fbpx
Πώς κόβεται η βουλιμία;

Πώς κόβεται η βουλιμία; Ελέγξτε τη συναισθηματική υπερφαγία

Με τον όρο βουλιμία ορίζεται η συχνή κατανάλωση μεγάλης ποσότητας φαγητού, την οποία το άτομο νιώθει ανίκανο να ελέγξει ή να σταματήσει. Πρόκειται για μια διαταραχή στην πρόσληψη τροφής. 

Η λέξη «βουλιμία» προέρχεται από τις λέξεις βους (βόδι) και λιμός (πείνα). Η λέξη προέκυψε όταν οι αρχαίοι Έλληνες παρατήρησαν ότι κάποιοι άνθρωποι ήταν ικανοί να φάνε ακόμη και ένα ολόκληρο βόδι. Σήμερα είναι πάρα πολλοί εκείνοι που πάσχουν από τη συγκεκριμένη διατροφική διαταραχή και αναρωτιούνται πώς κόβεται η βουλιμία.

Νευρογενής βουλιμία, μια διατροφική διαταραχή 

Η νευρογενής βουλιμία χαρακτηρίζεται από επεισοδιακή υπερφαγία, η οποία ακολουθείται από την προσπάθεια απαλλαγής από τις περιττές θερμίδες συνήθως μέσω εμετού, καθαρτικών, διουρητικών και υπερβολικής άσκησης. Στην πλειονότητά τους, οι γυναίκες είναι εκείνες που παρουσιάζουν βουλιμία. Η συχνότητα εμφάνισης της ψυχογενούς βουλιμίας στον γενικό πληθυσμό είναι 3% με 6%. Όπως και σε άλλες διατροφικές διαταραχές, τα άτομα που υποφέρουν από βουλιμία νιώθουν συχνά αισθήματα ντροπής ή ενοχής για τη συμπεριφορά τους.

Συμπτώματα και χαρακτηριστικά 

Τα συμπτώματα της βουλιμίας μπορεί να εκδηλωθούν σωματικά, συμπεριφοριστικά και συναισθηματικά. Οι οδοντίατροι είναι συχνά οι πρώτοι γιατροί που παρατηρούν σημάδια νευρικής βουλιμίας σε ασθενείς λόγω της οδοντικής διάβρωσης. Τα συμπτώματα στη συμπεριφορά των ατόμων με βουλιμία παρατηρούνται συχνότερα από μέλη της οικογένειας και φίλους. Επίσης, τα συναισθηματικά συμπτώματα της βουλιμίας αναγνωρίζονται συχνά από τα μέλη της οικογένειας και τους φίλους. Τέτοια μπορεί να είναι η κατάθλιψη, η ευερεθιστότητα και η κυκλοθυμία.

Δεμένα χέρια με μεζούρα

Τα άτομα με ψυχογενή βουλιμία συνήθως διαθέτουν κανονικό βάρος, αλλά υπάρχουν και ενδείξεις ότι πριν από την εμφάνιση της διαταραχής ίσως είχαν περισσότερα κιλά από άλλα άτομα της ηλικίας τους. Συμπερασματικά, η νευρογενής βουλιμία δεν έχει να κάνει με τη λαιμαργία, αλλά οφείλεται σε σωματικούς, ψυχολογικούς και κοινωνικούς παράγοντες.

Πώς κόβεται η βουλιμία; 

Η βουλιμία είναι ένα είδος συναισθηματικής υπερφαγίας και γι’ αυτό πρέπει να αντιμετωπιστούν τα δυσάρεστα συναισθήματα που την προκαλούν. Πολλές φορές η βουλιμία έρχεται ύστερα από γεγονότα που αλλάζουν απρόσμενα τη ροή της ζωής, π.χ. θάνατος, χωρισμός, ανεργία κ.λπ.

Το άτομο που θα υποψιαστεί ότι η βουλιμία τού χτύπησε την πόρτα, καλό θα ήταν να καταγράφει σε ένα ημερολόγιο τι τρώει και πώς αισθάνεται στη διάρκεια της ημέρας. Σίγουρα θα συνειδητοποιήσει πράγματα για τον εαυτό του που μέχρι τότε αγνοούσε. Ο φαύλος κύκλος της συναισθηματικής κατανάλωσης τροφής είναι πιθανό να σπάσει πιο εύκολα με την αναλυτική καταγραφή των διατροφικών μας συμπεριφορών.

Αν το βουλιμικό άτομο συνειδητοποιήσει ότι η κατάσταση έχει αρχίσει να ξεφεύγει, τότε θα πρέπει να επικοινωνήσει με έναν ειδικό. Η αντιμετώπιση της βουλιμίας περιλαμβάνει συχνά ψυχοθεραπεία, φαρμακευτική αγωγή (αντικαταθλιπτικά) και ενημέρωση. Επειδή η θεραπεία αφορά διαφορετικούς τομείς ζωής, συχνά περιλαμβάνει γιατρούς, επαγγελματίες ψυχικής υγείας και διαιτολόγους.

Η ψυχοθεραπεία συνήθως περιλαμβάνει:

  • Γνωστική – συμπεριφοριστική θεραπεία, η οποία βοηθά στον εντοπισμό των αρνητικών σκέψεων και πεποιθήσεων που σχετίζονται με τη διατροφή αλλά και την ψυχολογική κατάσταση του βουλιμικού ατόμου.
  • Διαπροσωπική ψυχοθεραπεία, η οποία συμβάλλει στην επικοινωνία, στην καλή διαχείριση των συναισθημάτων καθώς και στη βελτίωση των σχέσεων με τους ανθρώπους του κύκλου σας.
  • Οικογενειακή θεραπεία, η οποία εφαρμόζεται με σκοπό να βοηθήσει τους γονείς που μεγαλώνουν έναν έφηβο με βουλιμία να είναι σε θέση να ανακτήσει σταδιακά τον έλεγχο της διατροφής του, μέχρι να επιτύχει υγιή ανεξαρτησία.

To άτομο με βουλιμία θα πρέπει:

  • Να τρώει τακτικά γεύματα.
  • Να αποφεύγει την υπερκατανάλωση τροφής.
  • Έπειτα από κάθε γεύμα να απασχολείται με κάποια δραστηριότητα.
  • Να προλαμβάνει τα αρνητικά συναισθήματα, μένοντας μακριά από ανθρώπους και δραστηριότητες που μπορεί να το οδηγήσουν σε υπερβολική κατανάλωση φαγητού.

Αναρωτηθείτε, σκεφτείτε, μιλήστε και αγαπήστε τον εαυτό σας!

Διαβάστε περισσότερα:


Πληροφορίες από: mayoclinic.com, verywellmind.com