Ασβέστιο: Ο πλήρης οδηγός

ασβέστιο γάλα μπουκάλι και ποτήρι

Το ασβέστιο είναι ένα στοιχείο που χρειάζονται όλοι οι ζωντανοί οργανισμοί, συμπεριλαμβανομένων των ανθρώπων. Είναι ένα μέταλλο που αφθονεί στο σώμα και είναι ζωτικής σημασίας για την υγεία των οστών.

Οι άνθρωποι χρειάζονται ασβέστιο για να χτίσουν και να διατηρήσουν ισχυρά οστά και το 99% του ασβεστίου του σώματος βρίσκεται στα οστά και τα δόντια. Είναι επίσης απαραίτητο για τη διατήρηση της σύνδεσης του εγκεφάλου και άλλων μερών του σώματος. Παίζει σημαντικό ρόλο στην κίνηση των μυών και την καρδιαγγειακή λειτουργία.

Το ασβέστιο βρίσκεται σε πολλές τροφές, ενώ διατίθενται επίσης συμπληρώματά του. Παράλληλα με το σημαντικό αυτό μέταλλο, οι άνθρωποι χρειάζονται επίσης τη βιταμίνη D, καθώς βοηθά στην καλύτερη απορρόφηση του ασβεστίου.

Τα οφέλη του ασβεστίου

  • Υγεία των οστών

Περίπου το 99% του ασβεστίου στο ανθρώπινο σώμα βρίσκεται στα οστά και τα δόντια. Το ασβέστιο είναι απαραίτητο για την ανάπτυξη και τη συντήρηση των οστών.

Καθώς μεγαλώνουν τα παιδιά, το ασβέστιο συμβάλλει στην ανάπτυξη των οστών τους. Ακόμα κι όταν το άτομο σταματήσει να αναπτύσσεται, το ασβέστιο συνεχίζει να βοηθά στην υγεία των οστών και επιβραδύνει την απώλεια οστικής πυκνότητας, η οποία είναι ένα φυσικό μέρος της διαδικασίας γήρανσης.

Η οστική πυκνότητα των οστών γυναικών που έχουν περάσει εμμηνόπαυση μπορεί να μειωθεί σε μεγαλύτερο ποσοστό από τους άνδρες ή τις νεότερες γυναίκες. Οι εμμηνοπαυσιακές γυναίκες έχουν μεγαλύτερο κίνδυνο εμφάνισης οστεοπόρωσης και μπορεί να χρειάζονται συμπληρώματα ασβεστίου.

  • Μυϊκοί σπασμοί

Το ασβέστιο βοηθά στη ρύθμιση της συστολής των μυών. Όταν ένα νεύρο διεγείρει έναν μυ, το σώμα απελευθερώνει ασβέστιο. Βοηθά τις πρωτεΐνες των μυών να εκτελούν το έργο της συστολής. Όταν ο μυς το απορροφήσει, τότε χαλαρώνει.

  • Καρδιαγγειακό σύστημα

Το ασβέστιο παίζει βασικό ρόλο στην πήξη του αίματος. Η διαδικασία της πήξης είναι πολύπλοκη. Ο ρόλος του έγκειται κυρίως στο να βοηθά τη σωστή λειτουργία του μυός της καρδιάς. Το ασβέστιο χαλαρώνει τον λείο μυ που περιβάλλει τα αιμοφόρα αγγεία. Διάφορες μελέτες έχουν δείξει πιθανή σχέση μεταξύ της υψηλής κατανάλωσης ασβεστίου και της χαμηλότερης αρτηριακής πίεσης .

  • Άλλοι ρόλοι

Το ασβέστιο είναι συν-παράγοντας σε πολλά ένζυμα. Χωρίς αυτό, ορισμένα βασικά ένζυμα δεν μπορούν να λειτουργήσουν αποτελεσματικά.

Μελέτες έχουν επίσης δείξει ότι η κατανάλωση αρκετού ασβεστίου μπορεί να οδηγήσει σε:

  • χαμηλότερο κίνδυνο εμφάνισης καταστάσεων που περιλαμβάνουν υψηλή αρτηριακή πίεση κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης
  • χαμηλότερη αρτηριακή πίεση στους νέους
  • βελτιωμένες τιμές χοληστερόλης
  • χαμηλότερο κίνδυνο ορθοκολικών αδενωμάτων, ενός τύπου μη καρκινικού όγκουασβέστιο ποτήρι με γάλα και δημητριακά

Ανεπάρκεια ασβεστίου

Οι ακόλουθες καταστάσεις μπορεί να οδηγήσουν σε χαμηλά επίπεδα ασβεστίου, επίσης γνωστά ως υποκαλιαιμία:

  • βουλιμία, ανορεξία και κάποιες άλλες διατροφικές διαταραχές
  • έκθεση σε υδράργυρο
  • υπερκατανάλωση μαγνησίου
  • μακροχρόνια χρήση καθαρτικών
  • παρατεταμένη χρήση ορισμένων φαρμάκων, όπως κορτικοστεροειδή
  • έλλειψη παραθυρεοειδούς ορμόνης
  • μερικοί καρκίνοι
  • υπερκατανάλωση καφεΐνης, αναψυκτικών ή αλκοόλ
  • ορισμένες ασθένειες, όπως κοιλιοκάκη, φλεγμονώδης νόσος του εντέρου, νόσος του Crohn και άλλες πεπτικές ασθένειες
  • μερικές χειρουργικές επεμβάσεις, συμπεριλαμβανομένης της αφαίρεσης του στομάχου
  • νεφρική ανεπάρκεια
  • παγκρεατίτιδα
  • ανεπάρκεια βιταμίνης D
  • ανεπάρκεια φωσφορικών

Το σώμα αποβάλλει ακόμη ασβέστιο στον ιδρώτα, στα ούρα και τα κόπρανα. Τα τρόφιμα και οι δραστηριότητες που αυξάνουν αυτές τις λειτουργίες μπορεί να μειώσουν τα επίπεδα του στο σώμα.

Τροφές πλούσιες σε ασβέστιο

Οι άνθρωποι μπορούν να πάρουν ασβέστιο από μια σειρά τροφών και ποτών.

Οι παρακάτω τροφές είναι καλές πηγές ασβεστίου:

  • γιαούρτι
  • γάλα
  • γάλα σόγιας
  • σαρδέλες και σολομός
  • τυρί
  • τόφου
  • πράσινα φυλλώδη λαχανικά, όπως μπρόκολο, γογγύλια, κάρδαμο και λάχανο
  • εμπλουτισμένα δημητριακά πρωινού με ασβέστιο
  • ενισχυμένοι χυμοί φρούτων με ασβέστιο
  • ξηροί καρποί και σπόροι, ιδίως αμύγδαλα, σουσάμι και chia
  • όσπρια
  • τορτίγια καλαμποκιού

 

Στοιχεία από: medicalnewstoday.com webmd.com