Η πολύτιμη περίοδος της εγκυμοσύνης είναι ιδιαίτερα κρίσιμη για τη σωματική και πνευματική ανάπτυξη του εμβρύου, συνεπώς η διατροφή της εγκύου έχει ιδιαίτερη σημασία. 

Βασικές αρχές διατροφής κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης

Η διατροφή σας πρέπει να είναι πλήρης δηλαδή να περιέχει επαρκείς ποσότητες από όλες τις βασικές θρεπτικές ουσίες. Καθημερινά πρέπει να λαμβάνετε τρία ισορροπημένα γεύματα (πρωινό, μεσημεριανό και βραδινό). Καλό θα είναι ανάμεσα τους να υπάρχει και ένα μικρό snack έτσι ώστε να διασφαλιστούν σε εσάς και στο μωρό σας όλα τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζονται. Καταναλώστε ποικιλία φυσικών, μη επεξεργασμένων τροφών από όλες τις ομάδες τροφίμων, σύμφωνα με τις επίσημες συστάσεις, διατροφική πυραμίδα.

1ο Τρίμηνο κύησης
  • Κατά το πρώτο τρίμηνο της κύησης οι ανάγκες της εγκύου δεν αυξάνονται σε ενέργεια (θερμίδες), που σημαίνει ότι η ποσότητα φαγητού που καταναλώνουν δεν διαφέρει ιδιαίτερα από τις προηγούμενες διατροφικές συνήθειες.
  • Υπάρχει αυξημένη ανάγκη σε θρεπτικά συστατικά όπως το φυλλικό οξύ (Πράσινα φυλλώδη λαχανικά, όσπρια, εσπεριδοειδή) και το σίδηρο (Συκώτι, μοσχάρι, όσπρια).
  • Η διατροφή επίσης θα πρέπει να είναι επαρκής σε ω-3 λιπαρά οξέα. Αυτά είναι απαραίτητα λιπαρά γιατί ο ανθρώπινος οργανισμός δεν τα παράγει και θα πρέπει να τα προσλαμβάνει με τις τροφές (πηγές: λιπαρά ψάρια, ξηροί καρποί).
  • Συμπλήρωμα βιταμίνης Β12 είναι απαραίτητο σε γυναίκες που στο άμεσο παρελθόν τους εφάρμοζαν χορτοφαγικές δίαιτες.
2ο Τρίμηνο κύησης
  • Κατά το δεύτερο τρίμηνο καθότι το έμβρυο αναπτύσσεται με γρηγορότερο ρυθμό, έχουμε αύξηση των αναγκών σε ενέργεια (θερμίδες) από τη μητέρα. Υπολογίζεται ότι θα αυξηθούν οι ημερήσιες ανάγκες της εγκύου κατά 330 θερμίδες περίπου επιπλέον.
  • Θα πρέπει τα γεύματα να καλύπτουν τις ανάγκες σε πρωτεΐνη, υδατάνθρακες και λίπος (ισορροπημένη διατροφή).
  • Αύξηση πρόσληψης υδατοδιαλυτών βιταμινών: Β1,Β2,Β3 και Β6 (Πηγές: χοιρινό μοσχάρι, δημητριακά και παράγωγά τους).
  • Αυξημένη πρόσληψη ασβεστίου, μαγνησίου και βιταμίνης D (Πηγές: γαλακτοκομικά, τυριά).
3ο Τρίμηνο κύησης
  • Κατά το τρίτο τρίμηνο η ανάπτυξη του εμβρύου είναι ραγδαία, για αυτό και η μητέρα κατά τη φάση αυτή βλέπει σημαντική αλλαγή σε κάθε μέτρηση του εβδομαδιαίου σωματικού της βάρους.
  • Οι ανάγκες της σε ενέργεια αυξάνονται μέχρι 450 θερμίδες ημερησίως και καλύπτονται από όλες τις πηγές ενέργειας (πρωτεΐνες, υδατάνθρακες και λίπος).
  • Είναι απαραίτητος ένας διατροφικός σχεδιασμός προκειμένου να υπάρχουν ισορροπημένα γεύματα που θα καλύπτουν τα μάκρο- και μίκρο- θρεπτικά συστατικά.
  • Η πρόσληψη γαλακτοκομικών προϊόντων είναι απαραίτητη για την κάλυψη του ασβεστίου και του μαγνησίου, πλην των περιπτώσεων όπου λαμβάνεται ειδικό συμπλήρωμα.

Σε όλη τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, κρατήστε ενυδατωμένο τον οργανισμό καταναλώνοντας αρκετή ποσότητα υγρών (8-10 ποτήρια υγρών / ημέρα).

Κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, το μωρό τρώει ό,τι και η μαμά!

Γι’ αυτό εμπλουτίστε το διαιτολόγιό σας με τροφές πλούσιες σε βιταμίνες και μέταλλα. Ένα φρούτο, για παράδειγμα, είναι υγιεινό, έχει λιγότερες θερμίδες και θα σας δώσει περισσότερες βιταμίνες απ’ ότι ένα γλύκισμα. Αυτό δε σημαίνει ότι θα στερηθείτε τις γευστικές γλυκές απολαύσεις κατά το διάστημα της εγκυμοσύνης. Ισορροπία χρειάζεται!

Μην ξεχνάτε ότι η ποιότητα παίζει σημαντικότερο ρόλο από την ποσότητα της τροφής που περιλαμβάνει το διαιτολόγιό σας.

Πληροφορίες από: andreaskomis.gr