fbpx

Ποιος είναι ο λόγος για τον οποίο αναστενάζουμε; – Τι είναι ο αναστεναγμός και τι ακριβώς συμβαίνει στον πνεύμονα

Η διάσημη «Γέφυρα των Στεναγμών», που βρίσκεται στη Βενετία, συνέδεε το Παλάτι των Δόγηδων με τις φυλακές της Ενετίας. Συγκεκριμένα, λέγεται πως οι φυλακισμένοι διέσχιζαν τη γέφυρα για να οδηγηθούν στον θάλαμο των «τριών ιεροεξεταστών». Προτού διεξαχθεί η δίκη οι φυλακισμένοι περνούσαν από το δωμάτιο των βασανιστηρίων. Από τα παράθυρα-πολεμίστρες, δηλαδή, ακούγονταν οι βαριοί αναστεναγμοί των κρατουμένων πριν εκτελεστούν – εξ ου και η ονομασία της γέφυρας. Μια άλλη ιστορία αναφέρει πως κάτω από τη γέφυρα τα ζευγάρια αντάλλασσαν όρκους αιώνιας αγάπης και αναστέναζαν από ανακούφιση.

Γυρνώντας στο σήμερα, είναι πολύ πιθανό να αναστενάζουμε πολλές φορές κατά τη διάρκεια της ημέρας. Πριν από ένα σημαντικό meeting, ύστερα από μια έντονη άσκηση, αλλά και ασυνείδητα, καθώς πρόκειται για ένα φυσικό αντανακλαστικό, όπως είναι το χασμουρητό.

Ο αναστεναγμός είναι μια μακρά, βαθιά εισπνοή που συχνά μεταφράζεται ως έκφραση άγχους, θλίψης, εξάντλησης ή και ανακούφισης. Ωστόσο, οι πιο συχνοί αναστεναγμοί είναι αυθόρμητοι και γίνονται περίπου δώδεκα φορές ανά ώρα. Ο αναστεναγμός αποτελεί μια παραλλαγή της αναπνοής που έχει διπλάσιο έως πενταπλάσιο όγκο από μια κανονική αναπνοή.

Αναστενάζουμε

Τι συμβαίνει στον πνεύμονα

Ο πνεύμονας αποτελείται από εκατοντάδες εκατομμύρια κυψελίδες. Ο αναστεναγμός χαλαρώνει εντελώς τον θωρακικό κλωβό και γεμίζει τις κυψελίδες στον μέγιστο βαθμό. Επομένως, αν δεν αναστενάξουμε για να κάνουμε τους πνεύμονές μας να δουλέψουν πλήρως, οι πνευμονικές κυψελίδες «καταρρέουν» και η αναπνευστική λειτουργία σιγά-σιγά εξασθενεί. Ο αναστεναγμός αντιστρέφει οποιαδήποτε κυψελιδική κατάρρευση, καθώς είναι μια μεγάλη αναπνοή που επεκτείνει όλες τις κυψελίδες, γεμίζοντάς τες με αέρα. Πράγματι, η φυσιολογική αναπνοή χωρίς αναστεναγμό οδηγεί σε μειωμένη πνευμονική λειτουργία και, τελικά, ανεπαρκή ανταλλαγή αερίων.

Αναστεναγμός και εγκέφαλος

Σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό «Nature», δύο μικροσκοπικά συμπλέγματα νευρικών κυττάρων στην περιοχή του εγκεφάλου που είναι υπεύθυνη για την αναπνοή, τον ύπνο και τον καρδιακό ρυθμό ρυθμίζουν και τον αναστεναγμό.

Επίσης, σε μελέτη του 2009 διαπιστώθηκε πως αναστενάζουμε περισσότερο όταν είναι ανακουφισμένοι παρά όταν είναι αγχωμένοι. Επιπλέον, η μελέτη έδειξε πως ο αναστεναγμός δύναται να μειώσει την ένταση που νιώθουν τα άτομα όταν είναι αγχωμένα.

«Εσωτερικό μασάζ οργάνων»

Αξίζει να σημειωθεί πως, σύμφωνα με τη φιλοσοφία της γιόγκα, η μακρά εισπνοή και εκπνοή μάς προσφέρει πολλά οφέλη. Μας δίνει ηρεμία και ευεξία, ρυθμίζει το άγχος, μειώνει το αίσθημα πόνου και βελτιώνει τη στάση του σώματος. Πρόκειται για μια φυσική χαλάρωση που συμβαίνει εντελώς αυθόρμητα, ένα «εσωτερικό μασάζ» των οργάνων που υποχρεώνει το διάφραγμά μας να χαλαρώσει. Επίσης, πολλές φορές μέσω της αναπνοής εκφράζονται τα συναισθήματά μας, δηλαδή όταν γελάμε, όταν κατσουφιάζουμε ή σε περίπτωση πανικού η αναπνοή μας αλλάζει και από ήπια γίνεται πιο έντονη και γρήγορη. Ο αναστεναγμός, επομένως, «χρησιμοποιείται» για να καλύψει όλο το φάσμα των συναισθημάτων.

Τέλος, εξίσου σημαντικό είναι ότι η υπερβολική αναπνοή μπορεί να αποτελεί ένδειξη υποκείμενης κατάστασης υγείας. Για παράδειγμα, εάν έχετε παρατηρήσει αύξηση των αναστεναγμών μαζί με δύσπνοια, επισκεφθείτε τον γιατρό σας.