκε. Πώς θα ξεπεράσετε τον εθισμό; Τα βήματα είναι απλά.

  • Προσδιορίστε πότε ξεκίνησε ο εθισμός στη σοκολάτα. Οι εθισμοί εμφανίζονται συχνά ως συνέπεια κάποιου άλλου ζητήματος. Για παράδειγμα, κάποιοι άνθρωποι ξεκινούν να καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες σοκολάτας λόγω της κακής ψυχολογικής κατάστασης στην οποία ξαφνικά βρίσκονται (π.χ. ανεργία, χωρισμός, θάνατος).
  • Μασάτε αργά τις μπουκιές. Το να τρώτε τη σοκολάτα αργά θα σας δώσει μεγαλύτερη ευχαρίστηση ‒ αυτό που στην πραγματικότητα θέλετε από τη σοκολάτα. Έτσι είναι πιθανόν να φάτε λιγότερες μπουκιές.
  • Aντικαταστήστε τη σοκολάτα με άσκηση. Μια άλλη συμβουλή είναι να προσπαθήσετε να αντικαταστήσετε τη σοκολάτα με κάτι άλλο που δεν είναι κατ’ ανάγκη τροφή, όπως η έντονη άσκηση.
  • Βεβαιωθείτε ότι υπάρχουν υγιεινά τρόφιμα στο σπίτι. Αντικαταστήστε τη σοκολάτα με φρούτα ή λαχανικά. Αν έχετε μια συνολικά ισορροπημένη διατροφή, τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα σας θα παραμένουν σταθερά και η λαχτάρα για σοκολάτα θα είναι μικρότερη.
  • Ζητήστε βοήθεια. Πληροφορήστε τους φίλους και την οικογένειά σας ότι δεν θέλετε να τρώνε μπροστά σας σοκολάτα και να μη σας επισκέπτονται κρατώντας γλυκά στα χέρια.
  • Extra tip: Θυμηθείτε ότι η διατροφή μας εμφανίζει τόσο τα θετικά όσο και τα αρνητικά αποτελέσματα σωρευτικά και μακροπρόθεσμα. Αυτό, με απλά λόγια, σημαίνει ότι 50 γραμμ. σοκολάτας δεν έβλαψαν ποτέ κανέναν. Όμως, αν σκεφτούμε ότι 50 γραμμ. κατά μέσο όρο ημερησίως μάς κάνουν 18 κιλά σοκολάτα τον χρόνο ‒κάτι που μεταφράζεται σε παραπάνω από 100.000 θερμίδες ή 12-15 επιπλέον κιλά‒, ίσως να προβληματιστούμε λίγο παραπάνω.

Ο εθισμός στη σοκολάτα, όπως και κάθε άλλος εθισμός, βλάπτει σοβαρά την υγεία. Ωστόσο, η κατανάλωσή της σε φυσιολογικά επίπεδα παρέχει οφέλη για την υγεία.

Η σοκολάτα:

  • Βελτιώνει τη μνήμη.
  • Μειώνει τις φλεγμονές.
  • Ελαττώνει τον κίνδυνο καρδιαγγειακών νόσων.
  • Ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα.
  • Ελαττώνει το άγχος και βελτιώνει τη διάθεση.
  • Μειώνει τον κίνδυνο διαβήτη.

 

Πληροφορίες από: health.harvard.edu, psychcentral.com, healthline.com

 

× Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας

Αρχίστε να λαμβάνετε ενημερώσεις σχετικά με την υγεία, τη διατροφή, την ομορφιά και την φυσική κατάσταση.