fbpx

Το νερό συμμετέχει στη δομή αλλά και στη μεταφορά των θρεπτικών συστατικών, στη ρύθμιση της θερμοκρασίας του σώματος, στη σύσταση του αίματος, αλλά και στην προστασία διαφόρων ιστών του σώματος.

Πόσο νερό πρέπει να πίνουμε

Ανάλογα με το φύλο, την ηλικία, το βάρος, τη σωματική δραστηριότητα και τη θερμοκρασία του περιβάλλοντος, οι ανάγκες του οργανισμού σε νερό διαφοροποιούνται. Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Αρχή Ασφάλειας Τροφίμων (EFSA), η γενική σύσταση για την επαρκή ημερήσια πρόσληψη υγρών, είναι 2 λίτρα για τις ενήλικες γυναίκες και 2,5 λίτρα για τους ενήλικους άνδρες.

Τι συμβαίνει όμως όταν πίνουμε παραπάνω νερό, δηλαδή παραπάνω από αυτό που έχει ανάγκη ο οργανισμός μας; Υπάρχουν αρνητικές επιπτώσεις, δηλαδή στην περίπτωση υπερβολικής κατανάλωσης νερού ο οργανισμός μπορεί να πάθει δηλητηρίαση, γνωστή και ως υπονατριαιμία.

νερό

Τι είναι υπονατριαιμία

Τα επίπεδα νατρίου στο εσωτερικό των κυττάρων του οργανισμού είναι ιδιαίτερα χαμηλά και έτσι δεν υπάρχει η σωστή ισορροπία υγρών μεταξύ του εξωτερικού και του εσωτερικού των κυττάρων του οργανισμού.

Τα συμπτώματα της υπονατριαιμίας μπορεί να περιλαμβάνουν
  • Πονοκέφαλο
  • Σύγχυση
  • Ναυτία και έμετος
  • Κόπωση και απώλεια ενέργειας
  • Άγχος και ευερεθιστότητα
  • Μυϊκή αδυναμία, σπασμοί ή κράμπες
  • Κρίσεις
  • Κώμα
Ποιοι κινδυνεύουν περισσότερο

Οι αθλητές είναι αυτοί που κινδυνεύουν κυρίως από την υπερκατανάλωση νερού, γι’ αυτό και η υπονατριαιμία της άσκησης ή αθλητική υπονατριαιμία (Exercise Associated Hyponatremia – ΕΑΗ) αποτελεί αναγνωρισμένο φαινόμενο στο χώρο της Ιατρικής.

Τουλάχιστον 14 θάνατοι έχουν καταγραφεί μεταξύ αθλητών (μαραθωνοδρόμων, παικτών ποδοσφαίρου κ.α.) λόγω υπερκατανάλωσης νερού ή αθλητικών ποτών (sports drinks) κατά τη διάρκεια της προπόνησης.

Η αθλητική υπονατριαιμία διαπιστώνεται όταν τα νεφρά καταπονούνται υπερβολικά από τη μεγάλη ποσότητα υγρών που εισέρχονται στον οργανισμό, αδυνατώντας να τη διαχειριστούν αποτελεσματικά. Τα επίπεδα νατρίου που υπάρχουν φυσιολογικά στο σώμα διαταράσσονται λόγω της μεγάλης εισροής υγρών, με αποτέλεσμα να εκδηλώνεται διόγκωση των κυττάρων και σε σοβαρές περιπτώσεις το άτομο να οδηγείται στο θάνατο.

Η βασική οδηγία των ειδικών για να αποφευχθεί η υπονατριαιμία είναι εξαιρετικά απλή: Ακούμε το σώμα μας και πίνουμε νερό μόνο όταν διψάμε.

× Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας

Αρχίστε να λαμβάνετε ενημερώσεις σχετικά με την υγεία, τη διατροφή, την ομορφιά και την φυσική κατάσταση.