Καθώς μεγαλώνουν τα παιδιά, δυσκολεύονται να κρύψουν τον σεξουαλικό τους προσανατολισμό. Αν και η ευαισθητοποίηση σε θέματα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων έχει σημειώσει σημαντική πρόοδο, δεν είναι λίγοι οι μαθητές σχολείου που βιώνουν στιγμές άγχους και φόβου.

Συνέντευξη στην Κέλλυ Σαουάχ – Μαραγκουδάκη 
Ελένη Φλέρη, Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας
Ελένη Φλέρη, Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας

Σε κάθε σχολείο θα πρέπει να διδάσκεται το μάθημα της σεξουαλικής αγωγής, στο οποίο γίνεται κατανοητή η γενετήσια και η αναπαραγωγική λειτουργία του ατόμου. Επίσης, θα πρέπει να υπάρχουν ψυχολόγοι, οι οποίοι σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς θα είναι ηθικά υποχρεωμένοι να διασφαλίσουν ότι όλοι οι μαθητές μπορούν να εκφράσουν την προσωπική τους ταυτότητα σε ένα ασφαλές, απαλλαγμένο από κοινωνικές διακρίσεις και βία σχολικό περιβάλλον.

Για το πώς διαμορφώνεται ο συναισθηματικός κόσμος του παιδιού, κατά πόσο το σχολικό περιβάλλον επηρεάζει την ενήλικη ζωή του και πόσο επιτακτική είναι η ένταξη του μαθήματος της σεξουαλικής αγωγής στα σχολεία μίλησε στο health4U.gr η σύμβουλος ψυχικής υγείας Ελένη Φλέρη.

Η οικογένεια ενισχύει ή αποδυναμώνει το συναίσθημα του παιδιού

«Ο συναισθηματικό κόσμος του παιδιού στην αναγνώριση, αποδοχή και έκφραση της σεξουαλικής του ταυτότητας εξαρτάται κυρίως από την ήδη υπάρχουσα συναισθηματική δομή που έχει αναπτύξει μέσα στην οικογένειά του. Ένα παιδί που έχει μεγαλώσει σε μια οικογένεια όπου υπάρχει ανοιχτή επικοινωνία, απαντούν στις ερωτήσεις περιέργειάς του σχετικά με τη σεξουαλικότητα με ηρεμία και αποδοχή και έχει αποταυτίσει τη σημαντικότητα και την αγάπη των γονέων του από το φύλο το, θα έχει μια δεκτική, ισορροπημένη και ήρεμη συναισθηματική σχέση με τον εαυτό του και τη σεξουαλική του ταυτότητα.

Ομοφοβία στα σχολεία

Αντιθέτως, ένα παιδί που έχει μεγαλώσει σε μια οικογένεια όπου ντρέπονται να μιλήσουν για τη σεξουαλικότητα, θεωρώντας την ταμπού, αφήνοντάς του αναπάντητα ερωτήματα, που μπορεί να έχουν εκφράσει την αποδοχή προς το παιδί τους ανάλογα με το αν είναι περήφανοι που έχουν αγόρι ή κορίτσι, ανεξάρτητα της αγάπης τους για το τέκνο τους ως αυθύπαρκτης οντότητας και είτε έχουν αρνητική ή καταδικαστέα κρίση προς την όποια μη αμφίφυλη σεξουαλική συμπεριφορά ή προσανατολισμό θα είναι γεμάτο θυμό, άρνηση ή λύπη για τον εαυτό του και τη σεξουαλικότητά του», λέει η κ. Φλέρη.

Και συμπληρώνει: «Το σχολικό περιβάλλον επηρεάζει καταλυτικά την ανάπτυξη του κάθε παιδιού και μπορεί είτε να υποστηρίξει είτε να τραυματίσει εντόνως ένα παιδί, διαπλάθοντας τον δρόμο του προς την ενηλικίωση. Καθώς τα εντονότερα περιστατικά ομοφοβίας εκφράζονται κυρίως στο σχολικό πλαίσιο, η έγκαιρη αντιμετώπισή τους έως και η οριστική εξάλειψή τους μπορεί να προσφέρει σε ένα παιδί ένα ασφαλές και υποστηρικτικό πλαίσιο ανάπτυξης. Τόσο οι γονείς όσο και οι εκπαιδευτικοί είναι οι υπεύθυνοι παιδαγωγοί που μπορούν να μεταλαμπαδεύσουν στα παιδιά την αποδοχή και τον σεβασμό της ιδιαιτερότητας καθώς και το δικαίωμά τους σε αυτήν».

Ομοφοβία στα σχολεία και τρόποι καταπολέμησης

Η γνώση είναι αυτή που μπορεί να εφοδιάσει το κάθε παιδί με τα κατάλληλα εφόδια για να αποδεχτεί και να αγαπήσει τον εαυτό του αλλά και τα υπόλοιπα παιδιά σε ένα κλίμα αλληλεγγύης, ανεξαρτήτως των διαφορών σε φύλο, καταγωγή, σεξουαλική προτίμηση κ.ά.

«Η ένταξη του μαθήματος της σεξουαλικής αγωγής κρίνεται μείζων, ώστε τα παιδιά να μπορέσουν να γνωρίσουν και να κατανοήσουν τη φυσιολογία τους αλλά και να γνωρίσουν και να συζητήσουν ανοιχτά περί σεξουαλικών κατευθύνσεων. Φέρνοντας στην επιφάνεια και απομυθοποιώντας ένα τόσο σημαντικό θέμα που απασχολεί τα παιδιά, και δη τους εφήβους, εντάσσοντάς το στην καθημερινότητά τους, μέσω συζητήσεων, δράσεων, εργασιών, αναπτύσσεται η μεταξύ τους συνεργασία και αποδοχή, σπάζοντας τα καλούπια της κατάκρισης και απόρριψης.

Οι μαθητές, εκτός από την ενεργή παρουσία και συμμετοχή των εκπαιδευτικών μέσω του μαθήματος και των δράσεων της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης, καλό θα ήταν στο πλαίσιο του σχολείου να έχουν ψυχολογική υποστήριξη και εκπαίδευση από ψυχολόγους, οι οποίοι μπορούν να υποστηρίξουν μεμονωμένα περιστατικά ομοφοβίας αλλά και σε συλλογικό επίπεδο να αναπτύξουν δράσεις ενσυναίσθησης και συναισθηματικής νοημοσύνης των παιδιών, όπως επίσης και δράσεις ενημέρωσης και εκπαίδευσης γονέων σε θέματα σεξουαλικής κατεύθυνσης κ.ά.», αναφέρει χαρακτηριστικά η σύμβουλος ψυχικής υγείας.

Αγάπη στα άτομα διαφορετικής σεξουαλικής προτίμησης

«Η κοινωνία μας αλλάζει και εξελίσσεται με ταχύτατους ρυθμούς, με κεντρομόλο την ελεύθερη και ευτυχισμένη έκφραση των μελών της, με αποδοχή, αλληλεγγύη και σεβασμό μεταξύ αυτών. Το σχολείο είναι ίσως ο καλύτερος θεσμός που μπορεί να μεταβάλει τις σαθρές δομές της διαχωριστικότητας και να τις αντικαταστήσει με την αποδοχή, την ενότητα και την αγάπη των νέων μελών την κοινωνίας μας», καταλήγει η κ. Φλέρη.

Ομοφοβία στα σχολεία: Μάθημα σεξουαλικής αγωγής

Η σεξουαλική αγωγή προσφέρει γνώσεις οι οποίες αναφέρονται στην ανατομία και τη λειτουργία του γεννητικού συστήµατος, στη σύλληψη και γονιµοποίηση, στην εγκυµοσύνη και ανάπτυξη του εµβρύου, στον τοκετό, στον θηλασµό, στην εµµηνόπαυση, στην αντισύλληψη, στα διάφορα σεξουαλικά νοσήµατα, στις σεξουαλικές διαταραχές, στην υγιεινή των γεννητικών οργάνων, στις διαφορές ανάμεσα στα δυο φύλα κ.λπ.

Εν έτει 2021 πάρα πολλά σχολεία διατηρούν μεροληπτική και επιφυλακτική στάση έναντι των ομοφυλόφιλων ατόμων. Πρόκειται για κάτι που συμβαίνει παγκόσμια. Δεν είναι λίγες οι φορές που ακούμε περιστατικά ομοφοβίας μεταξύ των μαθητών. Η ομοφοβία στα σχολεία εκφράζεται μέσα από εκρήξεις θυμού, λεκτική και σωματική βία ή συμπεριφορές αποδοκιμασίας. Οι εκπαιδευτικοί έχουν να προσφέρουν πολλή δουλειά μέχρι να θεσπίσουν ασφαλή, μη ρατσιστικά σχολεία, στα οποία θα επιβιώνουν όλοι οι μαθητές.

 

 

Πληροφορίες από: psychologytoday.com