fbpx
Αλήθειες γύρω από διατροφικούς μύθους - πιάτο με τρόφιμα

Έρευνες καταρρίπτουν διατροφικούς μύθους σχετικούς με την υγεία

Γνωρίζατε ότι η επίσκεψή σας σε διάφορους ιστότοπους μπορεί να σας εκθέσει σε λανθασμένες πληροφορίες σχετικά με τη διατροφή και την υγεία;

Μάλιστα, δεν είναι λίγες οι φορές που επαγγελματίες σχετικοί με την υγεία, συμπεριλαμβανομένων γιατρών και διαιτολόγων, ευθύνονται για τη διάδοση λανθασμένων πληροφοριών που σχετίζονται με τη διατροφή, με αποτέλεσμα να δημιουργείται σύγχυση στο αναγνωστικό κοινό.

Διαβάστε και ανακαλύψτε τους μεγαλύτερους διατροφικούς μύθους που σχετίζονται με τη διατροφή:
  1. Τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά είναι ανθυγιεινά

Πρόκειται για μια παλιά και λανθασμένη θεωρία, που σιγά σιγά αναθεωρείται. Ωστόσο, ακόμα και σήμερα πολλοί άνθρωποι εξακολουθούν να φοβούνται πως οι τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά είναι ανθυγιεινές και ακολουθούν δίαιτες χαμηλών λιπαρών, με την ελπίδα η μείωση της πρόσληψης λίπους να τους ωφελήσει στο αδυνάτισμα.

Το διαιτητικό λίπος είναι απαραίτητο για τη βέλτιστη υγεία. Πολλές τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά είναι εξαιρετικά θρεπτικές και μπορούν να σας βοηθήσουν να διατηρήσετε ένα υγιές βάρος. Επιπλέον, οι δίαιτες με χαμηλά λιπαρά έχουν συνδεθεί με μεγαλύτερο κίνδυνο προβλημάτων υγείας. Σε αυτά συμπεριλαμβάνεται το μεταβολικό σύνδρομο, που μπορεί να οδηγήσει στην αύξηση των τριγλυκεριδίων, δημιουργώντας καρδιακές παθήσεις.

Το σωστό βεβαίως είναι να αποφεύγονται τα άκρα, είτε πρόκειται δηλαδή για δίαιτα με χαμηλά λιπαρά είτε με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά, αφού μπορεί να αποβούν μοιραία για την υγεία, ειδικά όταν η ποιότητα της διατροφής είναι κακή.

  1. Το πρωινό είναι το πιο σημαντικό γεύμα της ημέρας

Ενώ κάποτε θεωρήθηκε ότι η κατανάλωση του πρωινού αποτελεί έναν από τους πιο σημαντικούς παράγοντες προετοιμασίας μιας υγιούς ημέρας, έρευνες έδειξαν ότι αυτό δεν ισχύει για τους περισσότερους ενηλίκους.

Για παράδειγμα, η συμμετοχή σε νηστεία, κατά τη διάρκεια της οποίας το πρωινό είτε παραλείπεται είτε καταναλώνεται αργότερα στην ημέρα, έχει συνδεθεί με πληθώρα ωφελειών, όπως βελτιωμένο έλεγχο του σακχάρου στο αίμα και μείωση των φλεγμονωδών δεικτών. Να σημειωθεί βέβαια ότι αυτό δεν ισχύει για τα παιδιά, τους εφήβους και τις εγκύους, καθώς η παράλειψη γευμάτων μπορεί να έχει αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία τους.

Από την άλλη πλευρά, ορισμένα στοιχεία δείχνουν ότι η κατανάλωση περισσότερων θερμίδων κατά τη διάρκεια της ημέρας, παρά τη νύχτα, σε συνδυασμό με τη μειωμένη συχνότητα γεύματος, μπορεί να ωφελήσει την υγεία, μειώνοντας το σωματικό βάρος.

Σε καμία περίπτωση πάντως δεν σας συμβουλεύουμε να αφαιρέσετε το πρωινό από την καθημερινότητά σας.

  1. Τα συμπληρώματα είναι σπατάλη χρημάτων

Καθημερινά επενδύουμε στην κατανάλωση μιας πλούσιας σε θρεπτικά συστατικά διατροφής, καθώς είναι το πιο βασικό συστατικό της υγείας. Τα συμπληρώματα διατροφής, όταν χρησιμοποιούνται σωστά και στη σωστή μορφή, ωφελούν την υγεία.

Για πολλούς, ειδικά για όσους αντιμετωπίζουν διάφορες παθήσεις, όπως ο διαβήτης τύπου ΙΙ, καθώς και για εκείνους που λαμβάνουν κοινά φάρμακα, όπως οι στατίνες, η λήψη συγκεκριμένων συμπληρωμάτων μπορεί να συμβάλει θετικά στην υγεία τους.

Για παράδειγμα, η συμπλήρωση της διατροφής με μαγνήσιο και βιταμίνες Β έχει αποδειχτεί ότι ωφελεί τα άτομα με διαβήτη τύπου ΙΙ, ενισχύοντας το σάκχαρο στο αίμα και μειώνοντας τους παράγοντες κινδύνου καρδιακών παθήσεων και επιπλοκών.

Όσοι ακολουθούν περιοριστικές δίαιτες, άτομα με γενετικές μεταλλάξεις, όπως μεθυλενο-τετραϋδροφολική αναγωγάση (MTHFR), άτομα άνω των 50 ετών και έγκυες ή θηλάζουσες γυναίκες είναι άλλα παραδείγματα πληθυσμών που μπορεί να ωφεληθούν από τη λήψη συγκεκριμένων συμπληρωμάτων.

  1. Μια δίαιτα χαμηλή σε θερμίδες αδυνατίζει πιο εύκολα

Ενώ η μείωση της πρόσληψης θερμίδων μπορεί πράγματι να αυξήσει την απώλεια βάρους, η χαμηλή σε θερμίδες διατροφή μπορεί να οδηγήσει σε μεταβολικές προσαρμογές και μακροπρόθεσμες συνέπειες στην υγεία.

Αν και η διατροφή με πολύ χαμηλές θερμίδες πιθανότατα θα οδηγήσει σε ταχεία απώλεια βάρους βραχυπρόθεσμα, η μακροχρόνια προσκόλληση σε δίαιτες πολύ χαμηλών θερμίδων οδηγεί σε μείωση του μεταβολικού ρυθμού, αυξημένο αίσθημα πείνας και διάφορες ορμονικές μεταβολές.

Οι δίαιτες πολύ χαμηλών θερμίδων οδηγούν σε μεταβολικές προσαρμογές που καθιστούν δύσκολη τη μακροχρόνια συντήρηση του βάρους.

  1. Τα συμπληρώματα ασβεστίου είναι απαραίτητα για την καλή υγεία των οστών

Πολλοί άνθρωποι καλούνται να λάβουν συμπληρώματα ασβεστίου για να διατηρήσουν το ανοσοποιητικό και τα οστά τους υγιή. Ωστόσο, νέες έρευνες δείχνουν ότι ενδέχεται να προκαλέσουν περισσότερο κακό παρά καλό.

Για παράδειγμα, ορισμένες μελέτες έχουν συνδέσει τα συμπληρώματα ασβεστίου με αυξημένο κίνδυνο καρδιακών παθήσεων. Επιπλέον, έχει φανεί ότι δεν μειώνουν τον κίνδυνο κατάγματος ή οστεοπόρωσης.

Εάν ανησυχείτε για την πρόσληψη ασβεστίου, είναι καλύτερο να εστιάσετε σε διατροφικές πηγές του, όπως είναι το γιαούρτι, οι σαρδέλες και τα φασόλια.