Πτώσεις στην τρίτη ηλικία – Πως να προστατευθούν οι ηλικιωμένοι

Πτώσεις στην τρίτη ηλικία – Πως να προστατευθούν οι ηλικιωμένοι

Στην Ελλάδα, μολονότι οι πτώσεις έχουν ιδιαίτερη σημασία –με ποσοστό 21,5% η χώρα μας είναι δεύτερη πιο γηρασμένη στην Ευρωπαϊκή Ενωση και έβδομη στον κόσμο σε αναλογία ηλικιωμένων στον γενικό πληθυσμό. Το 2016 εκπονήθηκε από το υπουργείο Υγείας, σε συνεργασία με την Ελληνική Γεροντολογική και Γηριατρική Εταιρεία και στο πλαίσιο του πιλοτικού προγράμματος «Ηπιόνη» (ήταν η σύζυγος του Ασκληπιού), σχετική μελέτη και προτάθηκαν δράσεις ενημέρωσης και επιμόρφωσης της κοινής γνώμης, των ευπαθών ομάδων και του ιατρονοσηλευτικού προσωπικού.

Περιστατικά: 37,3 εκατομμύρια. Θάνατοι: 646.000, εκ των οποίων το 80% στις αναπτυσσόμενες χώρες. Χαμένα έτη ζωής: 17 εκατομμύρια. Ολα αυτά ετησίως. Τα στοιχεία που έχουν δοθεί στη δημοσιότητα από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας καταδεικνύουν πόσο σοβαρό έχει γίνει διεθνώς ένα από τα λιγότερο προφανή και γνωστά, ίσως, στην κοινή γνώμη προβλήματα δημόσιας υγείας: οι πτώσεις ατόμων άνω των 65 ετών.
Τρίτη ηλικία
  • Αστάθεια, ελάττωση της κινητικότητας, μειωμένα αντανακλαστικά
  • Διαταραχές των αισθήσεων (μειωμένη όραση και ακοή)
  • Προβλήματα από το μυοσκελετικό (Οστεοπόρωση,Αρθρίτιδες)
  • Παθολογικές καταστάσεις (Σακχαρώδης Διαβήτης,Εγκεφαλικά)
  • Λήψη φαρμάκων
Η προστασία από τις πτώσεις

Τα καλά νέα είναι πως υπάρχουν πολλά που μπορούν να κάνουν οι ηλικιωμένοι για να προστατευθούν. Το ΝΙΑ συνιστά τα εξής:

  • Να γυμνάζεστε συστηματικά. Καταρτίστε με τη βοήθεια του γιατρού σας ένα πρόγραμμα ασκήσεως κατάλληλο για εσάς. Με τη βοήθειά του μπορείτε να αποκτήσετε και να διατηρήσετε δυνατά πόδια, ισορροπία, αντοχή και καλό συντονισμό των κινήσεων.
  • Φροντίστε να περπατάτε καθημερινά, επί τουλάχιστον 30 λεπτά. Να ανεβαίνετε επίσης τη σκάλα με τα πόδια, να κολυμπάτε και να κάνετε ασκήσεις με ελεύθερα βάρη (βαράκια) στο σπίτι.
  • Να ελέγχετε μία φορά τον χρόνο την όραση και την ακοή σας. Ακόμα και οι μικρές αλλαγές σε αυτές τις αισθήσεις μπορεί να οδηγήσουν σε πτώσεις στην τρίτη ηλικία. Να φοράτε αναλόγως με τις ανάγκες σας τα διορθωτικά γυαλιά ή/και τα ακουστικά βαρηκοΐας σας.
  • Ενημερωθείτε για τις ανεπιθύμητες ενέργειες των φαρμάκων που παίρνετε. Αν πιστεύετε ότι κάποιο σας προκαλεί ζάλη ή υπνηλία, ενημερώστε τον γιατρό σας,
  • Να κοιμάστε αρκετά. Όταν νιώθετε υπνηλία, είναι πιθανότερο να πέσετε.
  • Μην πίνετε πολύ αλκοόλ. Και όταν πίνετε, να είστε πολύ προσεκτικοί όταν περπατάτε. Ακόμα και ένα ποτηράκι κρασί μπορεί να επηρεάσει την ισορροπία και τα αντανακλαστικά σας.
  • Να σηκώνεστε αργά από την καθιστή θέση, για να αποφεύγετε την ορθοστατική υπόταση.
  • Αν το βάδισμά σας είναι ασταθές, μη διστάσετε να χρησιμοποιήσετε ένα βοήθημα (π.χ. μπαστούνι). Βεβαιωθείτε μόνο ότι έχει το κατάλληλο μέγεθος για εσάς.
  • Προσέξτε που πατάτε όταν έχει νερό στο πάτωμα. Το σφουγγάρισμα, το ντους και το πλύσιμο της βεράντας είναι συχνές αιτίες πτώσεως των ηλικιωμένων.
  • Να φοράτε παπούτσια και παντόφλες με ελαστικές, αντιολισθητικές σόλες και πολύ χαμηλό τακούνι. Τα παπούτσια πρέπει να στηρίζουν καλά όλο το πόδι.
  • Να ενημερώνετε τον γιατρό σας για κάθε περιστατικό πτώσης ή παρ’ ολίγον πτώσης.

 

× Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας

Αρχίστε να λαμβάνετε ενημερώσεις σχετικά με την υγεία, τη διατροφή, την ομορφιά και την φυσική κατάσταση.