Η βιταμίνη Κ ανήκει σε μια ομάδα λιποδιαλυτών βιταμινών που συμβάλλουν στην πήξη του αίματος, στον μεταβολισμό των οστών και στη ρύθμιση των επιπέδων ασβεστίου στο αίμα. Βρίσκεται, μεταξύ άλλων, σε φυλλώδη πράσινα λαχανικά, μπρόκολο και λαχανάκια Βρυξελλών. Το όνομά της προέρχεται από τη γερμανική λέξη «koagulations vitamin».

Ο οργανισμός χρειάζεται τη βιταμίνη Κ για την παραγωγή προθρομβίνης, μιας πρωτεΐνης που είναι σημαντική για την πήξη του αίματος και τον μεταβολισμό των οστών. Η ανεπάρκεια βιταμίνης Κ είναι σπάνια, αλλά σε σοβαρές περιπτώσεις μπορεί να οδηγήσει σε αιμορραγία.

Η βιταμίνη Κ1, ή φυλλοκινόνη, προέρχεται από τα φυτά και είναι ο κύριος τύπος βιταμίνης Κ. Ένας άλλος τύπος είναι η βιταμίνη Κ2, ή μενακινόνη, η οποία εμφανίζεται σε ορισμένες ζωικές τροφές ή σε προϊόντα ζύμωσης.

Οφέλη

Η βιταμίνη Κ ωφελεί το σώμα με διάφορους τρόπους.

  • Υγεία των οστών

Φαίνεται να υπάρχει συσχετισμός μεταξύ μειωμένης πρόσληψης βιταμίνης Κ και οστεοπόρωσης. Αρκετές μελέτες έχουν δείξει ότι η βιταμίνη Κ συμβάλλει στη διατήρηση της υγείας των οστών, βελτιώνει την οστική πυκνότητα και μειώνει τον κίνδυνο καταγμάτων.

  • Γνωστική υγεία

Τα αυξημένα επίπεδα βιταμίνης Κ στο αίμα έχουν συνδεθεί με ισχυρή μνήμη σε ηλικιωμένους ενηλίκους. Σε μια μελέτη, υγιή άτομα ηλικίας 70 ετών και άνω που είχαν υψηλά επίπεδα βιταμίνης Κ1 στο αίμα παρουσίασαν καλύτερη γνωστική απόδοση από τους άλλους ηλικιωμένους.

  • Υγεία της καρδιάς

Η βιταμίνη Κ μπορεί να βοηθήσει στη διατήρηση της αρτηριακής πίεσης, εμποδίζοντας την ανοργανοποίηση, όπου τα μέταλλα συσσωρεύονται στις αρτηρίες. Αυτό επιτρέπει στην καρδιά να αντλεί αίμα ελεύθερα. Η ορυκτοποίηση συμβαίνει φυσικά με την πάροδο της ηλικίας και αποτελεί σημαντικό παράγοντα κινδύνου για καρδιακές παθήσεις. Η επαρκής πρόσληψη βιταμίνης Κ έχει επίσης αποδειχτεί ότι μειώνει τον κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου.

Aνεπάρκεια βιταμίνης Κ

Το κύριο σύμπτωμα ανεπάρκειας βιταμίνης Κ είναι η αιμορραγία. Αυτό που πρέπει να γνωρίζουμε είναι ότι η αιμορραγία μπορεί να συμβεί και σε περιοχές πέρα από την πληγή. Η αιμορραγία μπορεί επίσης να γίνει εμφανής εάν κάποιος:

  • γεμίζει μώλωπες εύκολα
  • αιμορραγεί στους βλεννογόνους
  • κάνει κόπρανα με σκούρο μαύρο χρώμα (σχεδόν σαν πίσσα) ή έχουν λίγο αίμα.

Στα βρέφη, οι γιατροί μπορεί να παρατηρήσουν ανεπάρκεια βιταμίνης Κ εάν υπάρχει:

  • αιμορραγία στην περιοχή όπου αφαιρείται ο ομφάλιος λώρος
  • αιμορραγία στο δέρμα, τη μύτη, τον γαστρεντερικό σωλήνα ή άλλες περιοχές
  • αιμορραγία στο πέος εάν το μωρό κάνει περιτομή
  • ξαφνική αιμορραγία στον εγκέφαλο, η οποία είναι εξαιρετικά επικίνδυνη και απειλητική για τη ζωή.

Τροφές πλούσιες σε βιταμίνη K

  • Σπανάκι (ωμό)
  • Μπρόκολο (μαγειρεμένο)
  • Λαχανάκια Βρυξελλών (μαγειρεμένα)
  • Συκώτι μοσχαρίσιο
  • Χοιρινή μπριζόλα
  • Κοτόπουλο
  • Πράσινα φασόλια (μαγειρεμένα)
  • Δαμάσκηνα
  • Ακτινίδιο
  • Λάδι σόγιας
  • Σκληρά τυριά
  • Αβοκάντο

Στοιχεία από: webmd.com healthline.com