Η κρίση πανικού και το άγχος, είναι αλληλένδετα και επηρεάζουν όλο και περισσότερα άτομα στη σημερινή εποχή.

Μετά από μια κρίση πανικού, ο θυμός, η απογοήτευση και ο φόβος είναι δεδομένα, όπως επίσης η ευερεθιστότητα, η κόπωση και ακόμη και η κατάθλιψη. Ριζικές αλλαγές οι οποίες αλλάζουν τη ζωή μας, είναι πιθανό να είναι η κύρια αιτία για άγχος και κρίση πανικού στη ζωή μας.

Eμφανίζεται συνήθως στην εφηβική ηλικία ή στη νεαρή ενήλικη ζωή. Τείνει να εκδηλώνεται συχνότερα σε γυναίκες.

Ο πάσχων νιώθει ότι ξαφνικά χάνει τον έλεγχο της σκέψης και του σώματός του, ότι βιώνει κάποια καρδιακή προσβολή ή ακόμη και ότι πεθαίνει. Πολλοί άνθρωποι βιώνουν τουλάχιστον μία φορά στη ζωή τους κρίση πανικού. Όταν όμως το πρόβλημα συνεχίζεται και οι κρίσεις πανικού επιμένουν για μεγάλο διάστημα, τότε ίσως πρόκειται για διαταραχή πανικού

Τα γεγονότα που δημιουργούν άγχος και κρίσεις πανικού
  • ο θάνατος
  • το διαζύγιο
  • μια ανεπιθύμητη εγκυμοσύνη
  • μια ξαφνική σοβαρή ασθένεια
  • η απώλεια εργασίας
  • μια αναγκαστική μετακόμιση
  • η κακοποίηση
  • η αλλαγή στις συνθήκες ζωής
  • τα οικονομικά προβλήματα
  • η συνταξιοδότηση
Η αποφυγή της πίεσης είναι πολύ σημαντική

Το άγχος μπορεί να μας κάνει να ενεργούμε απαιτητικά, ανυπόμονα και χωρίς θέληση συνεργασίας με άλλα άτομα. Επιπλέον, οι αγχώδεις καταστάσεις και μια κρίση πανικού, μπορούν να μας οδηγήσουν σε ανθυγιεινές συμπεριφορές. Όπως η υπερβολική κατανάλωση τροφίμων ή η κατάχρηση αλκοόλ, τσιγάρων και ναρκωτικών. Το βέβαιο είναι ότι τέτοιες συμπεριφορές αργά ή γρήγορα θα οδηγήσουν σε πρόωρη γήρανση.

Πώς μπορείτε να αντιμετωπίσετε τις κρίσεις πανικού και το έντονο άγχος;

Μια φαρμακευτική αγωγή κρίσης πανικού μπορεί πραγματικά, να είναι αποτελεσματική για μερικούς ανθρώπους. Μπορούν όμως, να λειτουργήσουν εξίσου καλά και οι φυσικές θεραπείες, που χρησιμοποιούνται σε συνδυασμό ή ως αυτόνομη θεραπεία.

Η θεραπεία κρίσης πανικού δίχως φαρμακευτική αγωγή μπορεί να χρησιμοποιηθεί, ενημερώνοντας βέβαια τον γιατρό σας.

Αιθέρια έλαια

Η λεβάντα, το γιασεμί και το χαμομήλι είναι μερικά από τα καλύτερα αιθέρια έλαια για το άγχος και τις κρίσεις πανικού. Τα αιθέρια αυτά έλαια, προκαλούν συναισθήματα χαλάρωσης ενώ καταπολεμούν τον φόβο, την ανησυχία και την ευερεθιστότητα.

Ένας τρόπος είναι να ρίξετε περίπου 5 σταγόνες στο σπίτι ή στην εργασία σας από το παραπάνω έλαιο που προτιμάτε. Μια δεύτερη επιλογή είναι να εισπνεύσετε το άρωμα του ελαίου απευθείας από το μπουκάλι όταν αισθάνεστε άγχος ή να βάλετε 1-2 σταγόνες τοπικά στους καρπούς ή στα πέλματα των ποδιών σας. Βεβαιωθείτε ότι το έχετε αραιώσει με λάδι φορέα πριν από την τοπική χρήση. Δοκιμάστε το και ανακουφιστείτε από:

  • συναισθηματικό άγχος
  • κρίσεις πανικού
  • ανησυχία
  • αϋπνία
  • υστερία
  • κατάθλιψη
Αναπνευστικές ασκήσεις 

Αν χρειάζεστε μια άμεση και γρήγορη λύση για τις κρίσεις πανικού, τότε η αναπνοή είναι ο καλύτερος φίλος σας. Μπορεί να πιστεύετε ότι το κλειδί για την ανακούφιση των συμπτωμάτων μιας κρίσης πανικού και ξαφνικού έντονου άγχους είναι να πάρετε βαθιές αναπνοές. Κι όμως, οι τελευταίες έρευνες δείχνουν ότι αυτό δεν πρόκειται να σας βοηθήσει πολύ.

Το πιο χρήσιμο, να παίρνετε ρηχές αναπνοές κατά τη διάρκεια μιας κρίσης πανικού.

Επειδή αυτές οι ασκήσεις αναπνοής, περιορίζουν την ποσότητα διοξειδίου του άνθρακα που μπορεί να εισέλθει στο σώμα, και θα προκαλέσουν ζάλη.

Μακριά από τα διεγερτικά

Τα διεγερτικά αυξάνουν τις αισθήσεις σας και μπορούν να δημιουργήσουν αυξημένα αισθήματα άγχους και φόβου. Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Expert Review of Neurotherapeutics, βρήκε μια θετική συσχέτιση μεταξύ της καφεΐνης και της κρίσης πανικού.

Οι ερευνητές αναφέρουν, ότι η καφεΐνη έχει αγχογόνα αποτελέσματα, πράγμα που σημαίνει ότι μπορεί να προκαλέσει συναισθήματα άγχους.

Βαλεριάνα 

Το όνομα ”Valerian” προέρχεται από τη λατινική λέξη, ”Valere”, που σημαίνει «υγεία και δύναμη». Αναφέρεται στη θεραπευτική χρήση του φυτού, αν και μερικές φορές οι μελετητές ισχυρίζονται ότι σημαίνει ισχυρή οσμή.

Η βαλεριάνα ως βότανο είναι γνωστό από την αρχαιότητα. Από τον 18ο αιώνα χρησιμοποιείται στην Ευρώπη και την Ασία ως κατασταλτικό για το νευρικό σύστημα.

Μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να μειώσει την ένταση, το άγχος, την υστερία, την αϋπνία, την υπερδιέγερση, τους σπασμούς, την επιληψία, τις κράμπες εμμηνόρροιας και τα συμπτώματα της εμμηνόπαυσης.

Μπορεί να συνδιαστεί με βότανα, όπως η πασιφλόρα, το μελισσόχορτο και το χαμομήλι για ακόμη καλύτερα αποτελέσματα. Το αφέψημα της βαλεριάνας σε μικρές δόσεις, ανακουφίζει από τους πονοκεφάλους και τις ημικρανίες.

Προσοχή – Αντενδείξεις: Η βαλεριάνα θα πρέπει να καταναλώνεται μόνο για μια εβδομάδα και στη συνέχεια να ακολουθείται από διακοπή για τουλάχιστον 2-3 εβδομάδες. Η βαλεριάνα δεν πρέπει να λαμβάνεται από άτομα που υποβάλλονται σε θεραπεία με ηρεμιστικά ή άλλα συνταγογραφούμενα φάρμακα που επηρεάζουν το κεντρικό νευρικό σύστημα. Θα πρέπει επίσης να αποφεύγεται από παιδιά, έγκυες γυναίκες και θηλάζουσες μητέρες.

Μελισσόχορτο

Κατά τη διάρκεια των αρχαίων ρωμαϊκών χρόνων, το μελισσόχορτο ονομαζόταν «ελιξίριο ζωής» από τον γιατρό Avicenna (το πιο διάσημο έργο του είναι «Το Βιβλίο της Θεραπείας»).

Ο βοτανολόγος John Evelyn έγραψε το 1679, ότι το μελισσόχορτο είναι ένα «διαμάντι για τον εγκέφαλο, ενισχύει τη μνήμη και αφαιρεί τη μελαγχολία». Η δράση του βοτάνου είναι κατασταλτική και αντικαταθλιπτική. Μια επιστημονική έρευνα που διεξήχθη το 2003 έδειξε ότι το μελισσόχορτο απομακρύνει αποτελεσματικά τα συμπτώματα της κρίσης πανικού και βοηθά στην ηρεμία των σκέψεων κατά τη διάρκεια κρίσιμων στιγμών.

Προσοχή – Αντενδείξεις: Οι άνθρωποι που παίρνουν φάρμακα για το θυρεοειδή, θα πρέπει να αποφεύγουν την χρήση του. Επειδή το μελισσόχορτο είναι εμμηναγωγό βότανο, θα πρέπει να χρησιμοποιείται με προσοχή από γυναίκες με ακανόνιστο ή υπερβολικό έμμηνο κύκλο. Θα πρέπει επίσης να αποφεύγεται από παιδιά, εγκύους και θηλάζουσες μητέρες.

*Σημαντική σημείωση: Μην δοκιμάζετε ταυτόχρονα όλες τις συνταγές βοτάνων. Αποφασίστε ποια συνταγή θα χρησιμοποιήσετε, ανάλογα με τη διαθεσιμότητα και τις παρενέργειες του βοτάνου.