Αν ο αθλητισμός έχει τη δύναμη να αλλάξει τον κόσμο, όπως σθεναρά υποστήριζε ο Νέλσον Μαντέλα, τότε το ποδόσφαιρο, ως το πιο δημοφιλές όλων των αθλημάτων, μπορεί να διαδραματίσει καταλυτικό ρόλο σε αυτή την προσπάθεια.

Στη συζήτηση «Αθλητισμός: Παιδί και ποδόσφαιρο», διακεκριμένοι επιστήμονες από τον χώρο της Ιατρικής, του Αθλητισμού, της Ψυχολογίας και της Κοινωνιολογίας ανέπτυξαν διεξοδικά τη σημασία του ποδοσφαίρου στην ανάπτυξη του παιδιού, προβάλλοντας τη σπουδαιότητα της συμμετοχής, του σεβασμού, του αθλητικού πλουραλισμού και του ευ αγωνίζεσθαι.

Παράλληλα, αναγνωρισμένοι αθλητές ανέδειξαν, μέσα από την εμπειρία και το παράδειγμά τους, πλευρές που χρήζουν προσοχής τόσο για τους γονείς όσο και για τα παιδιά. Η συζήτηση αυτή πραγματοποιήθηκε από το Τμήμα Αθλητικής Αριστείας – Sports Excellence, υπό την επιστημονική επίβλεψη της Α΄ Ορθοπαιδικής Κλινικής του ΕΚΠΑ, με τη διοργανωτική επίβλεψη της ΑΜΚΕ «Αναγέννηση & Πρόοδος» και με αποκλειστική δωρεά από το Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος».

Στη συζήτηση αυτή συμμετείχαν:

1) Ο Γρηγόρης Μπογδάνης, καθηγητής Κλασικού Αθλητισμού, ΣΕΦΑΑ, ΕΚΠΑ.

2) Ο Χρήστος Θέος, ορθοπαιδικός χειρουργός, διευθυντής στην Ορθοπαιδική Κλινική του Metropolitan Hospital και επικεφαλής του ιατρικού επιτελείου της ποδοσφαιρικής ομάδας του Ολυμπιακού.

3) Η Μαρία Ψυχουντάκη, καθηγήτρια Ψυχολογίας – Αθλητικής Ψυχολογίας, ΣΕΦΑΑ, ΕΚΠΑ.

4) Ο Σωτήρης Νίνης, Έλληνας διεθνής ποδοσφαιριστής του ΝΠΣ Βόλου.

5) Ο Δημήτρης Μπουραντάς, καθηγητής Ηγεσίας, πρύτανης New York College.

6) Ο Πέδρο Μαρτίνς, προπονητής ποδοσφαίρου του Ολυμπιακού.

Συντονιστής της συζήτησης ήταν ο Παναγιώτης Κουλουβάρης.

Οι τοποθετήσεις των ομιλητών

Μπογδάνης: Η βιολογική ανάπτυξη δεν συμβαδίζει πάντα με την ηλικία. Τα παιδιά σε ομάδες του εξωτερικού έχουν αρχίσει να ταξινομούνται ανάλογα τα βιολογικά τους χαρακτηριστικά και όχι με την ηλικία τους. Είναι άδικο για παιδιά που έχουν καθυστερημένη βιολογική ανάπτυξη να παίζουν με άλλα πιο ανεπτυγμένα. Τέλος, οι τραυματισμοί είναι πιο συχνοί στη διάρκεια της ραγδαίας ανάπτυξης του παιδιού και πρέπει να υπάρχει μεγάλη προσοχή.

Θέος: Τα παιδιά, σύμφωνα με έρευνα, συμμετέχουν στον αθλητισμό για να παίξουν και να γίνουν καλύτεροι και όχι για να κερδίσουν. Ο ψυχισμός του παιδιού παίζει πολύ σημαντικό ρόλο. Πρέπει να διασκεδάζουν. Οι πιο συχνές κακώσεις για τα παιδιά είναι οι τενοντίτιδες και το άλγος των κνημών λόγω της υπερχρησίας ή, αλλιώς, του καψίματος από την προπόνηση. Αρνητικό πολλές φορές στις προπονήσεις είναι ότι δεν μεταλαμπαδεύεται το ευ αγωνίζεσθαι από τους προπονητές και τους γονείς. Τα παιδιά πρέπει να μάθουν το πνεύμα του αθλητισμού και όχι το no mercy.

Ψυχουντάκη: Ο μικρός αθλητής πρέπει να μπορεί να αντιμετωπίζει τις αντιξοότητες και να είναι ψυχικά ανθεκτικός. Πρέπει να έχει υποστήριξη από την ομάδα, τον προπονητή και την οικογένεια και να υπάρχουν ρεαλιστικοί στόχοι. Πρέπει να υπάρχουν και όρια στους γονείς και να αφήσουν τα παιδιά τους ελεύθερα, χωρίς να τα μαλώνουν και να τα καταπιέζουν.

Ηγέτης είναι αυτός που ασκεί θετική επιρροή

Νίνης: Όταν ήμουν μικρός βλέπαμε μεγάλους ποδοσφαιριστές και τους είχαμε ινδάλματα. Είχα πρότυπο τον Νικολαΐδη, τον Λυμπερόπουλο. Οι νέοι αθλητές θέλουν να γίνουν σαν κι αυτούς, αλλά είναι ένα όνειρο που θέλει δουλειά και τύχη. Πιο μικρός ενδιαφερόμουν μόνο να γίνω ποδοσφαιριστής και δεν με ένοιαζαν τα χρώματα και οι ομάδες. Το 98% όμως χάνεται στις ακαδημίες. Λίγοι τα καταφέρνουν και μένουν συχνά πίσω λόγω της πίεσης των γονέων. Ό,τι κατάφερα το έκανα με τα δικά μου πιστεύω, αλλά πολλά παιδιά δέχονται υπερβολική πίεση από τους γονείς.

Μπουραντάς: Ηγέτης είναι οποιοσδήποτε άνθρωπος ασκεί επιρροή και ωθεί μια ομάδα να δώσει εθελούσια τον καλύτερό της εαυτό για το κοινό καλό. Πρέπει να δίνει όραμα να οδηγεί, να ενθαρρύνει, να εμψυχώνει. Ηγέτες μπορεί να γίνουν οι παίκτες, οι προπονητές, οι γονείς, οι δάσκαλοι. Τέλος, πρέπει οι αθλητές να μαθαίνουν υπευθυνότητα, αριστεία και ψυχική ισορροπία. Όλα αυτά όμως χρειάζονται υποστήριξη και βοήθεια από το περιβάλλον του παιδιού.

Μαρτίνς: Δεν έχω εμπειρία με μικρά παιδιά. Αλλά έχω δουλέψει με νέους παίκτες. Αν θες να γίνεις καλός, πρέπει να απολαμβάνεις το παιχνίδι, να περνάς καλά παίζοντας ποδόσφαιρο. Αυτό είναι το πιο σημαντικό απ’ όλα. Όταν φτάσει ένας νέος αθλητής στη στιγμή που πρέπει να αρχίζει τις θυσίες για το άθλημά του, είναι όλα θέμα απόφασης. Εγώ ο ίδιος διάλεξα το ποδόσφαιρο όταν ήμουν μικρός. Θέλει αφοσίωση. Από τα 16 ήξερα ότι το ποδόσφαιρο ήταν το μέλλον μου. Μερικές φορές οι γονείς πιέζουν πολύ τα παιδιά τους και δεν είναι σωστό.

Αναμφισβήτητα, η εκδήλωση «Μέρες ποδοσφαίρου: Ένα παιχνίδι για όλους» πραγματοποιήθηκε με πολύ μεγάλη επιτυχία. Παιδιά και ενήλικες είχαν την ευκαιρία εν καιρώ κορονοϊού να αθληθούν, αλλά και να περάσουν εποικοδομητικά το τριήμερο 24-27 Σεπτεμβρίου. Στη συνέχεια η συζήτηση με τους διακεκριμένους επιστήμονες αλλά και αθλητές υπήρξε διαφωτιστική για τους νέους αθλητές, αλλά και τις οικογένειές τους. Ο χώρος του αθλητισμού εξελίσσεται με θεαματικούς ρυθμούς, καθώς, εκτός από την πρόοδο των αθλητικών προγραμμάτων από τεχνολογική άποψη, υπάρχει όλο και μεγαλύτερη κατανόηση της ανθρώπινης ψυχολογίας.

Το Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος» συνεχίζει εμπράκτως να στηρίζει τους νέους ανθρώπους, διοργανώνοντας ενδιαφέρουσες εκδηλώσεις και πολύ χρήσιμες επιστημονικές ομιλίες.

https://www.snfcc.org/