Ο καρδιακός σας ρυθμός ή ο παλμός σας είναι ο αριθμός των παλμών της καρδιάς σας σε ένα λεπτό. Ο καθέ ρυθμός είναι διαφορετικός και αλλάζει με τη γήρανση. Η κατανόηση του καρδιακού ρυθμού σας και αυτό που είναι υγιές για εσάς είναι σημαντικό μέρος της φροντίδας του εαυτού σας.

Ο καρδιακός ρυθμός ανάπαυσης

Είναι ο αριθμός των φορών που η καρδιά σας χτυπά σε ένα λεπτό όταν δεν είστε δραστήριοι και η καρδιά σας δεν χρειάζεται να δουλέψει σκληρά για να αντλήσει αίμα στο σώμα σας. Ορισμένα φάρμακα όπως οι β-αποκλειστές μπορούν να επιβραδύνουν τον καρδιακό παλμό σας και να μειώσουν τον καρδιακό ρυθμό ανάπαυσης.

Ο υγιής καρδιακός ρυθμός ανάπαυσης

Οι περισσότεροι υγιείς ενήλικες πρέπει να έχουν καρδιακό ρυθμό ανάπαυσης μεταξύ 60 και 100 παλμών το λεπτό. Ένα υγιές είναι ένα σημάδι ότι η καρδιά σας δεν χρειάζεται να εργαστεί πολύ σκληρά για να κυκλοφορήσει αίμα.

Πώς να το ελέγξετε

Μπορείτε να αισθανθείτε τον καρδιακό σας ρυθμό βάζοντας τα δύο πρώτα δάχτυλά σας στο εσωτερικό του καρπού σας, στο εσωτερικό του αγκώνα σας, στην πλευρά του λαιμού σας ή στο πάνω μέρος του ποδιού σας. Μόλις το βρείτε, μετρήστε πόσα παλμούς αισθάνεστε σε 15 δευτερόλεπτα και πολλαπλασιάστε αυτόν τον αριθμό με 4.

Πώς να τον μειώσετε

Αυτό μπορεί να γίνει εύκολα με μια απλή χαλάρωση. Καθίστε, πιείτε ένα ποτήρι νερό ή απλά πάρτε μερικές βαθιές ανάσες. Ένας υγιέστερος τρόπος ζωής, συμπεριλαμβανομένης της άσκησης τουλάχιστον 30 λεπτών την ημέρα, της υγιεινής διατροφής, της παρακολούθησης του βάρους σας και της μείωσης του αλκοόλ, της καφεΐνης και του καπνίσματος μπορεί επίσης να βοηθήσει.

Ποιος είναι ο καρδιακός σας ρυθμός;

Ο καρδιακός σας ρυθμός ή ο παλμός σας είναι ο αριθμός των παλμών της καρδιάς σας σε ένα λεπτό. Ο καθένας είναι διαφορετικός και αλλάζει καθώς γερνάτε. Η κατανόηση του καρδιακού ρυθμού σας και αυτό που είναι υγιές για εσάς είναι σημαντικό μέρος της φροντίδας του εαυτού σας.

Αρρυθμία: Ένα πρόβλημα με τον καρδιακό σας ρυθμό

Όταν ο παλμός της καρδιάς σας είναι “απενεργοποιημένος”, αυτό ονομάζεται αρρυθμία. Υπάρχουν τέσσερις βασικοί τύποι:

Ταχυκαρδία: Όταν η καρδιά σας χτυπά πολύ γρήγορα, συνήθως περισσότεροι από 100 παλμοί το λεπτό

Βραδυκαρδία: Όταν η καρδιά σας χτυπά πολύ αργά, κάτω από 60 παλμούς το λεπτό (εκτός αν είστε αθλητής)

Υπερκοιλιακή αρρυθμία: Μια αρρυθμία που ξεκινά στους άνω θαλάμους της καρδιάς σας

Κοιλιακή αρρυθμία: Μια αρρυθμία που ξεκινά στους κάτω θαλάμους της καρδιάς σας

Αιτίες της αρρυθμίας

Πολλά πράγματα μπορούν να οδηγήσουν σε αρρυθμία. Αυτά περιλαμβάνουν φραγμένες ή σκληρυμένες αρτηρίες, υψηλή αρτηριακή πίεση ή προβλήματα με τις βαλβίδες της καρδιάς σας. Μπορεί επίσης να είναι αποτέλεσμα τραύματος από καρδιακή προσβολή. Μπορεί να συμβεί καθώς αναρρώνετε από καρδιοχειρουργική επέμβαση και εάν οι ηλεκτρολύτες σας είναι εκτός ισορροπίας. Για παράδειγμα, εάν το σώμα σας έχει πάρα πολύ ή πολύ λίγο κάλιο.

Αυξημένος καρδιακός ρυθμός (Ταχυκαρδία)

Ένας καρδιακός ρυθμός ανάπαυσης υψηλότερος από 100 παλμούς ανά λεπτό συμβαίνει συχνότερα στα παιδιά. Είναι επίσης πιο συχνό φαινόμενο στις γυναίκες. Οι κύριες αιτίες ενός γρήγορου καρδιακού ρυθμού περιλαμβάνουν το άγχος, το κάπνισμα ή την υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ, καφέ ή άλλων ποτών με καφεΐνη.

Χαμηλός καρδιακός ρυθμός (βραδυκαρδία)

Ένας καρδιακός ρυθμός χαμηλότερος από 60 παλμούς ανά λεπτό μπορεί να προκληθεί από λοίμωξη, πρόβλημα με τον θυρεοειδή αδένα (υποθυρεοειδισμό), χημική ανισορροπία στο αίμα σας, προβλήματα αναπνοής ενώ κοιμάστε (αποφρακτική άπνοια ύπνου) ή φλεγμονώδεις ασθένειες όπως ο λύκος. Μπορεί επίσης να προκληθεί από ένα πρόβλημα με το πώς αναπτύχθηκε η καρδιά σας πριν γεννηθείτε.

Καρδιακός ρυθμός και άσκηση

Όταν ασκείστε, θέλετε ο καρδιακός σας ρυθμός να ανεβαίνει, αλλά όχι πάρα πολύ. Για να βρείτε τον σωστό αριθμό, ξεκινήστε υπολογίζοντας τον μέγιστο ρυθμό σας: Αφαιρέστε την ηλικία σας από 220. Εάν ξεκινάτε απλώς ένα πρόγραμμα γυμναστικής, ο στόχος σας πρέπει να είναι περίπου το 50% του μέγιστου καρδιακού σας ρυθμού. Εάν ασκείστε ήδη τακτικά, μπορεί να είναι πιο κοντά στο 85%. Ορισμένες συσκευές και μηχανήματα, όπως ένας διάδρομος, παρακολουθούν τον καρδιακό σας ρυθμό.

Άλλοι παράγοντες

Οι εξωτερικές συνθήκες, όπως ο ζεστός καιρός ή η υγρασία, μπορούν να κάνουν την καρδιά σας να αντλεί λίγο περισσότερο αίμα. Τα ακραία συναισθηματικά υψηλά και χαμηλά επίπεδα ή το αίσθημα άγχους μπορούν επίσης να αυξήσουν τον καρδιακό σας ρυθμό. Αν σηκωθείτε από μια καθιστή θέση, μπορείτε επίσης να τον ανεβάσετε για λίγα δευτερόλεπτα.

Πότε να δείτε το γιατρό σας

Καλέστε το γιατρό σας εάν παίρνετε ένα φάρμακο που σας προκαλεί λιποθυμία ή ζάλη. Επίσης, επικοινωνήστε αν παρατηρήσετε ότι έχετε συχνά γρήγορο καρδιακό παλμό ή χαμηλό σφυγμό. Ανάλογα με το τι συμβαίνει, ο γιατρός σας μπορεί να αλλάξει τα φάρμακά σας, να κάνει συστάσεις για το πως θα χτυπήσει την καρδιά σας με τον σωστό ρυθμό ή να προτείνει διαδικασίες για την πρόληψη ή τη διαχείριση της κατάστασής σας.

 

Πηγή: WebMD