fbpx

Η χρήση ενός ρομποτικού ζώου θα μπορούσε να αποτελέσει ένα τέλειο υποκατάστατο κατοικιδίου, σύμφωνα με νέα μελέτη που δημοσιεύτηκε από το Πανεπιστήμιο του Πόρτσμουθ. Τα ζώα, ειδικά τα σκυλιά, μπορούν να έχουν θεραπευτικά οφέλη για τα παιδιά και τους νέους.

Ο δρ Leanne Proops, καθηγητής Ψυχολογίας και επιβλέπων της μελέτης, δήλωσε: «Γνωρίζουμε ότι τα αληθινά σκυλιά μπορούν να προσφέρουν χαλαρωτικές και ευχάριστες στιγμές στα παιδιά. Μπορούν να βελτιώσουν τον ψυχισμό τους και να μειώσουν το άγχος τους. Η μελέτη διαπίστωσε ότι τα βιομιμητικά ρομπότ (ρομπότ που μιμούνται συμπεριφορές ζώων) μπορούν να υποκαταστήσουν επιτυχώς τα κατοικίδια, όταν υπάρχει ανάγκη για κάτι τέτοιο».

Ανησυχίες σε περιβάλλον με παιδιά

Τα σκυλιά χρησιμοποιούνται συχνά ως ζώα ψυχοθεραπείας, λόγω του δυναμικού τους χαρακτήρα και γενικά της κοινωνικής τους φύσης. Ωστόσο, υπάρχουν ανησυχίες σε ένα περιβάλλον με παιδιά. Υπάρχει κίνδυνος πρόκλησης αλλεργιών ή μετάδοσης ασθενειών. Επιπλέον, σε ορισμένους ανθρώπους δεν αρέσουν τα σκυλιά, επομένως μπορεί να μη νιώθουν άνετα μαζί με έναν πραγματικό σκύλο.

Η Olivia Barber, ιδιοκτήτρια σκύλου ψυχοθεραπείας, δήλωσε: «Πολλοί άνθρωποι σε σχολεία και νοσοκομεία επωφελούνται πολύ από την παρουσία ενός σκύλου ψυχοθεραπείας. Ωστόσο, πρέπει να προσέξουμε και το πώς νιώθει ο ίδιος ο σκύλος. Οι επισκέψεις μπορεί να είναι αποβούν αγχωτικές και απίστευτα κουραστικές για αυτούς. Αυτό δείχνει ότι πρέπει να διερευνήσουμε εάν είναι εφικτή η χρήση ρομποτικού ζώου».

Υπάρχουν πολλά θετικά στη χρήση των ρομποτικών ζώων. Αρχικά, μπορούν να καθαριστούν σχολαστικά και να λειτουργήσουν οποιαδήποτε στιγμή. Ακόμη, η τεχνολογία επιτρέπει να είναι απίστευτα ζωντανές οι κινήσεις τους, μιμούμενες τις συμπεριφορές ενός πραγματικού ζώου. Μπορούν να κουνούν τις ουρές τους για να δείξουν ενθουσιασμό. Επιπλέον μπορούν να εκφράσουν με αληθοφάνεια τα «συναισθήματά» τους. Τέλος, στρέφουν τα αυτιά τους προς τους ήχους, ενώ ακόμη μπορούν και να κοιμηθούν.

Έρευνα στο Δυτικό Σάσεξ

Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν αληθινά σκυλιά και ένα βιομιμητικό ρομπότ σε ένα σχολείο δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στο Δυτικό Σάσεξ για να αλληλεπιδράσουν με 34 παιδιά ηλικίας 11-12. ετών Τα δύο σκυλιά ψυχοθεραπείας ήταν ένα Τζακ Ράσελ και ένα 12χρονο Λαμπραντόρ από τη φιλανθρωπική οργάνωση Pets as Therapy. Το ρομπότ ήταν ένα βιομιμητικό ρομπότ που αναπτύχθηκε από την Consequential Robotics. Ζητήθηκε από τα παιδιά να συμπληρώσουν ένα ερωτηματολόγιο σχετικά με τις πεποιθήσεις και τη στάση τους απέναντι στους σκύλους και το ρομπότ. Στη συνέχεια συμμετείχαν σε δύο ξεχωριστές ομάδες ελεύθερου παιχνιδιού, μία με έναν πραγματικό σκύλο και μία με το ρομπότ.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα παιδιά ξόδεψαν παρόμοιο χρόνο στο χάιδεμα τόσο του πραγματικού σκυλιού όσο και του ρομπότ, όμως πέρασαν περισσότερο χρόνο αλληλεπιδρώντας με το ρομπότ. Εκείνα που είχαν αναφέρει στο ερωτηματολόγιο ότι προτιμούσαν τον ζωντανό σκύλο εξέφρασαν πιο θετικά συναισθήματα μετά την αλληλεπίδρασή τους με το ρομπότ. Γενικότερα, τα περισσότερα παιδιά είχαν εξαιρετική αλληλεπίδραση με τον σκύλο ρομπότ, περνώντας πολύ χρόνο μαζί του.

Ο δρ Proops δήλωσε: «Αυτή είναι μια μελέτη μικρής κλίμακας, αλλά τα αποτελέσματα δείχνουν ότι τα ρομποτικά ζώα θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν ως μια καλή εναλλακτική των αληθινών ζώων».

Στοιχεία από: medicalxpress.com