fbpx
superfoods

Superfoods: Οι επιστημονικοί λόγοι για να υπάρχουν στη διατροφή σας

Τα «Superfoods» είναι ένας όρος που αναφέρεται σε διάφορες ποικιλίες τροφίμων με υψηλά θρεπτικά οφέλη και συμβάλλουν σε μια ισορροπημένη και καλύτερη διατροφή.

Την τελευταία δεκαετία έχει σημειώθει τεράστια άυξηση στις παγκόσμιες πωλήσεις, προϊόντων που διατίθενται στο εμπόριο με τις ονομασίες superfoods, supergrains ή superfruits .

Η Ευρωπαϊκη Ενωση το 2007 είχε απαγορευσει τη χρήση superfood στις ετικέτες των προϊόντων με ισχυρισμό υγείας γιατι δεν ήταν βασισμένη σε επιστημονικά στοιχεία. To γεγονός αυτό όμως δεν έπληξε τις πωλήσεις των υπερτροφών και σημείωσαν τεράστια αύξηση την τελευταια δεκαετία. Το μέγεθος της παγκόσμιας αγοράς των superfoods αναμένεται να φθάσει τα 209,1 δισεκατομμύρια δολάρια έως το 2026, με αύξηση της αγοράς CAGR 7,3% σύμφωνα με την έκθεση του Reporterlink.com

Ο αστικός τρόπος ζωής έχει αλλάξει τα δεδομένα διατροφής, τα μη ασφαλή σνακ και η ποικιλία τους οδήγησαν σε εξαιρετικά ανθυγιεινές δίαιτες, οι οποίες είχαν ως αποτέλεσμα αυξημένα περιστατικά διαβήτη και υψηλά επίπεδα παχυσαρκίας. Έτσι η ανάγκη για τροφιμα υψηλού θρεπτικού προφίλ έγινε επιτακτική.

Οι υπερτροφές είναι πλούσιες σε ίνες, βιταμίνες, αντιοξειδωτικά, πολυφαινόλες και μέταλλα που βοηθούν το μεταβολισμό, ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα, τους μύες και τα οστά και προστατεύουν το σώμα από φθορά.

Με βάση τον τύπο, η αγορά χωρίζεται σε φρούτα, βότανα και ρίζες, σπόρους και δημητριακά, λαχανικά και άλλους τύπους. Με βάση την εφαρμογή, η αγορά χωρίζεται σε αρτοποιεία και ζαχαροπλαστική, σνακ, ποτά και άλλες εφαρμογές. Με βάση τις Περιφέρειες, η αγορά χωρίζεται σε Βόρεια Αμερική, Ευρώπη, Ασία-Ειρηνικό και Λατινική Αμερική, Μέση Ανατολή και Αφρική.

Αβοκάντο

Σύμφωνα με το Υπουργείο Γεωργίας των ΗΠΑ (USDA) , ½ ένα αβοκάντο παρέχει 29 χιλιοστόγραμμα (mg) μαγνησίου ή περίπου το 7% του DV. Το μαγνήσιο παίζει ρόλο στη ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης και του σακχάρου στο αίμα και η ανεπάρκεια μαγνησίου σχετίζεται με υψηλότερο κίνδυνο για διαβήτη τύπου 2 , σύμφωνα με τα Εθνικά Ινστιτούτα Υγείας (NIH) . Το αβοκάντο παρέχει επίσης φυτικές ίνες (6,75 mg ανά ½ φρούτο, προσφέροντας 24 τοις εκατό του DV), μαζί με υγιή για την καρδιά πολυακόρεστα και μονοακόρεστα λιπαρά. Μια συμβουλή που δημοσιεύτηκε από την American Heart Association αναφέρει ότι η αντικατάσταση των κορεσμένων λιπαρών (από πηγές όπως το βούτυρο) με τα λίπη που βρίσκονται σε τρόφιμα όπως το αβοκάντο μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση του κινδύνου καρδιακών παθήσεων.

Ρόδι

Έρευνα δείχνει ότι τα ρόδια , για παράδειγμα, μπορούν να ενισχύσουν την υγεία της καρδιάς και να κάνουν έναν καλό συμπλήρωμα διατροφής. Συμβάλλουν στην αποτροπή των καρδιαγγειακών παθήσεων, σύμφωνα με ένα άρθρο που δημοσιεύθηκε στο Frontiers in Pharmacology .

Μούρα

Τα μούρα βοηθούν στη διατήρηση της υγείας του εγκεφάλου και μπορεί να συμβάλλουν στην πρόληψη της νόσου του Αλτσχάιμερ
εικονογράφηση μούρα μούρα φράουλα
Έχουν χαμηλές θερμίδες, υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες και γεμάτα αντιοξειδωτικά που βοηθούν στην καταπολέμηση του καρκίνου- λόγω της πρόκλησης ελεύθερων ριζών- επισημαίνει μελέτη στο Frontiers in Pharmacology .

Επίσης δρουν ως ισχυρά αντιοξειδωτικά που μπορούν να μειώσουν τον κίνδυνο διαβήτη, καρδιακών παθήσεων και εκφυλιστικών ασθενειών όπως το Alzheimer , σύμφωνα με μια ανασκόπηση που δημοσιεύθηκε στο Advances in Nutrition .

Μπρόκολο

Σύμφωνα με την Ακαδημία Διατροφής και Διαιτολογίας , τα σταυρανθή λαχανικά έχουν  οφέλη για την υγεία, όπως η μείωση του κινδύνου καρκίνου και η πρόληψη καρδιακών προσβολών και εγκεφαλικού επεισοδίου . Το μπρόκολο , τα λαχανάκια των Βρυξελλών, το κουνουπίδι, το λάχανο είναι τύποι των σταυρανθών λαχανικών που είναι γεμάτα από φυτικές ίνες.

Συμβάλλουν στη διατήρηση της ισορροπίας των υγιών βακτηρίων στο έντερο σας και θα μπορούσαν να μειώσουν ή να αποτρέψουν πεπτικές καταστάσεις όπως η ελκώδης κολίτιδα και η νόσος του Crohn.

Θαλασσινά

Τα θαλασσινά παρέχουν ωμέγα-3 λιπαρά οξέα για μια υγιή επιλογή
είναι ιδιαίτερα ευεργετικά για το σώμα μας, σημειώνει το NHI. Αυτοί οι τύποι, το εικοσαπεντανοϊκό οξύ (EPA) και το docosahexaenoic acid (DHA), χρησιμοποιούνται πιο αποτελεσματικά από τον τρίτο τύπο ωμέγα-3, άλφα-λινολενικό οξύ (ALA), που προέρχεται από φυτικές πηγές όπως λιναρόσπορο και ξηρούς καρπούς , προηγούμενη έρευνα έχει δείξει. Συνολικά, τα ωμέγα-3 μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση του κινδύνου καρδιακής προσβολής και εγκεφαλικού επεισοδίου, ανακουφίζοντας την κατάθλιψη, και βοηθώντας την ανάπτυξη των βρεφών, σύμφωνα με το NIH.

Σκόρδο και κρεμμύδια

Συμβάλλουν στα υγιή επίπεδα αρτηριακής πίεσης και προσφέρουν ισχυρά οφέλη για την υγεία. Το σκόρδο έχει επίσης αντιβακτηριακές και αντιιικές ιδιότητες, σύμφωνα με ένα άρθρο που δημοσιεύθηκε  στο Scientific Reports .

Μελέτες έχουν δείξει ότι μπορεί να διαδραματίσουν ρόλο στην πρόληψη του καρκίνου και το σκόρδο ειδικότερα μπορεί να ωφελήσει τα άτομα που ζουν με διαβήτη , υψηλή χοληστερόλη και υψηλή αρτηριακή πίεση , σύμφωνα με μια μετα-ανάλυση που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Food Science and Nutrition .

Μανιτάρια 

Για αιώνες, τα μανιτάρια έχουν θεωρηθεί σούπερ τροφή και εξακολουθούν να χρησιμοποιούνται στην παραδοσιακή κινεζική ιατρική για τον καθαρισμό του σώματος και την προώθηση της μακροζωίας. Οι ερευνητές έχουν μελετήσει εδώ και πολύ καιρό τις αντιβακτηριακές, αντιοξειδωτικές και αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες των μανιταριών και η μυκοθεραπεία – η χρήση μανιταριών ως φάρμακο – χρησιμοποιείται ως συμπληρωματική θεραπεία για τον καρκίνο του μαστού . Ενώ δεν υπάρχει κλινική έρευνα, η εργαστηριακή και ζωική έρευνα απέδωσε πολλά υποσχόμενα δεδομένα σχετικά με τη χρήση μανιταριών για την πρόληψη και τη θεραπεία του καρκίνου του μαστού, σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Oncotarget .

Ξηροί καρποί

Οι ξηροί και οι σπόροι παρέχουν μια ισχυρή γροθιά φυτικών πρωτεϊνών και μπορούν να βοηθήσουν στη ρύθμιση του βάρους.
Οι δάσκαλοι ευεξίας διακρίνουν διαφορετικές υπερδυνάμεις για κάθε καρύδι – αμύγδαλα για την υγεία της καρδιάς, κάσιους για γνώση, καρύδια της Βραζιλίας για καρκίνο. Όλα είναι μια εξαιρετική πηγή λίπους, φυτικών ινών και πρωτεϊνών  σημειώνει το Harvard TH Chan School of Public Health. Σπόροι όπως λιναρόσποροι, σπόροι chia και σπόροι κάνναβης είναι εύκολο να ενσωματωθούν στη διατροφή σας και είναι γεμάτοι με βιταμίνες και μέταλλα.

Τα καρύδια βρίσκονται στην κορυφή της λίστας «supernut», με την αντιοξειδωτική τους δύναμη να βοηθά στην πρόληψη ασθενειών όπως ορισμένους τύπους καρκίνου, σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Critical Reviews in Food Science and Nutrition .

Οι αρχαίοι σπόροι

Το φαγόπυρο, και το quinoa είναι από τα πιο θρεπτικά από τις σύγχρονες καλλιέργειες.

Αλλά για να αποκομίσετε τα οφέλη των δημητριακών, δεν χρειάζεται να το σκεφτείτε υπερβολικά. Απλώς επιλέξτε ολόκληρους από εξευγενισμένους κόκκους. Σε σύγκριση με το λευκό ρύζι , για παράδειγμα, το καστανό ρύζι παρέχει περισσότερα θρεπτικά συστατικά και φυτικές ίνες, σύμφωνα με το Harvard TH Chan School of Public Health .

Επίσης, το κριθάρι, το σιτάρι πλιγούρι, το καστανό ρύζι και η βρώμη είναι κοινά δημητριακά ολικής αλέσεως που έχουν ολόκληρη τη θρεπτική συσκευασία, σημειώνει το Harvard και είναι γεμάτα με φυτικές ίνες, αντιοξειδωτικά και βιταμίνες. Το καστανό ρύζι έχει συγκεκριμένα μια ποικιλία φαινολικών οξέων με αντιοξειδωτικές ιδιότητες που μπορούν να αποτρέψουν καταστάσεις όπως ο διαβήτης τύπου 2, ο καρκίνος και οι καρδιακές παθήσεις, σημειώνει μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Antioxidants .

Εσπεριδοειδή

Τα εσπεριδοειδή έχουν στεφθεί ως superfoods λόγω της περιεκτικότητάς τους σε φυτικές ίνες και βιταμίνες C. Μία μελέτη που δημοσιεύτηκε στο The American Journal of Clinical Nutrition διαπίστωσε ότι οι ενήλικες ηλικίας 50 ετών και άνω που έτρωγαν πορτοκάλια κάθε μέρα είχαν 60% λιγότερες πιθανότητες εμφάνισης εκφυλισμού της ωχράς κηλίδας σε σύγκριση με εκείνους που δεν έτρωγαν πορτοκάλια.

Μαύρη σοκολάτα

Η μαύρη σοκολάτα μπορεί να προσφέρει οφέλη για την υγεία. Το κακάο στη μαύρη σοκολάτα είναι γεμάτο αντιοξειδωτικά, τα οποία μπορεί να διαδραματίσουν ρόλο στην πρόληψη του καρκίνου, στην υγεία της καρδιάς και στην απώλεια βάρους, σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύθηκε περιοδικό Journal of Neuroscience . Μια μικρή μερίδα με τουλάχιστον 70 τοις εκατό κακάο την ημέρα μπορεί να έχει άλλα οφέλη για την υγεία, όπως βελτίωση της γνώσης, πρόληψη απώλειας μνήμης και ενίσχυση της διάθεσης, ανέφερε μελέτη που δημοσιεύθηκε  στο The FASEB Journal .

Γλυκοπατάτες

Υγιεινή πηγή υδατανθράκων χωρίς γλουτένη που βοηθούν στην καταπολέμηση της νόσου
Οι γλυκοπατάτες ήταν εδώ και πολύ καιρό στη λίστα των superfoods . Μια ανασκόπηση της έρευνας για τις γλυκοπατάτες που δημοσιεύτηκε  στο Food Research International έδειξε ότι μπορούν να συμβάλουν στην πρόληψη του διαβήτη, της παχυσαρκίας, του καρκίνου και άλλων καταστάσεων υγείας χάρη στις αντιφλεγμονώδεις, αντιοξειδωτικές και αντιμικροβιακές τους ιδιότητες.

Φασόλια και όσπρια

Τα φασόλια και η οικογένεια των οσπρίων διαθέτουν τη δύναμη της φυτικής πρωτεΐνης . Σε αντίθεση με τα τρόφιμα από πολλές ζωικές πηγές, τα φασόλια και τα όσπρια έχουν χαμηλή περιεκτικότητα σε κορεσμένα λιπαρά – τα οποία μπορούν να αυξήσουν τα επίπεδα χοληστερόλης και να συμβάλουν στις καρδιακές παθήσεις – και να αποφέρουν οφέλη για την υγεία που δεν κάνουν τα ζωικά προϊόντα

Τα φιστίκια είναι επίσης στην οικογένεια των οσπρίων, κάνοντας αυτό το καρύδι να μοιάζει με ένα υπέροχο σνακ με χαμηλή περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες, σημειώνει η Ιατρική Σχολή του Χάρβαρντ.

Πηγές globenewswire, reportlinker