Νέες τεχνικές βελτίωσης των προφορικών δεξιοτήτων

Νέες τεχνικές βελτίωσης των προφορικών δεξιοτήτων

Η αφήγηση ιστοριών χρησιμοποιώντας ρυθμική χειρονομία βοηθά τα παιδιά να βελτιώσουν τις προφορικές τους δεξιότητες. Η χειρονομία είναι αναπόσπαστο μέρος της ανθρώπινης επικοινωνίας και οι ομιλητές όλων των ηλικιών τείνουν να κινούνται όταν μιλούν. Στα παιδιά, η χειρονομία αποκτά ιδιαίτερη σημασία, καθώς αποτελεί σημαντικό πρόδρομο και προγνωστικό παράγοντα της γλώσσας και της γνωστικής ανάπτυξης.

Μελέτες κατέδειξαν σπουδαία συμπεράσματα

Μελέτες που πραγματοποιήθηκαν με επικεφαλής τον Pilar Prieto, καθηγητή ερευνών ICREA του Τμήματος Μεταφραστικών και Γλωσσικών Επιστημών στο UPF, σε συνεργασία με μέλη της ομάδας Prosodic Studies (GrEP) έδειξαν ότι όταν ο ομιλητής συνοδεύει την προφορική επικοινωνία με ρυθμική χειρονομία, τα παιδιά προσχολικής ηλικίας κατανοούν καλύτερα το μήνυμα και βελτιώνουν τις προφορικές τους δεξιότητες. Μια νέα μελέτη προχωρά ένα βήμα παραπέρα και μελετά για πρώτη φορά τη δυνητική αξία του γεγονότος ότι τα παιδιά παράγουν ρυθμικές χειρονομίες στον αφηγηματικό λόγο.

Σε αυτή τη μελέτη, διερευνήσαμε εάν η ενθάρρυνση των παιδιών να παράγουν ρυθμικές χειρονομίες μπορεί να συμβάλει στη βελτίωση της ποιότητας της προφορικής αφήγησής τους”, εξηγεί ο Ingrid Vilà-Giménez, συγγραφέας της μελέτης και μέλος της ερευνητικής ομάδας του Pilar Prieto που πρόσφατα δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Developmental Science . Για τη διεξαγωγή αυτής της έρευνας, οι συγγραφείς μελέτησαν τη συμπεριφορά 47 παιδιών ηλικίας πέντε έως έξι ετών.

Ο τρόπος διεξαγωγής της έρευνας

Για να μελετήσουν τις προφορικές αφηγηματικές δεξιότητες των παιδιών, τα παιδιά χωρίστηκαν σε δύο ομάδες και έλαβαν μια εκπαιδευτική συνεδρία στην οποία παρουσιάστηκαν συνολικά έξι κινούμενες ιστορίες κινουμένων σχεδίων υπό μία από τις δύο πειραματικές συνθήκες. Μία ομάδα παιδιών περιορίστηκε στην παρακολούθηση βιντεοσκοπήσεων από αφηγητές που συνόδευαν τις ιστορίες χρησιμοποιώντας ρυθμικές χειρονομίες και στη συνέχεια τα παιδιά έπρεπε να ξαναρχίσουν την ιστορία που τους είχαν πει. Ζητήθηκε από την άλλη ομάδα να εκτελέσει το ίδιο έργο, αλλά στη συνέχεια τους ζητήθηκε να εξηγήσουν τις ιστορίες και να χρησιμοποιήσουν κινήσεις χεριών, όπως είδαν να γίνεται από τους αφηγητές των ιστοριών στην ηχογράφηση.

Αγαπημένα κινούμενα σχέδια συνέβαλαν σημαντικά στην έρευνα

Οι ερευνητές ανέλυσαν τις ιστορίες για τα κινούμενα σχέδια, εξετάζοντας τη δομή και τη ροή της αφήγησης και συνέκριναν τις βαθμολογίες που αποκτήθηκαν μεταξύ των δύο πειραματικών ομάδων. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι τα παιδιά από την ομάδα που είχαν χρησιμοποιήσει ρυθμικές χειρονομίες στη φάση της κατάρτισης πέτυχαν βελτιώσεις στις προφορικές τους αφηγηματικές δεξιότητες, τόσο από την άποψη της αφηγηματικής δομής όσο και από την άποψη της ευχέρειας, σε σύγκριση με την ομάδα των παιδιών στους οποίους ζητήθηκε απλώς να μεταφέρουν την ιστορία χωρίς να λάβουν οδηγίες σχετικά με την χρησιμοποίηση της κίνησης των χεριών.

Συμπερασματικά…

Αυτά τα αποτελέσματα δείχνουν ότι η ενθάρρυνση των παιδιών να χρησιμοποιούν ρυθμικές χειρονομίες κατά την αφήγηση μιας ιστορίας βοηθά στη βελτίωση της ποιότητας των αφηγήσεών τους και, κατά συνέπεια, των προφορικών δεξιοτήτων τους. Η μελέτη υποδηλώνει ότι οι κινήσεις του σώματος είναι γλωσσικά σημαντικές, επειδή παίζουν σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη της γλώσσας.

Εν ολίγοις, μια πολυτροπική εκπαίδευση όπου τα παιδιά διηγούνται ιστορίες χρησιμοποιώντας ρυθμικές χειρονομίες μπορεί να συμβάλλει στις αφηγηματικές δεξιότητες των παιδιών.

× Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας

Αρχίστε να λαμβάνετε ενημερώσεις σχετικά με την υγεία, τη διατροφή, την ομορφιά και την φυσική κατάσταση.