Λιγότερο άγχος αντιμετωπίζουν οι μαθητές λόγω της τηλεκπαίδευσης

mathitria diavazei apo to spiti

Μια ομάδα ερευνητών στη Νοτιοδυτική Αγγλία υποψιαζόταν ότι οι έφηβοι μαθητές που θα συμμετείχαν στα μαθήματα του σχολείου από το σπίτι λόγω της πανδημίας COVID-19 μπορεί να αισθάνονταν περισσότερο άγχος.

Ισχυρίστηκαν, ότι πολλοί θα ένιωθαν ανησυχία για τους φίλους και την οικογένεια τους σε περίπτωση που αρρωστήσουν. Επίσης, θα είχαν λιγότερη κοινωνική υποστήριξη λόγω της απομόνωσης στο σπίτι.

Όταν όμως διεξήγαγαν μια έρευνα, αυτό που ανακάλυψαν τους εξέπληξε: οι μαθητές όχι μόνο ένιωθαν λιγότερο άγχος άλλα είχαν και περισσότερα οφέλη όπως μεγαλύτερη αίσθηση ευεξίας και καλύτερη σύνδεση με τους δασκάλους τους.

Πώς διεξήχθη η μελέτη

Η μελέτη, η οποία διεξήχθη από ερευνητές του Πανεπιστημίου του Μπρίστολ, χρησιμοποίησε μια ήδη συνεχιζόμενη μελέτη που ασχολείται με τη χρήση κοινωνικών μέσων και την ψυχική υγεία των εφήβων. Οι συμμετέχοντες είχαν ήδη πραγματοποιήσει μια βασική έρευνα πριν από την πανδημία τον Οκτώβριο του 2019.

Για να εκτιμηθεί ο αντίκτυπος της πανδημίας, πραγματοποιήθηκε άλλη έρευνα κατά τη διάρκεια του Απριλίου / Μαΐου. Στη μελέτη συμμετείχαν περισσότεροι από 1.000 μαθητές από 17 δευτεροβάθμια σχολεία στη Νοτιοδυτική Αγγλία.

mathites sto sxoleio

Τι ανακάλυψαν

Η ομάδα διαπίστωσε ότι το 54 τοις εκατό των κοριτσιών 13 έως 14 ετών είχαν τον κίνδυνο άγχους πριν από την πανδημία, με αυτό το ποσοστό να πέφτει κατά 10% κατά τη διάρκεια του lockdown. 26% των αγοριών στην ίδια ηλικιακή ομάδα ήταν σε κίνδυνο κατά την αρχική έρευνα, σε σύγκριση με το 18% κατά την περίοδο του lockdown. Τα επίπεδα κατάθλιψης παρέμειναν αρκετά συνεπή, ωστόσο, με τα κορίτσια να παρουσιάζουν αύξηση κατά 3% στον αριθμό και τα αγόρια να παρουσιάζουν πτώση 2%.

«Μεγαλύτερη σύνδεση με τους δασκάλους»

Πολλοί από τους εφήβους ανέφεραν αυξημένη αίσθηση ευεξίας ενώ ήταν σε κατ’ οίκον περιορισμό. Τα αγόρια ανέφεραν μεγαλύτερη βελτίωση από τα κορίτσια. Επίσης, όσοι ανέφεραν τη χαμηλότερη αίσθηση ευεξίας πριν από την πανδημία παρουσίασαν τη μεγαλύτερη βελτίωση.

Πολλοί μαθητές ανέφεραν επίσης ότι αισθάνονται μεγαλύτερη σύνδεση με τους δασκάλους τους καθώς έχουν περισσότερες ευκαιρίες να μιλήσουν μαζί τους. Μεταξύ των κοριτσιών, τα αυξημένα συναισθήματα ευεξίας και το μειωμένο άγχος φαίνεται να συνδέονται με την αυξημένη χρήση των social media.

mathitis diavazei apo to spiti

Πως νιώθουν πραγματικά οι μαθητές χωρίς την πίεση που ασκεί το σχολείο;

H ερευνήτρια Emily Widnall, είπε «Γνωρίζουμε ότι το σχολείο για πολλούς νέους μπορεί να προκαλεί άγχος από την άποψη της πίεσης που υπάρχει λόγω των εξετάσεων αλλά και του σχολικού εκφοβισμού. Αυτή, όμως, ήταν μια μοναδική ευκαιρία προκειμένου να καταλάβουμε πως νιώθουν οι έφηβοι μαθητές χωρίς τις καθημερινές πιέσεις της σχολικής ζωής…»

Συμπλήρωσε επίσης, ότι η ομάδα της σχεδιάζει να κάνει περαιτέρω έρευνα, προκειμένου να αντιμετωπίσει το γεγονός ότι το σχολικό περιβάλλον συμβάλλει στο άγχος και πώς γενικότερα το σχολείο μπορεί να υποστηρίξει περισσότερο την ψυχική υγεία των εφήβων.

Πρόσθεσε, ότι «το να παρακολουθούμε στενά την ψυχική υγεία και την ευημερία των μαθητών κατά την επιστροφή στο σχολείο, μπορεί να λειτουργεί σαν ’’κλειδί’’ καθώς μπορεί να παρατηρήσουμε μια άνοδο στο άγχος, ιδιαίτερα σε όσους μαθητές ένιωθαν αποκομμένοι και ως εκ τούτου είναι πιθανό πλέον να έχουν προσαρμοστεί καλά στα μαθήματα κατ’ οίκον. Ίσως οι ψηφιακές πλατφόρμες να διαδραματίσουν μεγαλύτερο ρόλο στο μέλλον όσον αφορά τη χρήση τους ως εργαλείο εκμάθησης», είπε.