Πώς να αντικαταστήσετε τις αρνητικές σκέψεις με θετικές

Σύμφωνα με το Εθνικό Ίδρυμα Επιστημών των ΗΠΑ, o μέσος άνθρωπος έχει περίπου 12.000 έως 60.000 σκέψεις την ημέρα. Από αυτές, το 80% είναι αρνητικές και το 95% επαναλαμβανόμενες. Αν επαναλαμβάνουμε αυτές τις αρνητικές σκέψεις, σκεφτόμαστε αρνητικά περισσότερο απ’ ό,τι σκεφτόμαστε θετικά.

Οι γνωστικοί θεραπευτές συμπεριφοράς έχουν έναν όρο για αυτό: ANTs (Automatic Negative Thoughts), που σημαίνει αυτόματες αρνητικές σκέψεις. Δεν είναι κακές όλες οι αρνητικές σκέψεις, καθώς η επαγρύπνηση μπορεί να σας βοηθήσει να επιβιώσετε, αλλά οι περισσότερες αρνητικές σκέψεις είναι άχρηστες. Δημιουργούν μόνο φανταστικό δράμα στο μυαλό σας.

Ας σπάσουμε αυτό το μοτίβο κάνοντας μια άσκηση την οποία προτείνει στο άρθρο του ο Prakhar Verma, συγγραφέας και lifestyle entrepreneur:

Βήμα 1

Βγάλτε ένα κομμάτι χαρτί ή ανοίξτε ένα πρόγραμμα γραφής στον υπολογιστή ή στο κινητό σας.

Βήμα 2

Καταγράψτε κάθε αρνητική σκέψη που έχετε. Μόλις καταγράψετε τα πάντα, μη σταματήσετε. Ψάξτε βαθύτερα και γράψτε περισσότερες σκέψεις για τους φόβους σας, τις ανασφάλειές σας, τις απώλειές σας, πράγματα που σας αγχώνουν τακτικά, πράγματα που σας εκνευρίζουν σε άλλους ανθρώπους.

Βήμα 3

Κάντε άλλη στήλη ή ξεχωριστή λίστα. Αυτή τη φορά, για κάθε αρνητική σκέψη γράψτε τουλάχιστον μία θετική σκέψη.

  • Εάν φοβάστε την αποτυχία, γράψτε μία περίπτωση που η αποτυχία σάς βοήθησε να πάρετε ένα μάθημα.
  • Εάν δεν είστε σίγουροι για τις ικανότητές σας, γράψτε πόσο έχετε βελτιωθεί από τότε που ξεκινήσατε.
  • Εάν έχετε βγει από μια σχέση στο παρελθόν, γράψτε για τον όμορφο χρόνο που περάσατε ο ένας με τον άλλον.
  • Εάν αγχώνεστε με την εργασία, γράψτε πώς η εργασία σας εξυπηρετεί άλλους ανθρώπους.
  • Αν δεν σας αρέσει η συμπεριφορά του συναδέλφου σας, γράψτε ένα θετικό για αυτό το άτομο.
Δεν είναι εύκολη η αλλαγή

Η προοπτική της αλλαγής ακούγεται εύκολη. Αλλά δεν είναι. Χρειάζεται πρακτική. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο πρέπει να κάνετε αυτή την άσκηση αυτή τη στιγμή. Μόλις κάνετε την άσκηση, το μυαλό σας θα το θυμάται. Θα γίνει μέρος της διαδικασίας σκέψης σας. Κάθε φορά που σκέφτεστε μια αρνητική σκέψη, αντικρούστε τη με μια θετική.

Είστε αγχωμένος για μια δημόσια ομιλία; Σκεφτείτε τις θετικές επιδράσεις που θα έχει. Χάσατε λεφτά; Σκεφτείτε κάποιο πράγμα που σας έχει μείνει. Αισθάνεστε ζήλια; Εκτιμήστε ένα πράγμα στον εαυτό σας.

Κάντε το συνήθεια. Δεχθείτε με τον εαυτό σας την πρόκληση για μια ημέρα και προσπαθήστε να ισορροπήσετε τις σκέψεις σας. Ο στόχος είναι να γίνει αυτή η συνήθεια μέρος του υποσυνείδητού σας. Μόλις γίνει μέρος της διαδικασίας της σκέψης σας, θα νιώσετε την αλλαγή, όπως κάνει και ο Tony Robbins, γνωστός life and business strategist.

Ο Tony λέει ότι ζούμε σε μια από τις δύο ψυχικές καταστάσεις: την όμορφη κατάσταση ή την κατάσταση στην οποία υποφέρουμε. Μια όμορφη κατάσταση είναι όταν νιώθεις αγάπη, χαρά, ευγνωμοσύνη, δέος, δημιουργικότητα, κίνηση, φροντίδα, ανάπτυξη, περιέργεια ή εκτίμηση κ.ά. Αντιθέτως, υποφέρουμε όταν αισθανόμαστε στριμωγμένοι, ανήσυχοι, απογοητευμένοι, θυμωμένοι, καταθλιπτικοί, εκνευρισμένοι, συγκλονισμένοι, ανυπόμονοι ή φοβισμένοι.

Extra tips για θετικές σκέψεις
  1. Ενισχύστε την ικανότητα του εγκεφάλου σας να δίνει προσοχή στο θετικό.

Αν είστε ένας από τους ανθρώπους που δίνουν σημασία στα άσχημα γεγονότα -όπως όταν κάποιος σας κόβει την κυκλοφορία, ή όταν το φαγητό δεν έχει τόσο καλή γεύση όσο θα θέλατε-, τότε πιθανότατα έχετε εκπαιδεύσει τον εγκέφαλό σας να επικεντρώνεται στα αρνητικά και έχει γίνει πολύ καλός σε αυτό. Και μπορεί να είναι πραγματικά δύσκολο να αναιρέσετε αυτή την εκπαίδευση αν δεν βάλετε τα δυνατά σας για να σκεφτείτε θετικά.

  1. Απολαύστε τις καλές στιγμές

Πολύ συχνά αφήνουμε τις καλές στιγμές να περάσουν χωρίς να τις γιορτάσουμε πραγματικά. Ίσως ο φίλος σας να σας δώσει ένα μικρό δώρο ή ένας συνάδελφός σας να σας κάνει να γελάσετε. Καλό θα είναι να αρχίσετε να παρατηρείτε αυτές τις μικρές χαρές που προσφέρει η ζωή.

  1. Σταματήστε να ελαχιστοποιείτε τις επιτυχίες σας

Έχουμε μια κακή συνήθεια να υποτιμούμε τις επιτυχίες μας και να μην εκτιμούμε πλήρως τις νίκες μας. Για παράδειγμα, μπορεί να πήραμε προαγωγή στη δουλειά και το πρώτο πράγμα που σκεφτήκαμε ήταν «Όλοι σε αυτή την ηλικία έχουν πάρει, ο καθένας θα μπορούσε», αλλά αυτό δεν αναγνωρίζει την προσπάθεια που καταβάλατε – προσπάθεια που δεν θα έκαναν όλοι. Αυτές οι φράσεις ελαχιστοποιούν τις μικρές επιτυχίες σας αντί να τις γιορτάζετε.

Δηλαδή, αυτό το είδος σκέψης σαμποτάρει τον εαυτό σας, υποβαθμίζει όλες τις μικρές προσπάθειες που κάνατε, όλες τις ώρες που δουλέψατε, τις ώρες που σκεφτήκατε για να προχωρήσετε ένα βήμα παρακάτω κ.ο.κ., που, ναι, ο καθένας θα μπορούσε να το κάνει αλλά δεν το έκανε. Το κάνατε εσείς προσωπικά.

Ακόμη και η ανάγνωση αυτού του άρθρου, μέχρι το σημείο αυτό, σημαίνει πως καταβάλλετε προσπάθειες για να βελτιώσετε την ικανότητά σας να σκέφτεστε θετικά. Δώστε στον εαυτό σας κάποια πίστωση για αυτό. Καθώς επιδιώκετε τη θετική σκέψη, την ευτυχία ή την ευημερία -όποιος κι αν είναι ο στόχος σας-, σημειώστε τις νίκες σας. Μετά από κάθε μικρή νίκη διασκεδάστε το λίγο.

Πηγή: medium.com/swlh, psychologytoday.com