fbpx
Το αγαπημένο ρόφημα που «προστατεύει» τον εγκέφαλο

Το αγαπημένο ρόφημα που «προστατεύει» τον εγκέφαλο

Η συχνή κατανάλωση καφέ είναι συνδεδεμένη με μικρότερο κίνδυνο εκδήλωσης εγκεφαλικού επεισοδίου και άνοιας, σύμφωνα με νέα βρετανική έρευνα.

Οι συμμετέχοντες στην έρευνα της Βρετανικής Biobank απάντησαν σε ερωτήματα σχετικά με την ποσότητα καφέ που κατανάλωναν σε καθημερινή βάση.

Στην μελέτη για το ρόφημα συμπεριλήφθηκαν 365.000 άνθρωποι

Στο πλαίσιο της μελέτης παρακολουθήθηκαν 365.000 υγιείς Βρετανοί πολίτες, ηλικίας 50 έως 74 ετών, για περισσότερο από μία δεκαετία. Κατά την έρευνα, που ολοκληρώθηκε το 2020, 5.079 από τους συμμετέχοντες εμφάνισαν άνοια και 10.053 παρουσίασαν το λιγότερο ένα εγκεφαλικό επεισόδιο.

Πόσα φλιτζάνια του καφέ αρκούν;

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον Yuan Zhang από το Ιατρικό Πανεπιστήμιο του Tianjin στην Κίνα παρατήρησαν πως όσοι από τους συμμετέχοντες έπιναν 2 με 3 φλυτζάνια καφέ είχαν τις λιγότερες πιθανότητες εκδήλωσης εγκεφαλικού επεισοδίου ή άνοιας. Ειδικότερα, όσοι κατανάλωσαν 2 με 3 κούπες καφέ είχαν 32% λιγότερες πιθανότητες για εγκεφαλικό επεισόδιο και 28% για άνοια, συγκριτικά με όσους δεν κατανάλωσαν κάποιο από τα δύο ροφήματα.

Τα αποτελέσματα ωστόσο της έρευνας, που δημοσιεύθηκε στο «PLOS Medicine», συσχετίζουν το συγκεκριμένο ρόφημα με το εγκεφαλικό επεισόδιο, ωστόσο δεν αποδεικνύουν ότι προστατεύουν τους νευρώνες του εγκεφάλου.

Την ίδια ώρα, ενώ το ισχαιμικό εγκεφαλικό επεισόδιο που είναι αποτέλεσμα θρομβώσεων και στένωσης των αρτηριών καταγράφει μικρότερο κίνδυνο, δεν συμβαίνει όμως το ίδιο με μία λιγότερο κοινή μορφή εγκεφαλικού επεισοδίου, την αιμορραγική, που είναι αποτέλεσμα ρήξης των αιμοφόρων αγγείων.

Ρόφημα - Άνδρας και γυναίκα πίνουν καφέ

Άρα από τι μας προστατεύει τελικά ο καφές;

«Θα πρέπει να θυμόμαστε πως αυτή η συσχέτιση δεν εγγυάται πως το ίδιο αποτέλεσμα θα έρθει ξανά και ξανά για όλους όσους πίνουν καφέ» τονίζει η Connie Diekman, πρώην πρόεδρος της Ακαδημίας της Διατροφής που διερεύνησε τα αποτελέσματα της μελέτης.

«Προηγούμενες έρευνες ανέδειξαν την καφεΐνη και τις αντιοξειδωτικές δράσεις των φυτών από τα οποία προέρχεται ο καφές» λέει η αθλητική διατροφολόγος Connie Diekman. «Αυτά τα ευρήματα μας δείχνουν για μία ακόμα φορά την αξία των φυτών στη διατροφή μας: Μας προσφέρουν πολλά περισσότερα από τις βιταμίνες και τα ιχνοστοιχεία που περιέχουν», συμπλήρωσε.

Στις χημικές ενώσεις που περιέχει ο καφές, αναφέρθηκε η Lona Sandon, καθηγήτρια και διευθύντρια κλινικής διατροφής στο Πανεπιστήμιο του Τέξας, στο Ντάλλας η οποία τόνισε μεταξύ άλλων πως «αυτές οι χημικές ενώσεις λειτουργούν στο σώμα μας αντιοξειδωτικά και με τρόπο αντιφλεγμονώδη, αυξάνουν την ροή του αίματος, προστατεύουν τα αιμοφόρα αγγεία από θραύσεις κ.α. Αυτές οι επιδράσεις διαμορφώνουν τον κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου ή της άνοιας»

Καμία ωστόσο από τις δύο επιστήμονες δεν αναφέρθηκε σε ποσότητες. Η μεν Sandon σημείωσε πως 4 με 6 φλυτζάνια την ημέρα είναι ένας συνήθης αριθμός για τις περισσότερες χώρες του κόσμου, ενώ η Diekman εξήγησε πως 3 με 5 φλυτζάνια καφέ ημερησίως είναι ασφαλή για τους περισσότερους ενήλικες.

Το ζήτημα πλέον μετατοπίζεται στο αν θα πρέπει να ξεκινήσει να καταναλώνει καφέ και ο υπόλοιπος πληθυσμός που δεν το έκανε μέχρι σήμερα. Το ζήτημα αυτό χρήζει περαιτέρω έρευνας.

× Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας

Αρχίστε να λαμβάνετε ενημερώσεις σχετικά με την υγεία, τη διατροφή, την ομορφιά και την φυσική κατάσταση.