Οι δικυκλιστές του ΕΚΑΒ, ανταποκρίνονται άμεσα σε κάθε περιστατικό μη διστάζοντας να ριψοκινδυνέψουν για να σώσουν μια ζωή! O Kυριάκος Σιδηρόπουλος, ο οποίος είναι ο υπεύθυνος του τομέα μοτοσυκλετιστών παραχώρησε συνέντευξη στην εφημερίδα health4u.gr στέλνοντας στους αναγνώστες ελπιδοφόρα και αισιόδοξα μηνύματα. Φέτος συμπλήρωσε τα 30 χρόνια μάχιμης υπηρεσίας από τα οποία τα 10 χρόνια είναι αφιερωμένα στις μοτοσυκλέτες τα 6 στα εναέρια μέσα ως ιπτάμενος διασώστης ενώ τα υπόλοιπα σε ασθενοφόρα επειγόντων.
Συνέντευξη στην Κέλλυ Σαουάχ-Μαραγκουδάκη
Κύριε Σιδηρόπουλε, ας γνωρίσουμε τον τομέα δικύκλων του ΕΚΑΒ που εξαιτίας του έχουν σωθεί πολλές ανθρώπινες ζωές. Πότε συστάθηκε, και πόσοι είναι οι διασώστες που τον στελεχώνουν;
Όλοι έχουμε αναγνωρίσει ότι η γρήγορη άφιξη στο σημείο του περιστατικού, βοηθάει στο να αυξηθεί ο αριθμός των ζωών που σώζονται, εν αντιθέσει με παλιότερα που λόγω καθυστερήσεων του μέσου, χάνονταν. Καθυστερήσεις οι οποίες οφείλονται σε κυκλοφοριακές συνθήκες. Η μοτοσυκλέτα από τη φύση της διαθέτει ευελιξία που δίχως να κάνουμε επικίνδυνα πράγματα φτάνουμε γρήγορα. Χάρη σε αυτή την ευελιξία και την ταχύτητα πρόσφατα σε ένα τροχαίο επί της Λ. Συγγρού καταφέραμε να απεγκλωβίσουμε και να διασώσουμε μία κοπέλα.
Ο τομέας με τη μορφή που έχει σήμερα συστάθηκε το 2010. Μοτοσυκλέτες μπορεί να υπήρχαν από το 1996 αλλά τότε δεν υπήρχαν πτυχιούχοι διασώστες. Εκείνη την εποχή δούλευαν με «οδηγό» τον γιατρό, ένα πρόγραμμα το οποίο ήταν ασύμφορο και αναποτελεσματικό που το 2007 έπαψε να υφίσταται. Εμείς φέραμε ένα πρότζεκτ από το London ambulance services, με ποιον τρόπο δηλαδή δουλεύουν οι Άγγλοι τις μοτοσυκλέτες τους και σιγά-σιγά το προσαρμόσαμε στα ελληνικά δεδομένα. Σήμερα, έχουμε καταφέρει να έχουμε τέτοιον αριθμό ανάπτυξης που μας διακρίνει στις δύο με τρεις πιο επιτυχημένες υπηρεσίες διάσωσης στον κόσμο. Αυτή την στιγμή που μιλάμε 25 διασώστες αριθμούν τον τομέα της δίκυκλης υπηρεσίας του ΕΚΑΒ και καλύπτουμε συνολικά δέκα τομείς του Λεκανοπεδίου σε πρωινή και απογευματινή βάρδια.
Ποια είναι τα προσόντα που χρειάζεται για να γίνει κάποιος δικυκλιστής διασώστης;
Ο υποψήφιος δικυκλιστής οφείλει να είναι ένας έμπειρος πτυχιούχος διασώστης. Η προϋπηρεσία σε ασθενοφόρα επειγόντων και σε κινητές μονάδες είναι απαραίτητη. Σίγουρα χρειάζεται να είναι κάτοχος του διπλώματος μηχανής απεριορίστων κυβικών αλλά και να έχει δική του μοτοσυκλέτα. Από εκεί και πέρα εάν ο αριθμός των αιτήσεων υπερβαίνει τις ανάγκες επιλέγουμε εξετάζοντας επιπλέον προσόντα όπως, οι ξένες γλώσσες, εξειδικεύσεις σε καρδιολογικά περιστατικά και εξειδικεύσεις στο trauma.
Περιγράψτε μου μια ατέλειωτη βάρδια στο δρόμο – πάνω σε δύο ρόδες.
Δεν υπάρχει μία συγκεκριμένη δύσκολη βάρδια. Στα τόσα χρόνια υπηρεσίας είναι αρκετά τα δύσκολα συμβάντα που έχουμε κληθεί να αντιμετωπίσουμε. Δύσκολα περιστατικά είναι και οι τοκετοί. Εκείνα όμως που κρίνουμε ως πιο δύσκολα και απευχόμαστε να υπάρχουν είναι όσα συμπεριλαμβάνουν παιδιά (τροχαία, παθολογικά, πτώσεις, δηλητηριάσεις). Όταν σώσεις ένα παιδί αισθάνεσαι ανακουφισμένος και ευτυχής. Όταν το χάσεις όμως σε στοιχειώνει και σε κυνηγά σε όλη σου τη ζωή. Ευτυχώς, δεν είχα πολλά τέτοια περιστατικά. Θυμάμαι πως σε μία περίοδο της θητείας μου ως διασώστης όπου δούλευα στα ασθενοφόρα μου έτυχαν τρεις τοκετοί μέσα σε ένα εξάμηνο! Και ενώ πίστευα ότι δεν θα μου ξανασυμβεί, όλο και συνέβαινε. Πρόκειται για μια διαδικασία στην οποία δεν είμαστε εξοικειωμένοι καθώς ουσιαστικά δεν είναι αυτή η δουλειά μας, αλλά είμαστε υποχρεωμένοι να την αντιμετωπίσουμε.
Πώς η γνώση των πρώτων βοηθειών του κόσμου μπορεί να σώσει ζωές και πως προτρέπετε τον κόσμο να ασχοληθεί με τη βασική υποστήριξη ζωής και που μπορεί να απευθυνθεί;
Η γνώση στις πρώτες βοήθειες ιδίως στα παθολογικά περιστατικά αλλά και στο trauma, είναι πάρα πολύ σημαντική. Εμείς ως διασώστες δεν είναι δυνατόν να παρακολουθούμε τον κάθε πολίτη για το πότε και αν θα του συμβεί το οτιδήποτε. Ας υποθέσουμε πως έχουμε κληθεί να φτάσουμε σε ένα περιστατικό, το μόνο βέβαιο είναι πως θα κερδηθεί χρόνος εάν οι παρευρισκόμενοι έχουν τις βασικές γνώσεις των πρώτων βοηθειών. Ο πολίτης που γνωρίζει τι πρέπει να κάνει και τι δεν πρέπει θα μπορεί να συμβάλλει στο να κρατήσει στη ζωή τον ασθενή μέχρι να φτάσουμε. Όλοι πρέπει να έχουν παρακολουθήσει ένα πρόγραμμα – έστω ημερήσιο πρώτων βοηθειών. Είναι ευχής έργον κάποια στιγμή αυτό το είδος της παιδείας πρέπει να λάβει μέρος στα ελληνικά σχολεία. Η συνεργασία του πολίτη με τον διασώστη αποτελεί το Α και το Ω στη δική μας επιτυχημένη παρέμβαση στο εκάστοτε περιστατικό.
Ποια είναι τα προβλήματα και οι ελλείψεις που αντιμετωπίζει ο τομέας; Ποια είναι η πρόταση σας προς την ελληνική πολιτεία ως προϊστάμενος του τομέα δικύκλων;
Οφείλω να ομολογήσω πως όσον αφορά τον τομέα δικύκλων μοτοσυκλετιστών έχουμε τόσο καλό προγραμματισμό ώστε να μην έχουμε πλέον κανένα παράπονο. Αν και παρακολουθώ όλες τις δημόσιες υπηρεσίες, όλους τους φορείς να διαμαρτύρονται και να ζητούν, εμείς είμαστε οι μόνοι που δεν ζητάμε τίποτα. Το μόνο που θέλουμε είναι ψυχολογική υποστήριξη από την υπηρεσία μας καθώς η δουλειά μας είναι δύσκολη και την αγάπη του κόσμου.
Κάτι ακούστηκε για ιδιωτικοποιήσεις του ΕΚΑΒ. Αργότερα αναιρέθηκε. Ο υφυπουργός κ. Κοντοζαμάνης είπε πως δεν υπάρχουν τέτοιου είδους σενάρια. Υπάρχουν ανησυχίες; Ποιοι είναι οι φόβοι;
Πιστεύω πως οι ανησυχίες οφείλονται σε κακή πληροφόρηση και σε κακή μελέτη ορισμένων ζητημάτων. Τέτοιο θέμα για μια υπηρεσία έκτακτης ανάγκης όπως είναι το ΕΚΑΒ, δεν υπήρξε ποτέ, ούτε πρόκειται να υπάρξει. Είναι σαν να λέμε ότι θα ιδιωτικοποιηθεί ο στρατός ή η αστυνομία και η πυροσβεστική. Αυτά τα πράγματα δεν γίνονται! Οι διοικήσεις και το υπουργείο ψάχνουν λύσεις για να αντιμετωπίσουν προβλήματα που ξαφνικά παρουσιάζονται, όπως συνέβη τώρα με το κορονοϊό. Από εκεί και πέρα επειδή γνωρίζω καλά τις προθέσεις της διοίκησης και του προέδρου του ΕΚΑΒ, σας βεβαιώνω πως τέτοιο ζήτημα δεν υπάρχει!