Ευερέθιστο έντερο: Ποιες τροφές να αποφύγετε και ποιες βοηθούν

ευερέθιστο έντερο τροφές λαχανικά σε τσάντα

Οι άνθρωποι με ευερέθιστο έντερο (IBS) μπορεί να παρατηρήσουν ότι ορισμένες τροφές προκαλούν δυσάρεστα πεπτικά συμπτώματα.

Πολλοί άνθρωποι έχουν παρατηρήσει ότι η αποφυγή ορισμένων τροφών συμπεριλαμβανομένων των γαλακτοκομικών προϊόντων, του αλκοόλ και των τηγανισμένων τροφίμων έχει ως αποτέλεσμα:

  • πιο τακτικές κινήσεις του εντέρου
  • λιγότερες κράμπες
  • λιγότερο φούσκωμα

Ευερέθιστο έντερο: Τροφές προς αποφυγή

  • Αδιάλυτες ίνες

Υπάρχουν δύο τύποι ινών που βρίσκονται στα τρόφιμα:

  • αδιάλυτες
  • διαλυτές

Τα περισσότερα φυτικά τρόφιμα περιέχουν τόσο αδιάλυτες όσο και διαλυτές ίνες, αλλά ορισμένα τρόφιμα έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε έναν από τους δύο τύπους ινών.

  • Οι διαλυτές ίνες μπορούν να βρεθούν σε φασόλια, φρούτα και προϊόντα βρώμης.
  • Οι αδιάλυτες ίνες μπορούν να βρεθούν σε προϊόντα ολικής αλέσεως και λαχανικά.

Οι διαλυτές ίνες είναι μια εξαιρετική επιλογή για τα περισσότερα άτομα με ευερέθιστο έντερο. Το Αμερικανικό Κολέγιο Γαστρεντερολογίας (ACG) συνιστά τη λήψη συμπληρωμάτων διαλυτών ινών ως μια αποτελεσματική θεραπεία για το IBS. Από την άλλη πλευρά, υποστηρίζει ότι οι αδιάλυτες ίνες, όπως το πίτουρο σίτου, μπορεί να επιδεινώσουν τον πόνο και το φούσκωμα.

  • Γλουτένη

Η γλουτένη είναι ομάδα πρωτεϊνών που βρίσκονται σε δημητριακά, όπως η σίκαλη, το σιτάρι και το κριθάρι, η οποία μπορεί να προκαλέσει προβλήματα σε ορισμένα άτομα με IBS. Ορισμένοι άνθρωποι έχουν σοβαρή ανοσολογική αντίδραση στη γλουτένη, γνωστή ως κοιλιοκάκη. Άλλοι μπορεί να έχουν δυσανεξία στη γλουτένη. Αυτές οι καταστάσεις μοιράζονται συμπτώματα με το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου. Σύμφωνα με μελέτη του 2015, μια δίαιτα χωρίς γλουτένη βελτίωσε τα συμπτώματα IBS στους μισούς ανθρώπους που συμμετείχαν σε έρευνα. Μερικοί γιατροί συνιστούν στα άτομα με IBS να αποφεύγουν τη γλουτένη για να δουν αν τα συμπτώματά τους βελτιώνονται.

  • Γαλακτοκομικά

Τα γαλακτοκομικά προϊόντα είναι από τις τροφές που μπορεί να προκαλέσουν προβλήματα σε άτομα με ευερέθιστο έντερο, για διάφορους λόγους. Πρώτον, πολλοί τύποι γαλακτοκομικών έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά, κάτι που μπορεί να οδηγήσει σε διάρροια. Η μετάβαση σε γαλακτοκομικά προϊόντα χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά ή χωρίς λιπαρά μπορεί να μειώσει τα συμπτώματά σας. Δεύτερον, πολλά άτομα με IBS αναφέρουν ότι το γάλα προκαλεί τα συμπτώματά τους, αν και δεν είναι σαφές εάν τα άτομα με IBS είναι πιο πιθανό να έχουν αληθινή δυσανεξία στη λακτόζη.

  • Τηγανητά τρόφιμα

Οι τηγανητές πατάτες και άλλες τηγανισμένες τροφές συνηθίζονται στη δυτική διατροφή. Ωστόσο, η υπερβολική κατανάλωση μπορεί να προκαλέσει προβλήματα υγείας. Οι τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά μπορεί να είναι ιδιαίτερα επιβλαβείς σε άτομα με ευερέθιστο έντερο. Το τηγάνισμα των τροφίμων μπορεί στην πραγματικότητα να αλλάξει τη χημική σύνθεση του φαγητού, καθιστώντας πιο δύσκολη την πέψη, γεγονός που οδηγεί σε δυσάρεστα πεπτικά συμπτώματα.

  • Σκόρδο και κρεμμύδι

Το σκόρδο και το κρεμμύδι είναι υπέροχοι αρωματικοί παράγοντες στο φαγητό, αλλά μπορεί επίσης να είναι δύσκολο να χωνευτούν από τα έντερά σας, γεγονός που προκαλεί αέρια και κράμπες, ενώ ακόμη και μαγειρεμένα προκαλούν δυσάρεστα συμπτώματα.

  • Μπρόκολο και κουνουπίδι

Το μπρόκολο και το κουνουπίδι είναι τροφές που δεν μπορούν να χωνευτούν εύκολα – γι’ αυτό μπορεί να επιβαρύνουν τα άτομα με ευερέθιστο έντερο. Όταν το έντερο χωνεύει αυτά τα τρόφιμα, προκαλεί αέρια και μερικές φορές δυσκοιλιότητα, ακόμη και για άτομα χωρίς IBS.

  • Σοκολάτα

Η σοκολάτα, σε οποιαδήποτε μορφή της, μπορεί να προκαλέσει IBS, επειδή συνήθως έχει υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά και ζάχαρη και συνήθως περιέχει λακτόζη και καφεΐνη. Μερικοί άνθρωποι αντιμετωπίζουν δυσκοιλιότητα μετά την κατανάλωση σοκολάτας.

Ευερέθιστο έντερο: Τροφές που βοηθούν

Όποιες τροφές δεν περιέχουν υδατάνθρακες ή έχουν χαμηλή περιεκτικότητα στις ουσίες που αναφέρθηκαν προηγουμένως, είναι τροφές που επιτρέπονται σε άτομα με ευερέθιστο έντερο.

Τέτοιες τροφές περιλαμβάνουν:

  • ψάρια και κρέατα
  • αυγά
  • γαλακτοκομικά προϊόντα χωρίς λακτόζη
  • ορισμένα φρούτα, όπως μπανάνες, βατόμουρα, σταφύλια, ακτινίδια, πορτοκάλια και ανανάς
  • μερικά λαχανικά, όπως καρότα, σέλινο, μελιτζάνες, πράσινα φασόλια, λάχανο, κολοκύθα, σπανάκι και πατάτα
  • κινόα, ρύζι, κεχρί και καλαμποκάλευρο
  • tofu
  • σπόρους κολοκύθας, σουσάμι και ηλιόσπορους

Διαβάστε περισσότερα για:

 

 

Στοιχεία από: www.nhs.uk